از تعیین زمان اجرای حکم جلالی تا تذکر سازمان بازرسی به سایپا

در هفته‌ای که سپری شد، رد شکایت سهام‌دار اصلی بانک آینده، تذکر سازمان بازرسی به شرکت خودروسازی سایپا، هشدار قوه قضائیه به شهروندان درخصوص تماس‌های پیامرسان واتساپ مبنی بر برنده‌ شدن و… مهم‌ترین اخبار حقوقی و قضایی بودند. مهم‌ترین اخبار حقوقی و قضایی در هفته‌ای که گذشت را در این گزارش مرور می‌کنیم: اجرای حکم […]

در هفته‌ای که سپری شد، رد شکایت سهام‌دار اصلی بانک آینده، تذکر سازمان بازرسی به شرکت خودروسازی سایپا، هشدار قوه قضائیه به شهروندان درخصوص تماس‌های پیامرسان واتساپ مبنی بر برنده‌ شدن و… مهم‌ترین اخبار حقوقی و قضایی بودند. مهم‌ترین اخبار حقوقی و قضایی در هفته‌ای که گذشت را در این گزارش مرور می‌کنیم:

اجرای حکم «احمدرضا جلالی» تا پایان اردیبهشت

حکم اعدام «احمدرضا جلالی» به جرم جاسوسی برای رژیم صهیونیستی که به تایید دیوان عالی کشور رسیده است،‌ تا ا آخر اردیبهشت ماه اجرا می‌شود.

شکایت سهامدار اصلی بانک آینده رد و رای به نفع بانک مرکزی صادر شد

شعبه سوم دیوان عدالت اداری با رد شکایت بانک آینده در خصوص وضعیت مالکیت سهام این بانک، در این پرونده به نفع بانک مرکزی و وزارت اقتصاد رای صادر نمود. مرکز رسانه قوه قضائیه اعلام کرد: آذر سال گذشته بود که بانک مرکزی در نامه‌ای حق رأی مجموع ۶۰.۲ درصد از سهام مازاد بر سقف تعیین شده مجاز برای مالک واحد بانک آینده را به وزارت اقتصاد تفویض کرد. پس از این اقدام بانک مرکزی، سهامدار اصلی بانک آینده به مصوبه بانک مرکزی اعتراض می‌کند و خواستار لغو آن و صدور دستور موقت می‌شود. اخیرا شعبه ۳ دیوان عدالت اداری، پس از بررسی اسناد، مدارک و ادله ابرازی طرفین شکایت و با مستند قرار دادن قوانین جاری، اقدام به صدور رأی در این پرونده نموده است که طبق این رای چنان‌چه مالک واحد بدون مجوز همچنان دارنده بیش از سقف مجاز باشد، نسبت به مازاد، حق رای نخواهد داشت و حق رای به وزارت اقتصاد و دارایی تفویض می‌شود و مسئولیت اجرای مفاد این ماده نیز بر عهده بانک مرکزی قرار داده شده است و از آن‌جایی که حکم قانون در مانحن فیه کاملا مشخص بوده و مالک واحد مؤسسات اعتباری (به معنای اعم ) نسبت به سهام مازاد بر مجوز قانونی فاقد حق رای و حتی فاقد حق مالکیت و دریافت حق تقدم و سود بوده و نسبت به سود اکتسابی یا حق تقدم فروش رفته مشمول مالیات ۱۰۰ % می شود و حق رأی ناشی از سهام مازاد در مجمع عمومی به وزارت اقتصاد و دارایی تفویض می‌شود.

شرکت سایپا از سازمان بازرسی کل کشور تذکر گرفت

اشکان میرمحمدی بازرس کل امور صنعت، معدن و تجارت سازمان بازرسی کل کشور در بازدید انجام شده به همراه نمایندگان دادستانی کل کشور و بازرسان سازمان بازرسی از شرکت سایپا، در خصوص ترخیص خودروهای ناقص پس از رفع نقص، بدون اهتمام کافی در کنترل‌های کیفی لازم، تذکراتی را به مدیران این شرکت خودروسازی ارائه کرد.وی با بیان اینکه مطابق با راستی‌آزمایی صورت گرفته موضوع احتکار و دپوی خودروها توسط این خودروساز منتفی بوده لیکن روند تجاری‌سازی و صدور فاکتور برای ارائه خودرو به مشتری کمی با کندی نسبی مواجه بود، گفت: بر اساس این بازدید ملاحظه شد که کنترل‌های لازم در خصوص خودروهای ناقص پس از تکمیل کاری و رفع نقص با دقت مورد انتظار و سیستماتیک صورت نمی‌گیرد و این خودروها صرفا با بررسی چشمی توسط تکنسین های سایپا مستقر در پارکینگ اجاره‌ای، در مدار توزیع و تحویل به متقاضی قرار می‌گیرد.میرمحمدی خاطرنشان کرد: بی شک به واسطه قطعات ناقصی که موجب می‌شود خودروها چندین ماه و بعضا بیش از ۷ تا ۸ ماه خودرو در پارکینگ مستقر و همچین فرسایشی شدن برخی قطعات خودرو طی این مدت، بازبینی و کنترل مجدد کیفی به صورت سیستماتیک و با آزمون‌های مختلف در بخش کنترل کیفیت خودروساز اجتناب‌ناپذیر بوده که شرکت خودروسازی سایپا به این مهم توجه کافی معمول نکرده بود.

عفو و تخفیف مجازات محکومان به مناسبت عید فطر

حجت‌الاسلام والمسلمین صادق رحیمی، معاون قضائی قوه قضائیه در تشریح جزئیات موافقت رهبر انقلاب با عفو یا تخفیف مجازات محکومان به مناسبت عید فطر، گفت: از ۱۵۴۲ موردی که مشمول عفو مقام معظم رهبری قرار گرفتند ۸۵۵ مورد منجر به آزادی از زندان می‌شود و ۶۸۷ مورد مشمول تخفیف مجازات قرار گرفتند. از ۱۵۴۲ مورد ۱۲ مورد از عفوشدگان جزء محکومین اعدام بودند که مجازات آن‌ها تبدیل شد، ۷۹ مورد از معفووین از محکومین سازمان قضایی نیروهای مسلح، ۱۲۳۴ مورد از محکومین دادگستری (غیر از اعدام) و ۲۱۱ مورد هم از محکومین تعزیرات حکومتی و ۶ مورد هم مربوط به ماده ۲۰ آئین‌نامه عفو می‌باشند.

انتقاد تند دبیر ستاد حقوق بشر از دادگاه حمید نوری

ستاد حقوق بشر قوه قضائیه اعلام کرد که «در پی ادامه بازداشت سیاسی حمید نوری توسط کشور سوئد و ارائه کیفرخواست دادستان و تقاضای حبس ابد برای وی به اتهامات واهی، کاظم غریب آبادی، دبیر ستاد حقوق بشر و معاون امور بین‌الملل قوه قضاییه، این دادگاه را غیرقانونی، نمایشی و ناعادلانه و مغایر با اصول حقوق بشر و نقض عدالت قضائی خواند».کاظم غریب آبادی با تاکید بر این‌که بازداشت این تبعه ایرانی تا زمانی که به خانواده‌اش اطلاع داده شد، می‌تواند مصداق ناپدیدشدگی اجباری باشد، گفت: برخورد خشن حین دستگیری و عدم رعایت کرامت انسانی، نقض کنوانسیون ۱۹۶۳ وین و بی‌اطلاع نگه داشتن سفارت ایران و خانواده اش از محل نگهداری وی جهت اعمال فشار روانی و جلوگیری از ملاقات با خانواده، تنها بخشی از اقدامات ضد بشری علیه فردی است که به صورت ساختگی و با ادعاهای واهی دستگیر شده است.

هشدار قوه قضائیه به شهروندان درباره تماس‌های تلفنی پیام‌رسان واتساپ

معاونت اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم قوه قضائیه در هشدار پیامکی به شهروندان نوشت:«هموطن گرامی، تماس تلفنی از پیام‌رسان واتساپ مبنی بر برنده شدن، کلاهبرداری و به قصد تخلیه حساب بانکی شماست. از پاسخ دادن به این تماس‌ها و ارائه کد ارسالی در متن پیامک جداً خودداری نمایید».

نتایج آزمون قضاوت سال ۱۴۰۰ اعلام شد

معاونت منابع انسانی قوه قضاییه اعلام کرد: بدین وسیله به اطلاع کلیه داوطلبان دانشگاهی و حوزوی شرکت کننده در آزمون جذب عمومی تصدی منصب قضا سال ۱۴۰۰ می‌رساند، نتایج آزمون مذکور اعلام شد. داوطلبان می‌توانند برای مشاهده کارنامه آزمون تستی خود به سایت سازمان سنجش‌ آموزش کشور به نشانی www.sanjesh.org مراجعه نمایند. داوطلبان پذیرفته شده در مرحله آزمون تستی، روز جمعه مورخ ۱۴۰۱/۰۳/۰۶ در آزمون تشریحی شرکت خواهند کرد.