امنیت،رمز عزت و اقتدار کشور! / دکتر عباس حیصمی

امنیت اولین و مهمترین عامل در جامعه گرائی بشر واز ضروری ترین نیازهای حیات انسان به شمار می آید.امنیت علاوه بر علت ایجادی جوامع و گذر انسان از زیست فردی به زیست اجتماعی،علت ایجابی بقا و دوام جوامع بشری است. انسان که در آغاز آفرینش بیشتر زیست فردی داشته است، برای حفظ مال و جان […]

امنیت اولین و مهمترین عامل در جامعه گرائی بشر واز ضروری ترین نیازهای حیات انسان به شمار می آید.امنیت علاوه بر علت ایجادی جوامع و گذر انسان از زیست فردی به زیست اجتماعی،علت ایجابی بقا و دوام جوامع بشری است. انسان که در آغاز آفرینش بیشتر زیست فردی داشته است، برای حفظ مال و جان خود در برابر هجوم دیگران،و در کنار سایر نیازهای سرشتی،ناچار از یارگیری و افزایش توان فردی و ایجاد ساختارزیست گروهی و تقویت بنیه دفاعی خود بود. و بدین سان جوامع اولیه در حول محور امنیت تشکیل گردید.و به تدریج و با امتزاج این نیاز اساسی با سایر نیازها، زندگی اجتماعی شکل جدی تر و گسترده تری پیدا کرد. وآرام آرام مرزبندیها و مرزبانیها پدیدار شد. و هویت های منطقه ای و قومی و قبیله ای و ملی تعریف شد. بنابر این گم شده اولیه اضطراب آور بشر”امنیت” بود و آنچه به اوآرامش بخشید و سبب رشد و تعالی او شد و فکر و اندیشه انسان را برای تکامل وفتح قله های جهالت و دسترسی به علوم وکشف اسرارخلقت مهیا ساخت وخداباوری را در او زنده کرد،چیزی مهمتروجز”امنیت” نبود.

امنیت از وظایف اساسی ، بنیادی و حتمی حکومت ها است.و بلکه علت وجودی نظامات سیاسی و تشکیل حکومتها است.امنیت به مفهوم توانائی کشورها در دفع تهدیدات و خطرات خارجی وکشف و خنثی سازی دسیسه ها وفتنه انگیزیهای داخلی بر علیه حیات سیاسی ومنافع ملی، از نشانه های ثبات و اقتدار هر کشوری به شمار می آید. هر چند موضوع امنیت فراتر از باورهای ایدئولوژیکی و دینی افراد است، اما دین خود یکی از مصادیق امنیت سازی و ازجمله اسباب پاسخ به این نیازسرشتی انسان است. و کلمه “مومن “و عبارت “ایمان و آمنوا” که در تمامی ادیان بطور مشترک آمده و برآن تاکید شده است،اسم رمزو کلید واژه این نیاز فطری بشر به “امنیت” است.لذا علمای ادیان و از جمله دین مبین اسلام، امنیت را از جمله شروط احکام وانجام و تحقق تکالیف دینی بر می شمارند. که از جمله آنها می توان به شرط امنیت در حج و بسیاری از عبادات دیگر و یا در امر به معروف و نهی از منکر ودر حدود و قصاص ودر حفظ حریم و رعایت حرمتها ودر دفاع از مال و ….اشاره کرد.

کشورماکه در شرایط بی ثباتی و نا امنی منطقه و به همت مردم خداباور ونهادها و سازمانهای مسئول، از ثبات و امنیت خوبی برخوردار استونقطه عطفی در اقتدارو ثبات کشورهای اسلامی جهان و خاورمیانه است.تحمل دیدن این امنیت و نقش آفرینی آن در معادلات سیاسی منطقه برای رقیبان منطقه ای وبدخواهان کهن، دشوار است و این اقتدار را بر نمی تابند. لذا تلاش های بسیاراین عوامل خارجی وعوامل اجیر شده آنها برای نا امن کردن کشور وایجاد هراس و هرج ومرج در جامعه قابل درک و تصور است. به همین سبب هر از چند گاهی برخی سناریوهای آنها فرصت خود نمائی می یابند. اما خوشبختانه بلا فاصله در چنگال سربازان گمنام و بی توقع امام عصر(عج) گرفتار می آیند وبحمدالله سعی آنها نقش بر آب می گردد.

این عناصر بدلیل عدم شناخت صحیح از مردم متدین کشورمان، و با فرضیه سازیهای وهمی، غالبا سناریوهای خود را در مناطق با تنوع مذهبی و یا قومی و یا مرزی وبه امید ایجاد زمینه تفرق و اختلافات قومی و مذهبی، عملیاتی می کنند.استان ما متاسفانه از این سناریو ها عاری نبوده ودر سالهای اخیر شاهد برخی حوادث و اتفاقات تلخ اینچنینی که با هدف تنافر و تقابل قومی طراحی و پردازش می شده، بوده است.غافل از اینکه این اقدامات کور توطئه گران موجبات انسجام وتعاطف و تکاتف بیشتر اقوام و مردم خوب ما خواهد شد و وفاق ملی را بیش از بیش استحکام خواهد بخشید. و این واقعیت سبب شده است که خوشبختانه در هر بار به همت مدیران و مسئولین امنیتی استان و کشورومساعدتهای صادقانه مردم متدین و فهیم استان، این عوامل سریعا شناسائی و دستگیر و توطئه آنها خنثی شود.

لذا اینجانب به سهم خود وبا نگاه دلسوزانه و فرهنگی و تربیتی، ضمن اظهار تاسف از رخداد اخیر تیر اندازی به موکب و هیات عزاداری سرور و سالار شهیدان، حضرت ابا عبدالله الحسین (ع)، در یکی از مناطق شهرستان دزفول، و شهید و مجروح شدن تنی چند از مردم مسلمان عزادارآن منطقه ومراتب تسلیت خود رابه خانواده معززبازماندگان شهدای این حادثه تروریستی ابرازوبرای مجروحان حادثه آرزوی سلامتی عاجل و کامل نمایم.ونیز برخود فرض می دانم که به سهم خوداز اقدام سریع و به موقع مردم و نیروهای امنیتی استان در شناسائی و دستگیری کلیه عوامل دخیل در این هجوم کوردشمنان اسلام و تشیع، قدردانی نمایم و صمیمانه توفیق این عزیزان را از ایزد منان مسئلت دارم.

بی شک این اقدامات کور و بدور از انسانیت و اسلامیت محکوم به شکست است و از سوی همه گروه ها وجریانات سیاسی داخل در نظام ،صرفنظر ازخواستگاه های سیاسی و جناحی و قومی خود،محکوم وتعارض و تقابل با آن را از وظایف ایمانی، انسانی و اخلاق تشکیلاتی خود می دانند. اینجانب اطمینان دارم که همه مردم مومن و متدین کشورمان وگروهها و دسته جات سیاسی از این قبیل اقدامات به موقع و واکنش سریع نیروهای نظامی، انتظامی و امنیتی استان و کشورحمایت می کنند.و به آن می بالند.

امید است که مدیران و مسئولین استانی نیز با رویکرد تدبیر وتعقل، اهتمام جدی تری درتحقق عدالت اسلامی و رخت بر بستن تبعیض ها وافزایش امید در جوانان متدین و میهن دوست استان،نمایند تا زمینه هرگونه تصورات وهمی دشمنان نظام و امید به رخنه در سفوف آرمانی و ارزشی روابط اجتماعی بهم فشرده اقوام استانی برچیده شود و بیش از این شاهد این مطامع دشمنان نباشیم . انشا الله.