احکام رتبهبندی معلمان و پاداش پایان به کجا رسید؟
لایحه رتبهبندی معلمان ۲۵ اسفند سال ۹۹، در آخرین روزهای دولت دوزادهم، وارد مجلس شد و کلیات آن هجدهم خردادماه سال ۱۴۰۰ به تصویب رسید. این لایحه یکبار به شورای نگهبان ارسال و برگشت خورد. سرانجام بعد از تغییرات بسیار، ابتدای اسفندماه ۱۴۰۰ شورای نگهبان با رتبهبندی موافقت کرد و شانزدهم اسفندماه همان سال نیز […]
لایحه رتبهبندی معلمان ۲۵ اسفند سال ۹۹، در آخرین روزهای دولت دوزادهم، وارد مجلس شد و کلیات آن هجدهم خردادماه سال ۱۴۰۰ به تصویب رسید. این لایحه یکبار به شورای نگهبان ارسال و برگشت خورد. سرانجام بعد از تغییرات بسیار، ابتدای اسفندماه ۱۴۰۰ شورای نگهبان با رتبهبندی موافقت کرد و شانزدهم اسفندماه همان سال نیز رئیس مجلس این مصوبه را برای اجرا به دولت فرستاد. از آن تاریخ تا به امروز نزدیک به یک سال گذشته و تا این لحظه تنها بخشی از علیالحسابِ رتبهبندی برای معلمان واریز شده؛ موضوعی که مورد انتقاد معلمان قرار گرفته است. آنها از خیلی وقت پیش منتظر صدور احکام خود هستند و حالا نگرانند این موضوع تا پایان امسال هم به نتیجه نرسد.
حدود یک سال از تصویبِ قانون رتبهبندی معلمان میگذرد اما هنوز حکمی برای شاغلان صادر نشده است.البته وزارت آموزش و پرورش از صدور فایل نگارش رتبهبندی برای مناطق خبر داده و گفته میشود هیأت ممیزهها در حال تائید و بررسی بیشترِ رتبهها هستند اما بحث اینجاست که حدود یک سال از تصویبِ این قانون گذشته و معلمانِ چشم انتظارِ صدور احکام خود هستند، ضمن اینکه در طول این مدتِ مباحثِ بسیاری در مورد امتیازها و پرداختِ معوقات و غیره مطرح شده اما چون وزارت آموزش و پرورش در موردِ آنها شفافسازی نکرده، وضعیتِ بلاتکلیفی معلمان را آزار میدهد. در این مدت مسئولان وزارتِ آموزش و پرورش شفاف با معلمان صحبت نکردند که بگویند مثلا علت تأخیر در اجرایی شدنِ این قانون چه بوده است، چرا آییننامه به این شکل نوشته شده و چطور از حق و حقوق ما دفاع کردند.
موضوع دیگر در بحث رتبهها تغییر امتیازات مربوط به برخی از آیتمهاست؛ در آییننامه و شیوهنامه برای نحوهی امتیازدهی، امتیازاتی برای برخی اقدامات درنظر گرفته شده بود که به گوش میرسد برخی از این امتیازات کاهش و یا جابهجا شده است. به طور مثال، امتیاز مربوط به مشارکت در مدرسه مثل حضور در ستاد تربیتی، شورای مدرسه، انجمن و غیره از ۶ امتیاز به ۳ امتیاز کاهش پیدا کرده است.
این کاهشها باعث شده همکاران ما با کاهش رتبه مواجه شوند. اگر معتقدیم مدرسه رکن تحول آموزشی و تربیتی است و معلم باید سطح خود را بالا ببرد، چرا آیتمهایی که مربوط به فعالیتِ معلمان در مدرسه است کاهشِ امتیاز پیدا کرده است؟ ضمن اینکه بیشترین فعالیتِ همکاران ما در این حوزه بوده پس این کاهش امتیاز سبب میشود رتبهی بسیاری از معلمان کاهش پیدا کند. از وزارت آموزش و پرورش انتظار داریم در این خصوص شفافسازی کند و از طرفی از مجلس به عنوان ناظر بر عملکرد دولت انتظار داریم به طور دقیق این موارد را کنترل کند.
برخی از دستگاهها برای کارکنانشان فوقالعاده ویژه در نظر گرفتند و خیلی از دستگاهها هم در حال تلاش برای برقراری این امتیاز هستند، ما انتظار داریم وزارت آموزش و پرورش پیگیرِ برقراریِ فوقالعاده ویژه با ضریب ۵۰ برای همه معلمان باشد.
️
ارسال دیدگاه
مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰