آغاز اجرای مرخصی 9 ماهه زایمان در آموزش و پرورش برای زایمان معلمان

بخشنامه افزایش مرخصی زایمان فرهنگیان زن از مدت 6 ماه به 9 ماه از سوی سید محمد بطحائی معاون توسعه مدیریت و پشتیبانی وزیر آموزش و پرورش به ادارات کل آموزش و پرورش استان‌های کشور ابلاغ شد.در این بخشنامه آمده است: پیرو بخشنامه شماره 710.37 مورخ 1386.6.6 ، تصویر مصوبه شماره 55.19961 مورخ 1392.4.4 مجلس […]

بخشنامه افزایش مرخصی زایمان فرهنگیان زن از مدت 6 ماه به 9 ماه از سوی سید محمد بطحائی معاون توسعه مدیریت و پشتیبانی وزیر آموزش و پرورش به ادارات کل آموزش و پرورش استان‌های کشور ابلاغ شد.در این بخشنامه آمده است: پیرو بخشنامه شماره 710.37 مورخ 1386.6.6 ، تصویر مصوبه شماره 55.19961 مورخ 1392.4.4 مجلس شورای اسلامی و تصویب نامه شماره 92091.ت 46527 هـ مورخ 1392.4.19 هیأت محترم وزیران مربوط به قانون اصلاح قوانین تنظیم جمعیت و خانواده، موضوع افزایش مدت مرخصی زایمان از 6 ماه به 9 ماه به لطف خدای متعال با توجه به فراهم شدن شرایط لازم برای اجرا از تاریخ 1393.9.1 ارسال می‌گردد.

796340-583x330

قائم مقام وزیر آموزش و پرورش با اشاره به تلاش برای ارائه طرح جدیدی درخصوص مرخصی زایمان معلمان گفت:‌ در آموزش و پرورش به دنبال تصویب قانونی هستیم که اگر یک معلم در طول سال نیاز به مرخصی زایمان داشت بتواند آن سال تحصیلی را مرخصی بگیرد. محمد بطحایی قائم مقام وزیر آموزش و پرورش در پاسخ به این پرسش که بسیاری از زنان معلم تقاضای افزایش مرخصی زایمان را از 6 ماه به 9 ماه دارند در این زمینه چه برنامه‌ای دارید؟ اظهار داشت: مهمترین علت عدم اجرای مرخصی زایمان مسئله مالی است چون بخش عمده کارکنان را زنان تشکیل می‌دهند اجرای این قانون فشار نیروی انسانی و اعتباراتی را برای ما ایجاد خواهد کرد بنابراین باید ابتدا منابع مالی و نیروی انسانی مورد نیاز را تامین کنیم تا بتوان قانون افزایش مرخصی زایمان به 9 ماه اجرا کرد.

وی افزود: وزیر به دنبال مرخصی زایمان خاص فرهنگیان است. سال تحصیلی ما از مهر شروع شده و تا خرداد به طول می‌انجامد. عدم حضور معلم خانم در 9 ماه سال تحصیلی به روند تحصیل و آموزش دانش‌آموزان لطمه می‌زند بنابراین در آموزش و پرورش به دنبال تصویب قانونی هستیم که اگر یک معلم زن در طول سال نیاز به مرخصی زایمان داشت بتواند آن سال تحصیلی را مرخصی بگیرد.وی افزود: اگر بتوان از همان ابتدای سال تحصیلی معلمی را جایگزین فردی کرد که می‌خواهد به مرخصی زایمان برود می‌توان تمام سال تحصیلی را به این معلم مرخصی داد و دیگر مجبور نیستیم که وسط سال تحصیلی به دنبال پیدا کردن نیرو برای جایگزین کردن باشیم. این موضوع به نفع فرهنگیان نیز است.قائم مقام وزیر آموزش و پرورش با اشاره به اینکه برای اجرای این طرح نیاز به قانون داریم، گفت:‌ آموزش و پرورش با سایر ادارات متفاوت است چرا که اگر یک معلم به عنوان مثال بعد از 5 ماه حضور در کلاس درس، مرخصی زایمان بگیرد در فرآیند یادگیری مشکل ایجاد می‌شود.