جشن بلاتکلیفی

عباس مدحجی: تعطیلی روز دوشنبه دوازدهم اردیبهشت ماه به مناسبت عید فطر از اول سال که تقویم سال ۱۴۰۱ را باز کردیم مشهود بود. بحث فقط سر تعطیلی روز چهارشنبه بود که هم بین التعطیلین بود و هم آخر هفته و هم آخر سال تحصیلی. درحالی که تمام جامعه طبق تقویم و روزشمار ماه رمضان […]

عباس مدحجی: تعطیلی روز دوشنبه دوازدهم اردیبهشت ماه به مناسبت عید فطر از اول سال که تقویم سال ۱۴۰۱ را باز کردیم مشهود بود. بحث فقط سر تعطیلی روز چهارشنبه بود که هم بین التعطیلین بود و هم آخر هفته و هم آخر سال تحصیلی. درحالی که تمام جامعه طبق تقویم و روزشمار ماه رمضان خود را برای عید روز دوشنبه آماده کرده اند شب یکشنبه اعلام میشود که ستاد استهلال هلال ماه شوال را رؤیت نکرده و دوشنبه کمافی السابق نه عید است و نه تعطیل.

همه ی برنامه ریزی های سفر و مرخصی و کار بهم میریزد و خوزستانی ها خود را برای کار فردا آماده میکنند و مشخص میشود نه تنها دوشنبه تعطیل نیست که چهارشنبه [‌که در تقویم تعطیل رسمی نیست] تعطیل است.

این شُک خبری برای کل مردم ایران بود و از آنجایی که خوزستانی ها در شُک هم باید خاص و تافته جدابافته باشند دقایقی بعد اعلام میشود که هوای فردا خاکی و طوفانی پیش بینی شده و همان دانش آموزان و معلمان و دانشجویان و کارمندانی که اول گمان میکردند طبق تقویم تعطیل است و بعد فهمیدند طبق نظر ستاد استهلال تعطیل نیست الان میفهمند که باز بدستور ستاد بحران تعطیل است. البته از آنجایی که در خوزستان کارمندان یک خاکشش اضافی و کارگران و فعالین بخش های دیگر دو خاکشش دارند، به ترتیب میتوانند با دوساعت تاخیر و بدون تاخیر در محل کار حاضر شوند و از یک روز کاری دیگر کمال لذت را ببرند.

…و اینگونه است که میتوان یکی از شادی آورترین اعیاد ایران و مسلمانان را که اتفاقا برای خوزستانی از اهمیت بالایی برخوردار است به جشن بلاتکلیفی تبدیل کرد و مهر تایید دیگری زد بر باور نکردن حرف مسولان و برنامه ریزان توسط مردم. مهری که نمونه اش را فراوان و حتی همین چند روز پیش با پاره کردن تسمه تایم تصمیم گیری برای روزهای خاکی در سطح استان دیدیم..

بارها گفته شده که خیلی از مدیریت ها و تصمیم گیری های استان فقط بار دیگری بر مشکلات افزوده و تصور شده که اگر جایگاه تصمیم گیری خالی یا مسکوت بود یحتمل نتیجه ی بهتری گرفته میشد. دستبرد به صندوق ذخیره ی اعتماد و صبر مردم در دراز مدت عواقب جبران ناپذیری دارد که از همین خُرده بلاتکلیفی های یومیه آغاز میشود و شاید سارقان عوض شوند اما کیسه همیشه همان کیسه ی یقین و اعتماد و نجابت مردم است. هیچ بعید نیست همین دقایق یا ساعات آینده باز خبر جدیدی، نسخه ی جدیدی برای فردای ملت بپیچد . حقیقتا آن اندک امید متزلزل به تغییر وضعیت کشور و حتی خوزستان در دولت رئیسی هم واهی شد و بقول آن پیرمرد : خودتان میدانید و مملکت خودتان .