ثبت نام در سامانه سماح شرط عبور از مرز برای زیارت اربعین است

معاون امنیتی و انتظامی وزیر کشور، ثبت نام در سامانه سماح را شرط عبور از مرز برای زیارت اربعین دانست و گفت: داشتن گذرنامه و تزریق ۲ دُز واکسن یا واکسن یادآور بر اساس اعلام سامانه ایران من، دیگر مدارک مورد نیاز برای زایران است. مجید میراحمدی عصر سه‌شنبه در حاشیه نود و دمین نشست […]

معاون امنیتی و انتظامی وزیر کشور، ثبت نام در سامانه سماح را شرط عبور از مرز برای زیارت اربعین دانست و گفت: داشتن گذرنامه و تزریق ۲ دُز واکسن یا واکسن یادآور بر اساس اعلام سامانه ایران من، دیگر مدارک مورد نیاز برای زایران است. مجید میراحمدی عصر سه‌شنبه در حاشیه نود و دمین نشست ستاد مرکزی اربعین حسینی که امروز با حضور استانداران کرمانشاه، ایلام، سیستان و بلوچستان و نمایندگان دستگاه‌ها در محل وزارت کشور برگزار شد، این مطلب را مطرح کرد.

وی اظهار کرد: بخشی از جلسه امروز مربوط به توافق‌های انجام شده با ستاد اربعین عراق بود که از مهم ترین آنها، بازگشایی مرز خسروی و استفاده زائران عزیز حسینی از این مرز برای زیارت عتبات عالیات بود.رئیس ستاد مرکزی اربعین حسینی(ع) افزود: تمام تاکیدها بر این محور بود که این مرز قبل از مراسم اربعین بازگشایی و مورد استفاده دو طرف قرار گیرد تا نقاط ضعف و خلاءهای آن مورد بررسی دقیق قرار گیرد.میراحمدی همچنین از آمادگی دولت ایران در فعال کردن مرز تمرچین و باشماق خبر داد و گفت: نظر دولت جمهوری اسلامی ایران بر این است که عاشقان حضرت اباعبدالله الحسین(ع) از این دو مرز هم برای زیارت عتبات عالیات استفاده کنند.

وی تصریح کرد: زوار حسینی باید در سامانه سماح ثبت نام کند و باید نسبت به این امر اهتمام داشته باشند. داشتن گذرنامه رسمی، دیگر شرط برای زیارت عتبات عالیات است که حداقل ۶ ماه باید اعتبار داشته باشد. از این رو، درخواست داریم در فرصت باقی مانده کسانی که مهلت گذرنامه شان کمتر از این میزان است، نسبت به تمدید اعتبار گذرنامه اقدام کنند.معاون امنیتی و انتظامی وزیر کشور همچنین گفت: شرط سوم، تزریق ۲ دُز واکسن و همچنین برای کسانی که ۶ ماه از آخرین زمان تزریق واکسن‌شان گذشته است، باید دُز یادآور تزریق کنند و در این خصوص باید توجه داشت که سامانه “ایران من” به سامانه سماح متصل است.

میراحمدی خاطرنشان کرد: ثبت نام در سامانه سماح با هدف سامان دهی جمعیت است و اینکه نوبت و زمان خروج شان از مرز مشخص شود.وی همچنین از زائران اربعین حسینی خواست برای تسهیل و تسریع در سفرشان سعی کنند با محوریت مساجد به صورت گروهی اعزام شوند، گفت: البته این مفهوم، به این معنا نیست که امکان تردد به صورت انفرادی وجود نداشته باشد، بلکه تلاش بر این است کار به صورت هماهنگ و سامان‌دهی شده پیش برود.رئیس ستاد مرکزی اربعین حسینی در ادامه به موضوع مدیریت جمعیت در مراسم اربعین امسال هم اشاره کرد و گفت: در این خصوص تلاش داریم با تقویت زیرساخت ها در مرزهای چهارگانه کشور و همچنین ایجاد سایبان و سایر اقدامات حفاظتی لازم، مدیریت بهینه داشته باشیم.میراحمدی یادآور شد: تاکید شده است که هیچ دستگاهی اجازه گرفتن پول از زائر را ندارد مگر اینکه موضوع در ستاد مرکزی بررسی و تصویب شده باشد.وی همچنین از زایران اربعین حسینی(ع) از اقامت طولانی مدت در شهرهای زیارتی عراق بپرهیزند.