تکلیف مسافران هوایی بعد از لغو پروازها به دلیل بدی آب و هوا چیست؟

طی روز گذشته به دلیل بدی آب و هوا از جمله برودت هوا، یخ‌زدگی باند و بارش برف و مه‌ گرفتگی تعداد زیادی از پروازها در استان‌های سردسیر لغو شده است. بر اساس آیین‌نامه حقوق مسافر، ابطال پرواز به دلیل بدی آب و هوا شرایط «فوق‌العاده» تفسیر می‌شود و از هیچ شرکت هواپیمایی انتظار پرداخت […]

طی روز گذشته به دلیل بدی آب و هوا از جمله برودت هوا، یخ‌زدگی باند و بارش برف و مه‌ گرفتگی تعداد زیادی از پروازها در استان‌های سردسیر لغو شده است.

بر اساس آیین‌نامه حقوق مسافر، ابطال پرواز به دلیل بدی آب و هوا شرایط «فوق‌العاده» تفسیر می‌شود و از هیچ شرکت هواپیمایی انتظار پرداخت جریمه به مسافر نمی‌رود؛ اما مطابق همین آیین‌نامه تمامی ایرلاین‌هایی که موفق به انجام پرواز به دلیل بدی آب و هوا نشده‌اند موظف هستند وجه کامل بلیت خریداری شده را به مسافران بازگردانند.

اینکه شرکت هواپیمایی تا چه مدت می‌تواند وجه کامل بلیت مسافر را بازگرداند نیز سوال دوم مسافرانی است که طی دو روز گذشته پرواز آن‌ها کنسل شده، در این شرایط نیز ایرلاین‌ها تا حدود ۱۰ روز فرصت دارند وجه را به طور کامل به مسافر بازگردانند و این زمان در آیین‌نامه حقوق مسافر تا دو هفته نیز پیش‌بینی شده است. مسافران هم‌چنین می‌توانند پرواز جایگزینی از سوی شرکت هواپیمایی انتخاب کنند.