دانش‌آموزان خرمشهری در قرنطینه درس زندگی می‌آموزند

مدرسه‌ای در خرمشهر با تاکید بر ضرورت حفظ محیط زیست، دانش‌آموزان را به یافتن راهکارهای ابتکاری در این زمینه و به اشتراک‌گذاری آنها با دیگران تشویق کرد.مدرسه الغدیر خرمشهر که عضو تشکل جهانی مدارس محیط زیستی “لایف لینک” ( Life- Link ) است، پیش از این برنامه‌های متعددی برای ارتقای سطح آشنایی دانش‌آموزان با محیط […]

مدرسه‌ای در خرمشهر با تاکید بر ضرورت حفظ محیط زیست، دانش‌آموزان را به یافتن راهکارهای ابتکاری در این زمینه و به اشتراک‌گذاری آنها با دیگران تشویق کرد.مدرسه الغدیر خرمشهر که عضو تشکل جهانی مدارس محیط زیستی “لایف لینک” ( Life- Link ) است، پیش از این برنامه‌های متعددی برای ارتقای سطح آشنایی دانش‌آموزان با محیط زیست برگزار کرده، از دانش‌آموزان خود خواسته از فرصت قرنطینه و ماندن در خانه استفاده کرده و با ابتکار روش‌‌هایی برای کمک به حفظ محیط زیست، آنها را با دیگر همکلاسی‌های خود به اشتراک بگذارند.

در همین راستا یکی از دانش‌آموزان این مدرسه اقدام به ابتکار روشی برای بازیافت کاغذ در منزل کرده، به جای دور ریختن کاغذهای استفاده شده، آنها را برای به کارگیری مجدد آماده کرده و با انتشار ویدئویی این ابتکار را با دیگر دانش‌آموزان قرنطینه‌شده به اشتراک گذاشت.محدودیت‌های رفت و آمد که با هدف کنترل انتشار ویروس کرونا در برخی شهرهای کشور وضع شده، اتکای دانش‌آموزان به شیوه‌های سنتی درس‌خوانی و استفاده از کتاب و دفتر را کاسته و آنها را به استفاده از امکانات مبتنی بر وب، مانند برنامه‌های پیام‌رسان سوق داده است. این امر علاوه بر صرفه‌جویی در هزینه‌های مصرفی تحصیل دانش‌آموزان، سرعت ارتباط میان آنها و معلمان را نیز افزوده و این ارتباط را تسهیل کرده است.
خالد فرطوسی، مدیر مجموعه آموزشی الغدیر درباره این موضوع گفت: «سیاست آموزشی که ما در پیش گرفته‌ایم، نه تنها دروس موجود در برنامه‎های درسی، بلکه شیوه‌های زیست هدفمند را نیز به دانش‌آموز می‌آموزد. حفاظت از محیط زیست، صرفه‌جویی و مدیریت منابع از مهم‌ترین سرفصل‌هایی است که تلاش می‌کنیم، دانش‌آموزانمان را با آنها آشنا کنیم.»فرطوسی در ادامه افزود: «یکی از بزرگترین ضعف‌های سیستم آموزشی موجود، تولید و بازتولید نسل‌های مصرف‌کننده است که در قالب چارچوب‌های ذهنی مشخصی مانده‌اند ولی ما کوشیده‌ایم به دانش‌آموزان اندیشیدن، نوآوری و جسارت بیاموزیم و آنها را به جای نسل مصرف‌کننده، نسلی کوشا و تولیدگر بار بیاوریم.»

مدرسه الغدیر در چارچوب آموزش‌های محیط زیستی خود پیش از این تفکیک زباله، بازیافت کاغذ، درختکاری و برنامه‌های مشابهی برای دانش‌آموزان خود اجرا کرده بود.سالانه میلیون‌ها اصله درخت در سرتاسر جهان بریده می‌شوند تا کتاب و دفتر مورد نیاز دانش‌آموزان را تامین کنند و این موضوع خسارت‌های جبران نا‌پذیری به محیط زیست وارد کرده است. کشورهای زیادی با کنار گذاشتن کتاب‌های کاغذی، به آموزش الکترونیک روی آورده‌اند. این شیوه در برخی مدارس ایران نیز در پیش گرفته شده ولی در پی اعمال محدودیت‌های ناشی از کرونا، اقبال دانش‌آموزان به تحصیل الکترونیک دوچندان شده است.