زندان کارون اهواز برای همیشه تعطیل می‌شود

مدیرکل زندان‌ها و اقدامات تامینی خوزستان از تعطیلی زندان کارون و تبدیل محل آن به مجتمع خدمات فرهنگی، اجتماعی و رفاهی خبر داد. رضا پوستچی در گفت‌وگو با ایسنا اظهار کرد: با توجه سیاست‌های قضایی استان در حوزه توسعه امنیت و عدالت قضایی و اجتماعی برای شهروندان که زیرساخت توسعه در ابعاد مختلف محسوب می‌شود، […]

مدیرکل زندان‌ها و اقدامات تامینی خوزستان از تعطیلی زندان کارون و تبدیل محل آن به مجتمع خدمات فرهنگی، اجتماعی و رفاهی خبر داد. رضا پوستچی در گفت‌وگو با ایسنا اظهار کرد: با توجه سیاست‌های قضایی استان در حوزه توسعه امنیت و عدالت قضایی و اجتماعی برای شهروندان که زیرساخت توسعه در ابعاد مختلف محسوب می‌شود، و برخورد قاطع با مجرمان و تبهکاران و در عین حال پیشگیری و کنترل موثر روند کاهش جمعیت کیفری، طی چند سال اخیر شاهد عدم رشد آمار ورودی به زندان‌ها بوده‌ایم. وی افزود: همچنین در عین حال شاهد اعطای هدفمند امتیازات قانونی اعم از عفو، مرخصی، و غیره به زندانیان واجد شرایطی بوده‌ایم که حضور آنها در جامعه نه تنها تبعاتی برای امنیت و سلامت قضایی و اجتماعی به دنبال نداشته بلکه موجب کاهش تبعات ناشی از حبس بر فرد و خانواده و هزینه‌های تحمیلی آن بر جامعه بوده است.

125372

پوستچی ادامه داد: تداوم و تسری این سیاست در کنار اصلاح ساختار فیزیکی زندان‌های اهواز و ساخت فضاهای جدید در مجتمع حرفه‌آموزی و کاردرمانی استان خوزستان، موجب شد عملا با کاهش جمعیت کیفری و آمار زندانیان که به صورت علمی و اساسی پیگیری و محقق شده است، این توفیق حاصل شود که استان خوزستان و شهر اهواز به زودی شاهد اقدامی کم‌نظیر و ممتاز باشد؛ این اقدام تعطیل کردن زندان کارون اهواز در دهه فجر سال جاری است که دستاوردهای فرهنگی و اجتماعی و روانی برای جامعه به دنبال دارد. وی گفت: خوزستان اولین استان کشور است که توانسته با حمایت استاندار، رییس‌کل دادگستری استان، دادستانی مرکز استان و برنامه‌ریزی شبانه‌روزی این مدیریت در اداره‌کل زندان‌ها و همچنین حمایت و هدایت اثربخش رییس سازمان زندان‌های کشور از این طرح ویژه، آن را به مردم خوزستان ارزانی دارد.

مدیرکل زندان‌ها و اقدامات تامینی خوزستان عنوان کرد: بدین ترتیب آرزوی دیرینه شهروندان کلانشهر اهواز و همچنین سیاست‌های دولت در خارج‌سازی زندان‌ها از مراکز شهری و مسکونی محقق شده و محل زندان فعلی کارون به کاربری دیگری مبدل خواهد شد که خدمات فرهنگی، اجتماعی و رفاهی فاخری را با حمایت مسئولان ذی‌ربط استان به مردم ارائه خواهد کرد. وی اظهار کرد: همچنین برابر برنامه، مجتمع حرفه‌آموزی استان خوزستان، جایگاه زندان مرکزی استان را عهده‌دار خواهد شد و زندان سپیدار اهواز نیز به عنوان بازداشتگاه مرکزی انجام وظیفه خواهد کرد که این نیز دستاورد مهم دیگری در عرصه طبقه‌بندی جامع و تفکیک مجرمان در حوزه متهم و محکوم از یکدیگر و دستاوردهای خاص آن در حوزه‌های اصلاحی و تربیتی و امنیتی محسوب می‌شود. در این زمینه، مشروح اهداف و برنامه‌ها در دهه فجر به اطلاع شهروندان استان خواهد رسید.

پوستچی افزود: زندان فعلی کارون اهواز، تنها زندان استاندارد خوزستان بوده که برابر شاخص‌های دهه 40 خورشیدی طراحی و بهره‌برداری شد و وضعیت فعلی آن به هیچ عنوان پاسخگوی سرانه‌های مورد نیاز نگهداری، آموزش، اصلاح، و تربیت و بازپروری زندانیان نبوده است. وی گفت: تدبیر مقامات اجرایی – قضایی و زندان‌های استان موجب شد تعطیلی این زندان که نیازمند ساخت زندان جدید حداقل با 70 میلیارد تومان اعتبار و دست‌کم 5 سال زمان ساخت بود، با استفاده از ظرفیت‌های قضایی و توسعه امنیت اجتماعی به بهترین شکل ممکن انجام شود. مدیرکل زندان‌ها و اقدامات تامینی خوزستان عنوان کرد: این اقدام می‌تواند به نوبه خود الگوی همکاری، تعامل و همدلی و همزبانی مسئولان ذی‌ربط در سایر استان‌ها نیز باشد.