گزارشی از وضعیت جاده های استان ؛ محور اهواز – ملاثانی – مسجدسلیمان در جایگاه دوم تلفات جانی

ایران در حوزه حمل و نقل یکی از بالاترین میزان فوت و مجروحیت را در جهان دارد. در حالیکه در دنیا به ازای هر 10 هزار خودرو حدود 9 نفر و در اتحادیه اروپا 13 نفر کشته می‌شوند، اما در ایران به ازای همان مقدار خودرو حدود 37نفر جان می‌دهند. اگر میانگین 23 تا 27 […]

ایران در حوزه حمل و نقل یکی از بالاترین میزان فوت و مجروحیت را در جهان دارد. در حالیکه در دنیا به ازای هر 10 هزار خودرو حدود 9 نفر و در اتحادیه اروپا 13 نفر کشته می‌شوند، اما در ایران به ازای همان مقدار خودرو حدود 37نفر جان می‌دهند. اگر میانگین 23 تا 27 هزار کشته در حوادث رانندگی در طول سال را همراه با میانگین 250 هزار زخمی این حوادث در نظر بگیریم، گویی هر سال در ایران یک زلزله بزرگ با این مقدار کشته و زخمی اتفاق می‌افتد.هم‌چنین تعداد تلفات جاده‌ای کشور در سال با تلفات یک جنگ تمام عیار برابری ‌می‌کند. برای نمونه، آمار کشته‌ها در 7 ماه نخست سال 92 نزدیک به 5،2 برابر تعداد سربازان کشته شده آمریکایی در جنگ عراق است.وضعیت نامناسب حوادث جاده‌ای کشور ما باعث شده است بانک جهانی در بررسی و مطالعات خود، وضعیت حوادث جاده‌ای ایران را بحرانی عنوان کند. بر اساس اعلام پژوهشکده بیمه مرکزی ایران، کشور ما از نظر تصادف‌های ناایمن رانندگی در بین 190 کشور جهان، رتبه 189 را به‌خود اختصاص داده و از این جهت، تنها کشور سیرالئون در غرب قاره آفریقا است که وضعیت نامناسب‌تری نسبت به ایران دارد.

7001_635740462708363582_l

آمار تلفات جاده ای در محورهای ارتباطی استان خوزستان طی سالهای اخیر، از دید کارشناسان دلایل مختلفی از جمله افزایش خودرو و عدم توجه به قوانین رانندگی، نبود بزرگراه و آزاد راه، نبود پزشک متخصص در اورژانس ها طی ایام خاص، نبود نقشه اپیدمیولوژیک نقاط حادثه خیز محورها، ایمن نبودن خودروها و حتی عدم اجرای دقیق قوانین و مصوبات شورای ترافیک در برخی مواقع دارد.هر یک از این مشکلات جاده های خوزستان در حوزه عملکردی یکی از دستگاههای اجرایی بوده که به نظر می رسد با توجه به انتقادات موجود و با ادامه روند فعلی، باید منتظر افزایش تلفات بود.

مدیرکل راه و شهرسازی خوزستان روز چهارشنبه در جلسه شورای ایمنی و ارتقای راه ها اظهار کرد: طبق بررسی‌ های انجام شده بیشترین تلفات جاده‌ای در سه ماه نخست سال جاری متعلق به محورهای اهواز به اندیمشک با 13 فوتی، مسجد سلیمان به ملاثانی با هفت فوتی و رامشیر به امیدیه و دیلم با ۶ فوتی است.

محورهای غیزانیه، هفتکل، باغملک و ایذه به دهدز با ۱۰ فوتی، محور سربندر با پنج فوتی و محور اهواز و بهبهان به رامهرمز با پنج فوتی نیز از دیگر محورهایی هستند که بیشترین تلفات در آنها روی داده است. البته این نکته نباید فراموش شود که با همکاری مسئولان ذیربط تا حدودی آمار تلفات جاده ای در خوزستان کاهش یافته است.رحمانی یادآور شد: ۱۸ پایگاه هلال احمر در جاده های مختلف خوزستان مستقر بوده و به مردم استان خدمات ارائه می دهند. هلال احمر برای تقویت فعالیت های خود به ویژه برای کاهش زمان خدمات رسانی حداقل به ۲۰ پایگاه جاده ای دیگر نیاز دارد.وی تأکید کرد: عمده فعالیت این شورا در حقیقت با اهداف تشکیل جلسات شورای ترافیک کشور مشترک است. یکی از مهمترین خروجی برگزاری چنین جلساتی ایمنی راه ها بوده و ما با هم افزایی و همکاری سازمان های مختلف می توانیم رتبه خوزستان را در بخش تصادفات و تلفات جاده ای کاهش دهیم.

عبدالحسن مقتدایی در نشست شورای ایمنی راه‌ها که در اهواز برگزار شد، در خصوص ساخت پایگاه‌های امداد جاده‌ای افزود: برای ساخت پایگاه‌ها در محورهای حساس باید اولویت‌بندی کرد و این اولویت‌ها باید بر اساس منطق و با حضور همه مسئولین ذیربط در جلسات مختلف بررسی و مشخص شود.وی با تاکید بر بحث آموزش و فرهنگ شهروندی عنوان کرد: آموزش باید به صورت تخصصی دنبال شود و مباحث فرهنگی و شهروندی را باید با تشکیل کارگروه‌هایی و با حضور اساتید دانشگاه‌ها بررسی و تدوین و در قالب کتاب‌های آموزشی، کتاب‌های کودکان و یا روش‌های دیگر ارائه کرد.

مقتدایی بیان کرد: امیدواریم ایجاد پایگاه‌های مورد نیاز اورژانس، هلال احمر و پلیس راه به سرانجام برسد و با ارائه راهکارها و داشتن یک برنامه جامع بتوانیم به حل این مشکلات و کمتر شدن آمار تلفات تصادفات کمک کنیم.عوامل ایجاد تصادفات رانندگی و جاده‌ای همان‌طور که می‌توانند شرایط را بهبود ببخشند، از طرف دیگر می‌توانند باعث تشدید خسارات شوند و خطر را افزایش دهند. برای نمونه، اگر انسان خطا کند، یک راه ایمن می‌تواند خسارت وارده و به ویژه خطرات جسمی را کاهش دهد. خلاف این امر نیز می‌تواند اتفاق بیفتد. گاهی ممکن است وسیله نقلیه یا راه، ایمن نباشد که در این حالت، هوشیاری راننده و عامل انسانی می‌تواند احتمال بروز تصادفات را کاهش دهد.در نتیجه باید ابزار لازم در ایمنی راه و وسیله نقلیه بیش‌تر مورد استفاده قرار بگیرد و در راستای پوشش خطای انسانی باشد، اما از آن طرف نباید از تأثیر آموزش و فرهنگ‌سازی در عامل انسانی غافل شد.

بر اساس نظر کارشناسان به طور کلی هر تصادفی که صورت می‌گیرد بر اثر 4 عامل انسان، جاده، وسیله نقلیه و محیط صورت می‌گیرد. جاده‌ها و راه‌های استان خوزستان در بسیاری از موارد با ایرادهای بسیار جدی ساختاری مواجهند که برخی از این مشکلات اصلاح‌پذیر نیست و نیازمند تغییر زیر ساخت‌ها است. در حالی که باید بدانیم جزای یک اشتباه رانندگی مرگ نیست و جاده باید فرصت جبران اشتباه را به راننده بدهد.یکی دیگر از مشکلات جاده‌ای در استان خوزستان مربوط به مشکلات جاده‌های روستایی است. به این مفهوم که بیش‌تر جاده‌های فرعی روستایی نیازمند تسطیح و شن‌پاشی است و راه‌های اصلی روستایی نیازمند عملیات بهسازی و آسفالت است.مشکل بزرگ دیگر وجود مشکل در روشنایی جاده‌ها است. کمبود یا نبود علایم رانندگی و شب‌نما نبودن بسیاری از آنها، نبود یا وجود اشکال در گاردریل و استفاده نکردن از گارد ریل فنری، نبود امکانات جدا کننده مسیرهای رفت و برگشت در تعدادی از جاده‌های استان و مشکلات آسفالت و آب گرفتگی از جمله مشکلاتی است که موجب نا امن شدن جاده‌های خوزستان می‌َشود.همه این آمار حکایت از آن دارد که احتیاجی به زلزله آذربایجان و بم نیست تا به سوگِ مرگ هموطنان بنشینیم. این جامعه سال هاست که به سوگ کشته شدگان زلزلهِ خاموش تصادف های جاده ای در ایران نشسته است.