پیشگیری از حوادث ترافیکی و ارتقای ایمنی

دکتر مهرداد شریفی :این روزها در استان محروم خوزستان حوادث ناگوار ترافیکی علاوه بر دغدار کردن تعداد زیادی از هم استانی هایمان گردید. متأسفانه باعـث خسارات مالی زیادی در کنار از دست دادن عده ای از جوانانی گردید که هرکدام سرمایه ارزشمندی برای توسعه استان بودند امید می رود مسئولان و متولیان امر نسبت به […]

دکتر مهرداد شریفی :این روزها در استان محروم خوزستان حوادث ناگوار ترافیکی علاوه بر دغدار کردن تعداد زیادی از هم استانی هایمان گردید. متأسفانه باعـث خسارات مالی زیادی در کنار از دست دادن عده ای از جوانانی گردید که هرکدام سرمایه ارزشمندی برای توسعه استان بودند

امید می رود مسئولان و متولیان امر نسبت به انجام رسالت های اخلاقی، انسانی، و اداری خود اهتمام بیشتری بورزند، رانندگان عزیز قدر زندگی را بدانند و با بی احتیاطی و غفلت آن را به خطر نیاندازندلذا در همین راستا مطالبی را جهت یادآوری همه از جمله رانندگان عزیز در راستای رعایت فرهنگ رانندگی ، مدیران راه و شهرسازی جهت توجه بیشتر به مسئولیت های اجتماعی و ارتقای ایمنی راههای مواصلاتی و سختکوش آن پلیس راه جهت نظارت بیشتر و برخورد با خاطیان به رشته تحریر در آوردم ، شاید با این یادداشت بتوانم از مرگ عزیزی پیشگیری نمایم

*همه ساله نزدیک به ۲/۱ میلیون نفر در جهان جان خود را به علت حوادث ترافیکی از دست می دهند و بیش از ۵۰ میلیون نفر دیگر مجروح می شوند.

*۹۰ درصد موارد مرگ ناشی از حوادث ترافیکی مربوط به کشورهای با درآمد کم یا متوسط است.

*آمارها در کشور ایران نشان داده است که پس از بیمارهای قلبی – عروقی، حوادث ترافیکی دومین علت مرگ و میر در همه گروههای سنی و اولین عامل مرگ در گروه سنی زیر ۴۰ سال است.

طبق آخرین تحقیقات ۴ عامل *انسان، وسیله نقلیه ، جاده و عوامل محیطی* در تصادفات و حوادث ترافیکی دخیل هستند. در میان عوامل محیطی و پدیده های آب و هوایی *بارندگی های سیل آسا و سنگین، طوفان های گرد و غبار، یخبندان، ریزش برف و بهمن* نقش مهمی در حوادث ترافیکی دارند.در راستای پیشگیری از حوادث ترافیکی موارد ذیل را به مدیران و تصمیم گیرندگان پیشنهاد می شود:

♦️ سرمایه گذاری در زمینه ارتقای ایمنی راه ها و جاده ها
♦️ استفاده از تجهیزات مورد نیاز ایمنی راه ها ( تابلو های راهنمای مسیر، جدا کننده ترافیکی، چراغ راهنمایی چشمک زن، …) و فناوری های روز دنیا
♦️ افزایش آگاهی شهروندان و آموزش توام با اعمال قانون
♦️ بهبود هماهنگی و همکاری های درون بخشی و برون بخشی
♦️آموزش رانندگان، مردم و جامعه در راستای اجتناب از رفتارهای پرخطر در زمان رانندگی
♦️ اجباری نمودن آموزش ایمنی و پیشگیری از حوادث ترافیکی در مدارس و دانشگاه ها

همچنین عنوان کرد بمنظور پیشگیری از پیامدهای سلامتی و جانی ناشی از حوادث ترافیکی رانندگان باید موارد ذیل را رعایت کنند.
۱- کنترل سرعت : با کنترل سرعت میتوان از بروز تصادفات پیشگیری نمود و ضربه ناشی از تصادفات و شدت آسیب وارده بر مصدوم را کاهش داد. ارتباط بین سرعت و شدت آسیب، غیر قابل انکار است.افزایش ۵ درصدی سرعت باعث افزایش حدوداً ۲۰ درصد میزان سوانح منجر به مرگ میشود.

۲- کنترل خستگی : خستگی ایجاد شده ناشی از بی خوابی، مصرف مواد مخدر و الکل عامل مهمی در بروز تصادفات مرگبار می باشد.افرادی که در طول شبانه روز ۳ ساعت یا کمتر خوابیده باشند(اختلال شدید خواب)، در معرض بالاترین میزان خطر تصادف قرار دارند.

خطر بروز حوادث ترافیکی در حوالی ساعت ۲صبح پنج برابر بیشتر از ساعات دیگر شبانه روز است.گرمای محیط هرچه بیشتر باشد، احتمال بروز حوادث با عامل انسانی نیز بیشتر میشود. هرچه محیط گرمتر باشد، چنانچه فرد سعی نکند که وضعیت گرمایی بدنش را کنترل کند به دلیل کاهش آب بدن، فرد زودتر از معمول احساس خستگی میکند و اگر به این امر توجه نشود امکان بروز انواع تصادفات بیشتر میشود.

۳- استفاده از وسایل و تجهیزات ایمنی نظیر کمربند ایمنی، صندلی ویژه کودک، کلاه ایمنی : استفاده از کمربند ایمنی به عنوان یکی از موثرترین راهکارهای کاهش میزان آسیب در حوادث رانندگی به شمار می آید که تا به حال بیش از هر مداخله دیگری جان انسانها را نجات داده است.

بر اساس مستندات نسبت شانس زنده ماندن فردی که کمربند ایمنی میبندد در مقایسه با فردی که نمیبندد ۵ برابر بیشتر است، زیرا کمربند ایمنی از هر جهت ضربه وارده را در تصادفات کاهش میدهد.کمربند ایمنی بدن سرنشین یا راننده را روی صندلی ثابت نگه میدارد و درصورت جلورفتن این میزان از چند سانتیمتر تجاوز نخواهد کرد.

۴- رانندگی صحیح و کنترل خودرو قبل از رانندگی :

♦️تلفن همراه: حواسپرتی ناشی از تلفن همراه باعث عکس العملهای تاخیری(در گرفتن ترمز و یا توجه به علایم راهنمایی و رانندگی)، انحراف از مسیر و عدم رعایت حداقل فاصله طولی می گردد.

♦️رانندگانی که از تلفن همراه استفاده می کنند ۴ برابر رانندگانی که از تلفن همراه استفاده نمیکنند درمعرض تصادفات رانندگی قرار دارند.

پس پیشگیری آسان تر، ارزان‌تر، و دارای عوارض کمتری است.توجه همه عزیزان را به نکات ذیل ضروری دانسته است، ورعایت هرکدام از موارد نشان از فرهنگ رانندگی و رعایت حقوق دیگران دارد:

کات کلیدی و مهم برای پیشگیری از حوادث ترافیکی موضوعی مهم در کاهش مرگ و میر حوادث جاده ای است:

📌استفاده از وسایل محافظت کننده از جمله کمربند ایمنی، کلاه ایمنی و صندلی مخصوص در کودکان تلفات حوادث ترافیکی را به میزان قابل ملاحظهای کاهش می دهد.

📌توصیه میشود حین رانندگی بویژه در مسیرهای طولانی به محض احساس خستگی و خواب آلودگی در محل مناسبی توقف نموده و استراحت کنید.

📌در محل های پرجمعیت، مانند مراکز خرید، مدارس وکنار پارکها .. به عابران پیاده توجه کنید.

📌به تابلوها و علایم رانندگی و ایمنی جاده توجه کنید.

📌استفاده از لباس های روشن و اطمینان از سالم بودن چراغ روشنایی جلو و عقب و چراغ ترمز خودروها و موتورسیکلت ها جهت افزایش احتمال دیدن و دیده شدن ضروری می باشد.

📌به طور موکد توصیه گردیده هرگز در حالی که عصبانی هستید، رانندگی نکنید.

📌هرگز در حال رانندگی با سرنشینان خودرو گفتگو نکنید. همچنین توجه داشته باشید که خوردن و آشامیدن و استفاده از تلفن همراه در حین رانندگی عملی بسیار خطرناک است.

📌اگر به هر علت در جاده و به ویژه در بزرگراه ها ناچار به توقف شدید، با قراردادن علائم ایمنی مانند مثلث شبرنگ رانندگان دیگر را مطلع کنید. در چنین شرایطی پس از پیاده شدن از خودرو به صورت ناگهانی وارد جاده نشوید.

در پایان باید گفت ، اگر دچار حادثه شدید بلافاصله با اورژانس با شماره ۱۱۵ و پلیس با شماره تلفن ۱۱۰ تماس بگیرید.آهسته و با احتیاط برانید تا سلامت به مقصد برسید.