ابتکار : پدیده گرد و غبار یکی از آثار جنگ در کشور است!

معاون رییس جمهور و رییس سازمان محفاظت محیط زیست گفت: کشور ما در شرایط بسیار حساس محیط زیستی قرار دارد که آثار جنگ و ناامنی مانند گردوغبار در آن مشهود است. معصومه ابتکار روز سه شنبه در همایش روز جهانی مقابله با آثار جنگ در محیط زیست افزود: این همایش یکی از معدود اجلاس هایی […]

معاون رییس جمهور و رییس سازمان محفاظت محیط زیست گفت: کشور ما در شرایط بسیار حساس محیط زیستی قرار دارد که آثار جنگ و ناامنی مانند گردوغبار در آن مشهود است. معصومه ابتکار روز سه شنبه در همایش روز جهانی مقابله با آثار جنگ در محیط زیست افزود: این همایش یکی از معدود اجلاس هایی است که در دنیا برگزار می شود که به عوارض جنگ و خشونت در محیط زیست می پردازد.وی اظهار کرد: مقابله با آثار جنگ در طبیعت چندین سال است که مورد توجه دولت ها و سازمان های بین المللی قرار گرفته است و در این میان تشکل های ملی و بین المللی می توانند نقش موثری داشته باشند.

81832521-70291860

رییس مرکز صلح و محیط زیست ادامه داد: ایران از سال ها قبل در مورد آثار جنگ بر محیط زیست اقداماتی را انجام داده که یکی از آنها بحث لایحه غرامت برای جنگ است. وی افزود: بر اساس لایحه غرامت، ایران گزارشی از آثار مخرب جنگ بر محیط زیست کشور اعم از آلودگی های نفتی و هوا تهیه و به سازمان ملل ارسال کرد که عدد این غرامت بسیار بالا بود. ابتکار با اشاره به اینکه در شرایط حساس محیط زیستی در کشور قرار داریم، گفت: گرد و غبار یکی از آثار جنگ است که کشور ما را درگیر خود کرده است و روزانه شاهد افزایش این پدیده هستیم. وی با بیان اینکه منشا گرد و غبار در کشورهایی مانند عراق، کویت، سوریه و عربستان است، افزود: در داخل کشور نیز منشا گرد و غبار داریم که در حال مطالعه آنها به صورت جداگانه در هر استان هستیم. ابتکار به مساله آب اشاره کرد و گفت: مساله آب و کمبود آن در سطح کشور و کل منطقه از موضوعات بسیار مهمی است که حل آن دیپلماسی آب را می طلبد.

ابتکار در ادامه سخنانش به توافق هسته ای اشاره کرد و گفت: اقدامی که در دولت یازدهم با حمایت ویژه رهبر معظم انقلاب و رییس جمهوری در راستای مذاکرات هسته ای و رفع تحریم های ظالمانه شکل گرفت، نشان از دیپلماسی موفق دکتر محمدجواد ظریف وزیر امور خارجه، همکاران وی و جمع مذاکره کنندگان دارد. وی تاکید کرد: ظریف و همکارانش کار ویژه ای انجام دادند، در دنیایی که بیشتر اختلاف ها به سمت جنگ پیش می رود، این اقدام بسیار ارزنده بود. هرچند ملت بارها از ظریف و همکارانش تشکر کرده اند اما امروز ما نیز تشکر ویژه ای از این تیم می کنیم. ابتکار ابراز امیدواری کرد: همانطور که این توافق تاکنون با مصالح ملی پیش رفت، بعد از این نیز به رفع تحریم ها کمک کند تا ایران بتواند نقش خودش را به عنوان بازیگر اصلی در منطقه ایفا کند، هرچند این نقش اکنون آغاز شده است. وی تاکید کرد: منطقه با وجود داعش و تروریسم ناامن شده و ما باید بتوانیم امنیت را برقرار کنیم و به تبع آن شاهد حفظ محیط زیست باشیم.