حرمت اقوام را پیوسته پاس بداریم

سیدمحمدرضاموالی زاده : از آفاتی که این همدلی و پیوستگی را بعضاً مخدوش می نماید به کار بردن واژه ها و عباراتی در خصوص سایر اقوام است که بار منفی داشته و باعث آزردگی خاطر می شود گرچه هر بار که مواردی از این دست اتفاق می افتد به دنبال آن شاهد عذرخواهی هستیم که […]

سیدمحمدرضاموالی زاده : از آفاتی که این همدلی و پیوستگی را بعضاً مخدوش می نماید به کار بردن واژه ها و عباراتی در خصوص سایر اقوام است که بار منفی داشته و باعث آزردگی خاطر می شود گرچه هر بار که مواردی از این دست اتفاق می افتد به دنبال آن شاهد عذرخواهی هستیم که اقدامی ضروری و بجا می باشد اما اساساً بایستی، همواره بنا را بر پیشگیری بگذاریم. در پیشگیری با سعی قلیل می توان به نفع کثیر دست یافت اما در درمان گاه با سعی کثیر ، به نفع قلیل هم دست پیدا نمی کنیم

۱-خوزستان عزیز به عنوان مهد گهواره تمدنی ایران زمین، همواره نماد برجسته ای از الفت و همدلی و داد و ستد عاطفی میان اقوام گوناگون و صاحبان زبانها و لهجه های مختلف بوده و این ویژگی ممتاز از عصری به عصری و از نسلی به نسلی دیگر منتقل شده است فرزندان خوزستان از اقوام مختلف همواره در کنار یکدیگر زیسته و هم نفس بوده اند. در دوران طفولیت همبازی، در مدرسه همکلاسی، در دانشگاه همدوره ای، در حوزه همدرس و هم مباحثه ای، در محیط اشتغال همکار و خلاصه اینکه همسایه، هم محله ای، همشهری و هم استانی بوده اند با یکدیگر وصلت نموده اند و در غمها و شادیها و در شدائد و گشودگیها در کنار یکدیگر بوده اند و یک زیست زیبای اجتماعی را رقم زده اند.

۲-یکی از آفاتی که این همدلی و پیوستگی را بعضاً مخدوش می نماید به کار بردن واژه ها و عباراتی در خصوص سایر اقوام است که بار منفی داشته و باعث آزردگی خاطر می شود گرچه هر بار که مواردی از این دست اتفاق می افتد به دنبال آن شاهد عذرخواهی هستیم که اقدامی ضروری و بجا می باشد اما اساساً بایستی، همواره بنا را بر پیشگیری بگذاریم. در پیشگیری با سعی قلیل می توان به نفع کثیر دست یافت اما در درمان گاه با سعی کثیر ، به نفع قلیل هم دست پیدا نمی کنیم.

۳-جملگی هم پیمان و هم قسم شویم که از این پس هیچگاه و در هیچ مکانی و زمانی، در هیچ نشستی از خصوصی ترین محافل گرفته تا جلسات عمومی، شوخی یا جدی، به کنایه یا به صراحت، به اشاره یا مستقیم، از ورود به ساحت و حریم اقوام جداً بپرهیزیم و حرمت یکدیگر را حفظ کنیم، پاسدار و نگهبان و حافظ شأن و منزلت و جایگاه رفیع همه اقوام باشیم. و اگر کسی خواست وارد این حریم شود باب گفت وگو در این وادی را کلٌ فی الکل ببندیم.

۴-مراقب باشیم که خواسته و ناخواسته، عمداًیاسهواً با گفته ای و یا نوشته ای اقوام را آزرده خاطر نکنیم و با خدای خود عهدی راسخ و استوار ببندیم که واژه های نامناسب و آزار دهنده برای همیشه از ادبیات مکتوب و شفاهی و محاورات روزمره ما رخت بر بندد.

۵-نقش گروههای مرجع از جمله نخبگان فکری و اجرایی، علما، دانشگاهیان، فرهنگیان، اصحاب قلم و ادب و اندیشه و رسانه، ورزشکاران، هنرمندان ، فعالان سیاسی ، چهره های موجه اجتماعی و مدیران و دست اندرکاران امور و … در این عرصه بسیار مؤثر و کارساز است. امید آنکه عباراتی که خواسته و ناخواسته عمداً و یا سهواً بر زبان جاری می شود و روح آدمیان را از هر مجموعه ای و هر قومیتی می خراشد دیگر هیچ بسامدی و نشانه ای در استان خوزستان که مهد فرهنگ و فرهیختگی است نداشته باشد.