وزیر کار دولت روحانی :نباید اجازه دهیم گفتمان محرومان در جامعه فراموش شود

وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی با بیان اینکه ای کاش به جای واژه انصراف از یارانه‌ها از کلمه اهدا استفاده می‌ کردیم، اظهار کرد: در واقع کسی که یارانه خود را اهدا می‌کند برای منافع ملی از منافع شخصی‌اش گذشته است.به گزارش گروه دریافت خبر عصر ما ،علی ربیعی در اجلاس سراسری مدیران کمیته […]

وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی با بیان اینکه ای کاش به جای واژه انصراف از یارانه‌ها از کلمه اهدا استفاده می‌ کردیم، اظهار کرد: در واقع کسی که یارانه خود را اهدا می‌کند برای منافع ملی از منافع شخصی‌اش گذشته است.به گزارش گروه دریافت خبر عصر ما ،علی ربیعی در اجلاس سراسری مدیران کمیته امداد امام خمینی (ره) سراسر کشور با بیان اینکه بنیانگذار کبیر انقلاب اسلامی همواره کمک به محرومان را به عنوان یکی از موضوعات اساسی مطرح می‌کرد، گفت: یکی از وظایف ما نیز این است که اجازه ندهیم گفتمان محرومان در جامعه فراموش شود.

Mona+Hoobehfekr+(5+of+9)-7

وی ادامه داد: توجه به محرومان در ذات فرهنگ اسلامی ایرانی ما همواره وجود داشته و بر آن تاکید شده است و مردم و مسئولین نباید آنرا از یاد ببرند.وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی با اشاره به اینکه آرزوی مقام معظم رهبری نیز این است که روزی برسد دیگر به کمیته امداد نیاز نداشته باشیم گفت: این آرزو بسیار زیباست و معنای آن رسیدن به جامعه‌ای است که هیچ محرومی در آن وجود ندارد. البته ایشان تاکید می‌کند که باید تا رسیدن به آن روز کمیته امداد با ارتقای توانمندی‌هایش فعالیت کند.

ربیعی با تاکید بر اینکه باید به سمتی حرکت کنیم و برنامه‌ ریزی‌ هایمان به نحوی باشد که محرومیت درجامعه کمتر شود، اظهار کرد: در واقع برنامه‌ ریزی‌ های ما نباید به گونه‌ای باشد که خودش منجر به ایجاد محرومیت شود. به عبارتی باید جلوی محرومیت ساختاری را گرفت و بر ناتوان شدن محرومیت‌ های ساختاری غلبه کرد، زیرا فقیر و محروم شدن برخی افراد در جامعه ناشی از برنامه‌ریزی‌های اجتماعی و اقتصادی خودمان است.وزیر تعاون کار و رفاه اجتماعی بر ضرورت ایجاد نهادهایی قدرتمند در جوامع برای حذف محرومان در جامعه اظهار کرد: نهاد دولت به تنهایی قادر نیست برنامه‌هایش را در این جهت جلو ببرد و باید نهادهای مکمل دولت نظیر کمیته امداد که از درون مردم می‌جوشند در این زمینه حضور فعال داشته باشند و گسترش یابند، البته باید ساختار این نهادها هدفمند شود. ما این آمادگی را داریم که زیر سیستم‌ های نهادی مردمی بیشتری را در خدمت بگیریم.

ربیعی در ادامه به آغاز اجرای فاز دوم قانون هدفمند سازی یارانه‌ ها در کشور اشاره کرد و گفت: در حال حاضر برخی از مردم تصور می‌کنند هدفمندسازی یارانه‌ها به معنای افزایش قیمت حامل‌ های سوخت است. باید گفت که اینگونه نیست و اجرای این قانون فراتر از این موضوعات است.وی ادامه داد: ما سه گونه اعطای یارانه را برای مردم اجرا کردیم که دو روش قبلی ناموفق بودند و کارآمدی نداشتند. الگوی اول از پیش از انقلاب شروع شد و یارانه را از طریق پایین نگه داشتن قیمت‌ حامل‌ های سوخت به مردم پرداخت می‌ کردند. الگوی دوم نیز این بود که قیمت حامل‌های انرژی را به قیمت واقعی نزدیک کردند اما هدف قرار دادن کل جامعه و دادن یارانه نقدی به همه تجربه غلطی بود که متاسفانه در پی آن بازهم نابرابری کم نشد، تولید رشد نکرد و با افزایش نقدینگی روبرو شدیم. اگر آن روش ادامه پیدا می‌کرد دولت ورشکست می‌شد.وی افزود: ضعفی که در این زمینه وجود داشت این بود که نتوانستیم به خوبی با مردم گفتگو کنیم. ما به سمتی می‌ رفتیم که در صورت ادامه اجرای قانون هدفمندی به آن شکل ممکن بود و همین سطح اشتغال که داریم را نیز از دست بدهیم. اکنون 200 هزار شغل در معرض تهدید هستند.

وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی با بیان اینکه خوشبختانه امسال نوروز آرامی داشتیم، گفت: احساس می‌کنم تنش در جامعه کمتر شده بود اما به یک باره پارلمان اروپا که اصلا کاره‌ای نیست قطعنامه‌ای صادر کرد. پارلمان تاکنون 60 قطعنامه بدتر از این هم داده بود که به هیچ وجه تاثیری در وضعیت ما نداشت اما بهرحال باعث شد یک فشار روانی ایجاد شود. ما نیاز به آرامش داریم و می‌خواهیم یک پارادایم جدید را از نظر رفاهی تعریف کنیم.ربیعی با بیان اینکه ای کاش به جای واژه انصراف از یارانه‌ها از کلمه اهدا استفاده می‌کردیم، اظهار کرد: در واقع کسی که یارانه خود را اهدا می‌کند برای منافع ملی از منافع شخصی‌اش گذشته است. در واقع اهدای یارانه یک نوع سرمایه‌گذاری است.

وی افزود: اگر تعداد قابل توجهی از مردم از دریافت یارانه‌ها انصراف بدهند یا همانطور که گفته شد آنرا اهدا کنند قدرت مانور ما بیشتر خواهد شد. ما به دنبال شناسایی محرومانی هستیم که در سطح مددجویان بهزیستی و کمیته امداد هستند ولی تاکنون به هر علتی نتوانسته‌ اند وارد این چرخه‌ های حمایتی شوند.ربیعی از پرداخت یارانه به شکل نقدی به همه مردم انتقاد کرد و گفت: در فاز اول قانون هدفمندی یارانه‌ ها سالانه 42 هزار میلیارد تومان به شکل نقدی به حساب مردم واریز شد، که اگر صرف امور اقتصادی می‌شد می‌توانست غوغا به پا کند. به عنوان مثال ما می‌توانیم با صرف کمتر از60 میلیون تومان یک خانواده را به صورت هدفمند از چرخه حمایتی خارج کنیم. اگر اکنون نیز از محل انصراف از یارانه‌ها مبلغ قابل توجهی صرفه‌ جویی شود می‌توانیم آنرا در بخش‌ هایی برای ایجاد اشتغال سرمایه‌ گذاری کنیم.

وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی با اشاره به سه برابر شدن ارزش دفترچه‌ های بیمه روستایی از سال جاری اظهار کرد: در حال آماده کردن خودمان برای بیمه کردن نزدیک به شش میلیون نفر از مردم که فاقد دفترچه‌ اند، هستیم.به هر حال باید توجه داشت که منابع ناشی از هدفمندسازی یارانه‌ ها باید به شکل هدفمند استفاده شود.وی با تاکیدبر اینکه به مشارکت مردم و انجام فعالیت‌ های داوطلبانه برای حل مشکلات محرومان در جامعه نیازمند هستیم، گفت: امیدواریم بتوانیم در برنامه‌ های دولت به نحوی عمل کنیم که مردم از اجرای یک تصمیم درست لذت ببرند.