پالایشگاه بیدبلند 2 ،بهشت مدیران غیربومی

پروژه عظیمی که خبر احداث آن شور و اشتیاق فراوانی بین اهالی شهر و جوانان جویای کار و تحصیل کرده ایجاد کرد ولی افسوس که این پروژه آن گونه که باید و شاید به سرانجام نرسید.پروژه ای که قرار بود خوراک گازی برخی مجتمع های پتروشیمی همچون پتروشیمی دهدشت و پتروشیمی گچساران را تامین کند.هیچ […]

پروژه عظیمی که خبر احداث آن شور و اشتیاق فراوانی بین اهالی شهر و جوانان جویای کار و تحصیل کرده ایجاد کرد ولی افسوس که این پروژه آن گونه که باید و شاید به سرانجام نرسید.پروژه ای که قرار بود خوراک گازی برخی مجتمع های پتروشیمی همچون پتروشیمی دهدشت و پتروشیمی گچساران را تامین کند.هیچ پیشرفتی در۵سال اخیر نداشته و حتی از واحدهای دریافت کننده هم این پیشرفت کمتر بوده است.میزان پیشرفت آن در ۴ سال اخیر کمتر از ۵ درصد بوده است.

forootan-12-10

این در حالی است که مجتمع پتروشیمی گچساران و دهدشت تقریبا پیشرفتهای خوبی داشته اند .اما نکته ی مهم این است که در صورتی که پالایشگاه بید بلند ۲ در موقع مقرر به بهره برداری نرسد عملا راه اندازی واحدهای پتروشیمی دهدشت وگچساران کاربردی نخواهد داشت. علیرغم ضرورت احداث هر چه سریعتر پروژه بید بلند ۲ و با پیگیرهای نماینده محترم شهرستان بهبهان و جلسات موثری که با نمایندگان وزیر نفت و مسئولین مربوطه انجام شد ۸۰ درصد سهام شرکت انرژی سپهر زیر مجموعه بانک صادرات به علت مشکلات پیش آمده و عدم توانایی در ادامه پروژه به شرکت هلدینگ خلیج فارس واگذار شد که هنوز در حال انجام مقدمات امور است.

 

تیر ماه سال 1384 قرارداد ساخت پالایشگاه گاز “بیدبلند2” (بهبهان) به امضا رسید و قرار شد ساخت این پالایشگاه ظرف مدت 44 ماه تمام شود. سال 1385 و با گذشت یک سال از عقد قرار‌داد 2.4 میلیارد دلاری این پالایشگاه، هم‌چنان دلایلی مانند قیمت قرار‌داد، فاینانس و سهم پیمانکار و مدیریت پروژه موجب تعویق در اجرای این پروژه شد.

پس از یک بار رفت و برگشت طرح به شورای اقتصاد، شرکت ملی نفت ایرادات این شورا را اصلاح و پیشنهاد کرد که منابع مالی این پروژه از محل اعتبارات شرکت ملی نفت پرداخت شود تا پروژه معطل نماند. بر این اساس پالایشگاه “بیدبلند2” (بهبهان) به روش فاینانس خودگردان 15 درصد از محل منابع شرکت ملی نفت ایران و 85 درصد از طریق تامین اعتبار به صورت فاینانس خارجی اجرا می‌شد.

اما فاینانس این طرح با ایراد شورای نگهبان مواجه شد و در نهایت شرکت ملی نفت با این عنوان ‌که نمی‌توان پروژه را معطل بروکراسی اداری کرد، تصمیم گرفت از محل سهم شش درصدی خود در فروش نفت اعتبار این پروژه را تامین کند.با تمام این حرف و حدیث‌ها این پروژه که قرار بود در سال 1388 به بهره‌برداری برسد، اوایل بهمن 1389 به بانک صادرات واگذار شد تا پس از گذشت چندین سال بلاتکلیفی با حمایت‌های مالی این بانک به سرانجام برسد. در زمان امضای این قرار‌داد پیشرفت فیزیکی این پروژه‌ 17 درصد عنوان شده بود و مسوولان بار دیگر اظهار امیدواری کرده بودند که این پروژه ظرف مدت 44 ماه یعنی تا سال 1392 در مدار بهره‌برداری قرار گیرد.

البته گزارش‌های رسیده حاکی از آن است که “بیدبلند2(بهبهان) ” این‌بار هم ناکام مانده و با اتفاقات اخیر صورت گرفته در بانک صادرات، آینده این پروژه هم بار دیگر با مشکل مواجه شده است؛ چراکه اکنون بعد از گذشته حدود سه سال از واگذاری طرح پالایشگاه گازی “بیدبلند2(بهبهان)” به بانک صادرات طبق گفته مدیرعامل شرکت ملی گاز ایران ساخت این طرح پیشرفت چندانی نداشته است.بر همین اساس مدیرعامل شرکت ملی گاز ایران از اخطار به بانک صادرات به دلیل تعلل در تامین سرمایه مورد نیاز پالایشگاه گازی “بید بلند2(بهبهان) ” خبر داد و گفت: روند تزریق اعتبار به پروژه “بیدبلند2” کند شد به طوری که در حال حاضر پیشرفت این طرح به 18 درصد رسیده است.جواد اوجی با بیان این‌که به بانک صادرات برای تسریع در روند تزریق اعتبار اخطار داده شده است، دلیل تاخیر در تامین هزینه‌های طرح را اختلال اقتصادی اخیر این بانک عنوان و تصریح کرد: بانک صادرات یا باید سرمایه مورد نیاز این طرح را به موقع تامین کند و یا این‌که شرکت ملی گاز ایران از سرمایه‌گذاران دیگر که برای حضور در این طرح اعلام آمادگی کرده اند استفاده خواهد کرد.

البته “بیدبلند2( بهبهان ) ” اولین بار نیست که به دلایل مختلف دچار وقفه می‌شود. قرارداد این طرح پیش از سپرده شدن به پیمانکاران داخلی با یک شرکت اسپانیایی به مبلغ ‌دو میلیارد و ‌400 میلیون دلار امضا شده بود اما برخی کارشناسان معتقد بودند که این مبلغ ساختگی است و همین موضوع موجب شد که نمایندگان مجلس به این موضوع اعتراض کنند.البته در ابتدا قرار بود پروژه “بیدبلند2(بهبهان) ” در سال 82 توسط یک شرکت کانادایی انجام شود؛ ولی به دلیل زمانبر شدن دریافت مصوبه شورای اقتصاد ، این شرکت نیز‌ از ادامه همکاری با این پروژه انصراف داد.ساخت پالایشگاه بید بلند2 (بهبهان) از بزرگ‌ترین پروژه‌های صنعت گاز در برنامه‌ پنجم توسعه محسوب می‌شود؛ چرا که ارزش تولیدات این پالایشگاه بیش از یک میلیارد دلار در سال اعلام شده است.

پالایشگاه “بیدبلند2(بهبهان) ” از دو بخش تشکیل شده است که بخش (الف) آن ساخت پالایشگاه و بخش (ب) آن ساخت تاسیسات ذخیره‌سازی و خطوط خوراک و فرآورده پالایشگاه خواهد بود. محصولات این پالایشگاه سالانه حدود 15 میلیارد مترمکعب گاز شیرین، 1.5 میلیون تن اتان، 1.5 میلیون تن پروپان و بوتان (LPG) و 860 هزار تن در سال بنزین طبیعی است.از 15 میلیارد مترمکعب در سال گاز شیرین این پالایشگاه حدود شش میلیارد مترمکعب برای تزریق به میادین نفتی و 9 میلیارد مترمکعب برای تحویل به شبکه سراسری در نظر گرفته شده است.یک میلیارد و 700 میلیون فوت‌مکعب در روز گازهای ترش میدان گازی پازنان از طریق کارخانجات گاز و گازمایع 900 و 1000 و همچنین 300 میلیون فوت‌مکعب در روز گاز شیرین همراه میادین نفتی گچساران و بی‌بی حکیمه از طریق کارخانجات گاز و گازمایع 1200 و 1300 به عنوان خوراک به این پالایشگاه ارسال خواهند شد.از سوی دیگر پتروشیمی اروند منتظر اتان تولیدی این پالایشگاه است کرد که با خط لوله‌ای به طول 120 کیلومتر به منطقه ویژه پتروشیمی بندر امام تحویل داده می‌شود. همچنین پروپان ، بوتان و بنزین این پالایشگاه نیز به بندر ماهشهر برای صادرات فرستاده خواهد شد.