پدیده ی ریزگردها؛ علل ،خاستگاه و راهکارها / بقلم حاج مرتضی حمیدی

اشاره : رخداد خشکسالی و کاستی های مدیریتی در کشورهای عراق، عربستان، سوریه و کشورهای جنوبی خلیج فارس، راهی شدن هر چه بیشتر ریزگردهابه سمت کشورمان بویژه استان خوزستان را در پی دارد. بابهره گیری ازتصاویر ماهواره ای، اطلاعات نقشه های هواشناسی در منطقه و همچنین مدل سازی مسیرهای گرد وغبار و حرکت ذرات معلق، […]

اشاره : رخداد خشکسالی و کاستی های مدیریتی در کشورهای عراق، عربستان، سوریه و کشورهای جنوبی خلیج فارس، راهی شدن هر چه بیشتر ریزگردهابه سمت کشورمان بویژه استان خوزستان را در پی دارد. بابهره گیری ازتصاویر ماهواره ای، اطلاعات نقشه های هواشناسی در منطقه و همچنین مدل سازی مسیرهای گرد وغبار و حرکت ذرات معلق، امکان شناسایی کانون های مهم گرد و غبار فراهم شده است که اکثر این کانون ها در شمال و غرب عراق و همچنین شرق سوریه قرار دارند، هر چند در بعضی موارد توفان هایی با منشاء جنوب عراق و عربستان هم گزارش شده است.از سال 1385 تاکنون منشاء های فرامرزی جدید اغلب نواحی غرب وجنوب غربی کشور را با فراوانی و شدت بیشتر تحت تاثیر قرار داده اند که منبع آنها کشور عراق و شرق سوریه است هر چند که مناطق دیگر از جمله بخش هایی از اردن، کویت و شمال عربستان نیز در ایجاد گرد و خاک بر روی ایران نقش دارند.در این زمینه به مطالعه مقاله از جناب حاج مرتضی حمیدی عضو دو دوره شورای اسلامی شهر ملاثانی و از فعالان فرهنگی – اجتماعی خوزستان که به کاوش این پدیده پرداخته است :

IMG08403233-580x383

***************************************

ممكن است بسیاری افراد با این دیدگاه مخالف باشند !ولی از باب پرداختن به علل و عوامل موثر در شکل گیری این پدیده ،باید این موارد مطرح گردد حتی اگر برای عده ای ناخوشایند باشد زیرا راهی برای گریز از حقیقت وجود ندارد ! پدیده گرد وخاک که از سالها شروع وهم اكنون به اوج رسیده منشأ ان فرا منطقه ای وعوامل گوناگونی در ایجاد آن دخیل می باشند  که برای ،جلوگیری و کاهش و کنترل آن نکات زیر بعنوان منشاء و خاستگاه مطرح که شناخت آنها در کاهش پیامدهای منفی بویژه حفاظت از سلامت شهروندان بسیار حائز اهميت است!.این عوامل عبارتند از نکات زیر می باشند:

1 خشكساليهاي پی در پی در چندین سال متوالی ودر مناطق وسیعی از کشورهای اطراف ما!

2وقوع جنگهای گسترده در کشورهای پیرامون که به تخریب طبیعت منجر گشته است!

3 بالارفتن درجه حرارت جهانی

4 گسترش صحراها بوسیله عوامل طبیعی وبشری

5 بی توجهی کشورهای منطقه به صحرا زدایی و کاشتن درختان صحرایی ومقاوم با توحه به اقلیم هر منطقه یا مالچ پاشی تغیرات گسترده اکو سیستم در منطقه وگسترش شهرها و کارخانه ها و صنایع گوناگون و اثرات مخرب آن بر طبیعت .

6 تبدیل بی رویه ی زمینهای کشاورزی و منابع طبیعی و جنگلها به واحدهای مسکونی وصنعتی

7 وجود هزاران چاه نفت در منطقه واثرات مخرب آن بر طبیعت .

اینها گوشه ای از عوامل طبیعی این پدیده! بگذریم از عوامل معنوی و ماورایی که جای صحبتش در اینجا نیست !حال موارد را یک به یک مورد کنکاش قرار دهیم وببنیم که تقصیر یا قصور به عهده کیست ؟ تا انتقادها و قضاوتها بر اساس منطق صورت گیرد نه خدای ناکرده صحبتهای عوام پسند !والا ساده ترین کارکه هرکس می تواند انجام دهد اینست که از درون اتاق واز راه پنجره ی اتاق با موبایل خود از محیط بیرون عکسی بیندازد و از طریق واتس اب یاهر رسانه دگر به دوستان که همه هم باخبرند بفرستت وبگوید ای وای که هوا آلوده است ! این که مشکلی را حل نمی کند !
اما موارد یاد شده :

1درمورد خشکسالی و کمبود باران کشورهای منطقه چه کاری می توانند بکند ؟ البته باتوجه به شرایط سیاسی منطقه این انتظار بدور از ذهن است

2 درمود جنگهای منطقه استكبار جهاني به سركردگی آمریکا ورژیم جنایتکار صهیونیستی وهمپیمانان اروپایی ومنطقه ای آنان که علیه امت اسلام درحال انجام است هدفشان نابودی امکانات بشری وزیر ساختهای صنعتی وطبیعی و ویرانی شهرها است که نیروهای مقاومت باحمایت موثر جمهوری اسلامی در پی خنثی سازی این توطئه ي خبيث هستند!

3 كشورهاي منطقه چقدر قادرند با بالا رفتن درجه ی حرارت جهانی که بر اثر گسترش صنعت و شهر نشینی و وآسیب دیدن لایه ی ازون مبارزه کنند ؟ تزدیک به صفر.

5و4 کشورهای همسو وهم گرا میتوانند باهم در این خصوص تلاش کنند مثل ایران وعراق اما این دو کشور شاید 5 درصد مؤثر باشند اما اين ریزگردها که از افریقا وعربستان و اردن واردن وارد کشور ما می شوند کشورهای آن مناطق یا آنقدر ضعیفند که نان خوردن ندارند یا کشوری مانند عربستان واردن که تابع سیاستهای امریکا ورژیم صهیونیستی هستند هرگز با ایران همکاری نخواهند کرد واصولا این خاکها به طرف شهرهایشان نمی رود .

6 کشورها می توانن در این خصوص اقدامی کنند اما سرنوشت این بند همانند دو بند قبلی است لکن از مسوؤلان محلي و كشوري بشدت خواستار رسيدگی به موضوع هستیم !

7 مورد آخر ، همه واقفند که هیچ کشوری دست ازاین نفت نمی کشدو نخواهد کشید فقط مي توانند اين اقدام انساني را انجام دهند كه در قبال هرچاه نفت چند صد هکتار صحرازدایی کنند یاجنگل طبیعی احداث نمایند تا با این پدیده مبارزه شود واز طرف دیگر برای جوانان بومی ایجاد اشتغال شود!

والسلام.
مرتضی حمیدی
19 بهمن 1393