حاتم حمیدی نژاد و میراث ملاثانی!

دکتر لفته منصوری : حاتم حمیدی نژاد را می‌ستایم؛ چون او عکاس مردم است. او بیش از چهار دهه با عدسی دوربین عکاسی‌اش میراث ملاثانی را پاس‌داشته است. بدون هیچ دعوتی و حتی خبری و هیچ منتی، سروکله حاتم و دوربین‌اش پیدا می‌شد و عکس می‌گرفت. بسیاری از سوژه‌های عکس‌هایش غافل و بی خبر از […]

دکتر لفته منصوری : حاتم حمیدی نژاد را می‌ستایم؛ چون او عکاس مردم است. او بیش از چهار دهه با عدسی دوربین عکاسی‌اش میراث ملاثانی را پاس‌داشته است. بدون هیچ دعوتی و حتی خبری و هیچ منتی، سروکله حاتم و دوربین‌اش پیدا می‌شد و عکس می‌گرفت. بسیاری از سوژه‌های عکس‌هایش غافل و بی خبر از این راوی دوران بودند و لذا در حال و هوای خود به ثبت حاتم می‌رسیدند و برخی می‌دانستند و خود را به ثبت می‌رساندند! چه‌کسی چی می‌داند شاید برخی غیر از همین عکس‌های تمام رخ حاتم، هیچ عکس دیگری در آلبوم زندگی نداشته باشند.

حاتم با همان لبخند همیشگی سوژه‌هایش را شکار می‌کرد. چه کسی می‌دانست این عکس‌ها برای چیست؟ و به چه درد می‌خورد؟ و در روزگاری دیگر آیا آه و حسرتی از اعماق دل‌ها به‌پا می‌کنند؟! عکس‌های راهپیمایی‌ها، تاسوعا و عاشورا، افتتاحیه‌ها و اختتامیه‌ها، اردوها و رزمایش‌ها، نمازهای عید فطر، تشییع پیکر پاک شهیدان، جبهه‌ها و سنگرهایش، مدرسه‌ها و صف‌ها و کلاس‌هایش، سخنرانی‌ها و منبرها، نمایش‌های تئاتر، مسابقات ورزشی و فوتبال و …

حاتم حمیدی نژاد برای ملاثانی میراث گرانقدری از لحظه‌ها به ثبت و ضبط رسانده است. لحظه‌هایی ناب و بی‌بدیل! عکس‌هایی که امروز انسان را به سال‌های نه چندان دور می‌برد. اما گویی آن زمان رخت بربسته است! دیگر اثری از آن باقی‌نمانده است! دیگر بوی کهنگی می‌دهد! حتی بچه‌هایی که در عکس‌ها امروز بچه‌دار شدند، می‌پرسند این منم؟ عجب روزگاری؟!!!

ای‌کاش شورای اسلامی شهر ملاثانی و کنش‌گران فرهنگی و اجتماعی و ورزشی برای این میراث‌دار ملاثانی همایش تجلیل و بزرگداشتی برگزار کنند. شاید برای یک‌بار هم که شده، حاتم حمیدی نژاد خود سوژه‌ی عکاسان دیگر شود و این مرد آرام و صبور و بی‌حاشیه در فریم عکس‌هایشان به ثبت رسد! چرا که او عکاس مردم است و داشته‌هایش جزئی از میراث گرانقدر ملاثانی است.