آفند دشمن و ضعف پدافندی ما

نعیم حمیدی : طی سه ماه اخیر کشور با مساله جدیدی در قالب آفند “بیولوژیک” یا “مسمومیت هوشمند” بطور خاص در مدارس دخترانه روبرو شده که در نوع خود نادر و سئوال برانگیز می باشد بدون تردید این آفند که با عملیات پیچیده روانی همراه می باشد تنها در چارچوب “نقشه” و راهبرد دشمنان این […]

نعیم حمیدی : طی سه ماه اخیر کشور با مساله جدیدی در قالب آفند “بیولوژیک” یا “مسمومیت هوشمند” بطور خاص در مدارس دخترانه روبرو شده که در نوع خود نادر و سئوال برانگیز می باشد

بدون تردید این آفند که با عملیات پیچیده روانی همراه می باشد تنها در چارچوب “نقشه” و راهبرد دشمنان این مرز و بوم قابل تأویل و تصور است .حتی اگر در فرض محال عده ای انگیزه “مذهبی” را پشت پرده این عملیات قلمداد کنند یقینا خوانش مذکور بی نسبت با طراحی چند لایه دشمنان جمهوری اسلامی نخواهد بود

آنچه در جریان “مسمومیت هوشمند” دانش آموزان دختر مدارس حدود ۱۹ استان کشور از نگاه جامعه مغفول مانده موضوع “پدافند” دستگاه های مربوطه و دولت در برابر این آفند خطرناک می باشد

در برابر هر حمله و عملیاتی که کیان جامعه ، آرامش ، امنیت و تمامیت ارضی کشور را تهدید می کند علاوه بر آمادگی و هوشیاری برای دفع حمله باید چند اقدام را در چارچوب سیستم پدافندی عامل و غیرعامل طراحی و اجرا کرد تا ضمن کاهش میزان آسیب ها از توسعه خاکریز مهاجمان در زمین خودی جلوگیری کرد. در برابر آفند “مسمومیت‌های هوشمند ” چند موضوع را باید مرحله به مرحله اجرا کرد:

✔️۱-شناخت منشاء ، حجم و وسعت عملیات

✔️۲-شناخت نوع ،‌ ابزار و عناصر پیش برنده عملیات

✔️۳-طراحی اقدامات بازدارنده اورژانسی با هدف کاهش آسیب ها و آثار عملیات بر عناصر خودی تا دفع کامل

✔️۴-طراحی آنتی تز روانی و آماده سازی آتش تهیه رسانه ای با هدف خنثی سازی آثار تبلیغاتی و روانی عملیات عناصر مخرب . زیرا در جنگ های ترکیبی “امنیت روانی” جامعه مهمترین هدف آفند دشمن می باشد تا از عملیات های محدود بیشترین نتایج را بدست آورد

بطور نمونه در نبرد آردن علیرغم برتری نظامی آلمان ها اما متفقین با شناخت نقاط ضعف مهاجم و طراحی عملیات روانی پیچیده ارتش نازی را زمین گیر کردند . در این نبرد ابتدا با شکستن خط مقدم متفقین توسط آلمان ها در غرب و تسخیر آنتورپ و قطع تدارکات همراه بود. فیلدمارشال گرت فن روندشتت از شمال لوکزامبورگ و منطقهٔ آردن به مواضع متفقین حمله کرد و تلفات سنگینی بر ارتش دوازدهم آمریکا وارد آورد.در آن روز برنارد لاو مونتگومری فرماندهٔ جبههٔ شمالی و عمر برادلی فرماندهٔ جنوب بود. هماهنگی این دو نیرو سبب شکست دشمن شد. واحد محاصره شدهٔ آمریکایی در باستون نیز در برابر حملات آلمان پایداری کرد و حمله را از سر گذرانید. با وجود برف سنگینی که باریده بود، متفقین در ۳ ژانویهٔ ۱۹۴۵ با طراحی عملیات روانی پیچیده دست به ضد حمله زدند و تا ۱۶ ژانویه منطقه را از دشمن پاکسازی کردند. در این نبرد هدف اولیهٔ آلمان تصرف شهر اسپا بود که مرکز تدارکاتی و انبار سوخت آمریکایی‌ها و محل ذخیره میلیون‌ها لیتر سوخت آن‌ها بود. آلمان از حیث سوخت و بنزین به شدت در مضیقه قرار داشت. مقاومت جدی نیروهای آمریکایی در قسمت‌های شمالی و جنوبی از رخنه آلمان در مونشو و باستون جلوگیری و پیش‌روی آن را متوقف نمود.

درس مهمی که از مثال فوق الاشاره می گیریم اینست که علیرغم برتری حریف و عناصر مهاجم می توان با هوشمندی و طراحی دقیق عملیات آنان را متوقف و باشناسایی نقاط ضعف ماشین دشمن را در باتلاق غافلگیری به گل نشاند

متأسفانه در مساله اخیر دستگاه های مربوطه بجای پدافند موثر و فوری در مقابل عناصر مخرب ،‌ آموزش فنون دفع تهاجم به جامعه هدف و خنثی سازی عملیات روانی ،‌در زمین طراحی شده مهاجمان بازی و دچار انفعال شده اند

سازمان های مربوطه با شناسایی سلاح و ابزار مهاجمان که گاز شناخته شده و پر کاربرد در حوزه پزشکی و صنعتی است باید فورا بسته آموزشی ویژه خنثی سازی مسمومیت ها و کاهش آسیب ها را به مدارس هدف ارائه نمایند

در راستای کاهش آثار روانی این عملیات مخرب و جنگ ترکیبی باید از اظهار نظرهای غیرعلمی بویژه از سوی وزیران ، مدیران دستگاه های مختلف ، ائمه جمعه ممانعت کرد و با معرفی سخنگوی واحد ، ابعاد این قضیه در چارچوب مسائل علمی و بررسی های دقیق برای شهروندان بیان شود تا از آشوب ذهنی جامعه و تشویش روانی خانواده ها کاسته شود

چه لزومی دارد امام جمعه فلان ده کوره ، رئیس شورای شهر تهران تا آبدارچی فلان دستگاه برای خودنمایی در خصوص این عملیات مخرب و مبهم اظهار نظر و موجبات تشویش افکار عمومی را فراهم کنند؟

در حال حاضر بنظر می رسد باید ستادی متشکل از دستگاه های تخصصی همچون وزارت بهداشت ، سازمان انرژی اتمی ، فرماندهان بخش جنگ های بیولوژیک نیروهای نظامی ، معاون مطبوعاتی وزارت ارشاد ، آموزش و پرورش و روسای دو دانشگاه معتبر در زمینه علوم پایه تشکیل و زیر نظر وزیر کشور و در استان ها با مدیریت استانداران و مشارکت نمایندگان استانی دستگاه های مذکور تشکیل و ضمن پیشبرد عملیات پدافندی با انتخاب سخنگوی واحد آرامش را به جامعه بازگردانند. البته نباید فراموش کرد همراهی و مشارکت دانش آموزان ، معلمان و خانواده بعنوان سه ضلع موثر جامعه هدف می تواند از توسعه آفند مسمومیت های هوشمند جلوگیری و آنرا از کار بیندازد