اسامی دانشگاه‌ها برای تخفیف‌ اینترنتی به وزارت ارتباطات ارسال می‌شود

رییس کارگروه آموزش‌های الکترونیکی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری، گفت: وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات از وزارت علوم، تحقیقات و فناوری درخواست کرده است اسامی دانشگاه‌ها و آی.پی‌های آنها را برای اعمال تخفیف اینترنتی به این وزارتخانه ارسال کند.علی اکبر صفوی روز سه شنبه در گفت و گو با ایرنا درباره آمادگی زیرساخت اینترنت دانشگاه […]

رییس کارگروه آموزش‌های الکترونیکی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری، گفت: وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات از وزارت علوم، تحقیقات و فناوری درخواست کرده است اسامی دانشگاه‌ها و آی.پی‌های آنها را برای اعمال تخفیف اینترنتی به این وزارتخانه ارسال کند.علی اکبر صفوی روز سه شنبه در گفت و گو با ایرنا درباره آمادگی زیرساخت اینترنت دانشگاه ها برای ترم جدید، اظهار داشت: ستار هاشمی معاون فناوری و نوآوری وزارت ارتباطات در همایش ملی تبادل تجربیات دانشگاه ها در اجرای آموزش الکترونیکی قول داد تخفیف اینترنت، مشکلات زیرساخت ها و عملکرد اپراتورها را در خصوص آموزش های الکترونیکی پیگیری کند؛ وی بعد از اتمام این همایش بلافاصله نامه ای به وزارت علوم به منظور ارائه اسامی دانشگاه ها و آی.پی ها برای اعمال تخفیف اینترنت ارسال کرد تا بخشی از مشکلات دانشگاه ها برای شروع سال تحصیلی کمتر شود.

وی با بیان اینکه رایزنی هایی برای ارائه قیمت مناسب اینترنت به دانشگاه ها و دانشجویان صورت گرفته است، گفت: بزرگترین مشکل مرتبط با اینترنت و هزینه ها،‌ مباحث مدیریتی است و با مدیریت بهتر اپراتورها، دانشگاه ها و دانشجویان، می توان هزینه ها را کاهش داد. بر اساس هماهنگی‌های به عمل آمده با معاونت فناوری و نوآوری وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات، اسامی دانشگاه‌ها و آی‌پی‌های آنها برای ارائه تخفیف‌های مناسب اینترنت به این وزارتخانه ارسال می‌شود.

صفوی افزود: مدیریت بهتر هزینه ها در همه طرف های ذینفع در این زمینه اهمیت زیادی دارد و اگر انجام شود، هزینه ها پایین تر می آید و کسی هم ضرر نمی کند.وی ادامه داد: اپراتورها از ابتدا هم آمادگی خود را برای تخفیف اعلام کرده بودند و اگر این تخفیف اعمال نشود،‌ اپراتوری که تخفیف ندهد، در رقابت توسط مصرف کنندگان کنار گذاشته می شود. این میزان هزینه ابتدا برای دانشجویان و سپس برای دانشگاه ها باید کاهش یابد.به گفته صفوی، ‌لازم است دانشگاه ها با تکیه بر تجارب ترم تحصیلی گذشته زیرساخت ها شامل پهنای باند،‌ سخت افزار شبکه شامل سرور و مسیرهای ارتباطی را یک بار بررسی کنند و روی میزان استفاده از سرورها تحلیل آماری داشته باشند.

به گزارش ایرنا، همزمان با اعلام رسمی شیوع ویروس کرونا از اسفندماه سال ۹۸ در کشور، دانشگاه ها و مراکز آموزش عالی در روزهای ابتدایی آغاز نیمسال دوم سال تحصیلی گذشته کلاس های حضوری را تعطیل کرده و به سمت کلاس های الکترونیکی و مجازی حرکت کردند؛ بر اساس اعلام وزارت علوم، تحقیقات و فناوری در نیمسال تحصیلی گذشته ۹۰ درصد دانشجویان در آموزش های مجازی شرکت کردند و ترم دوم را به پایان رساندند.

شرایط حضور دانشجویان در دانشگاه

رییس کارگروه آموزش های الکترونیکی وزارت علوم درباره حضور دانشجویان در دانشگاه ها از ۱۵ شهریورماه، گفت: اگر شرایط کشور بر اثر شیوع ویروس کرونا همچنان مانند روزهای قبل باشد، بر اساس اظهارات قبلی وزیر علوم، تمام آموزش ها در دانشگاه ها همچنان بر بستر الکترونیکی خواهد بود؛ بنابراین اگر قرار بر آموزش حضوری دانشجویان باشد، بر اساس پروتکل های بهداشتی اعلام شده، این آموزش ها انجام می شود.

وی افزود: همانگونه که مسوولان وزارت علوم اعلام کرده اند ترم جدید با وضعیت موجود مانند ترم گذشته است و حضور دانشجویان در آزمایشگاه ها، با رعایت پروتکل های بهداشتی صورت می گیرد.این استاد دانشگاه شیراز با اشاره به حضور نیافتن دانشجویان در خوابگاه ها، خاطرنشان کرد: ترم گذشته اعلام شد که دانشجویان دکتری به دانشگاه بیایند؛ با وجود اینکه برخی دانشگاه ها تمهیدات لازم را بیش بینی کردند و به دانشجویان امکان اسکان یک نفر یا دو نفر در اتاق های قبلی ۴ تا ۱۰ نفره داده شد اما باز تعدادی از دانشجویان به دلیل خطر ابتلا به کرونا به خوابگاه ها نیامدند.

رییس کارگروه آموزش های الکترونیکی وزارت علوم افزود: توصیه من این است که با هماهنگی به دانشجویان ورودی جدید امکان حضور کوتاه مدت در دانشگاه داده شود اما آنها را مجبور نکنند که به دانشگاه بیایند. اگر تحت شرایط برخی دانشجویان نتوانستند در محیط کارورزی، کارگاهی یا آزمایشگاهی حاضر شوند، دانشکاه ها فیلم آموزش در این فضاها را برای دانشجویان غیرحضوری ضبط کنند و در اختیارشان بگذارند.

به گفته صفوی، پیشنهاد دیگر این است که تازه واردها که فضا را نمی شناسند و کسانی که کار آزمایشگاهی حساسی دارند، در یک زمان بندی از قبل تعریف شده و طوری که اجتماع زیادی در فضا نباشد و خوابگاه ها هم بتوانند سرویس دهند، برای دو تا سه هفته به عنوان مثال در طول ترم به دانشگاه بیایند. این موضوع بر اساس ماهیت یادگیری تلفیقی الکترونیکی و حضوری است که الان در برنامه تعدادی از دانشگاه های اروپا هم بر اساس اطلاعات دریافتی اینجانب قرار داده شده است.استاد دانشگاه شیراز درباره شروع سال تحصیلی از ۱۵ شهریورماه اظهار داشت: تمهیداتی به تدریج برای این موارد دیده می شود که از یک دانشگاه به دانشگاه دیگر فرق دارد. با این حال ۱۵ شهریور ماه زمان پیشنهادی برای شروع سال تحصیلی است و دانشگاه ها شاید کمی زمان شروع متفاوتی داشته باشند ولی اصل طول ترم را حفظ کنند.صفوی به این نکته اشاره کرد: وقتی محتوای الکترونیکی دروس آماده باشد، نوع زمان بندی فعالیت های همزمان و غیرهمزمان دانشجویان و دانشگاه ها برای برنامه ریزی انعطاف پذیرتر می شود.