لاریجانی: آشفتگی های سیاسی داخلی در کشور باعث فرار سرمایه می شود

رییس مجلس شورای اسلامی گفت:همیشه آشفتگی های سیاسی داخل یک کشور باعث فرار سرمایه می شود و گاهی دیده می شود که نگارش یک مقاله زمینه به خطر افتادن سرمایه گذاری را فراهم می کند.دکتر علی لاریجانی چهارشنبه در دومین همایش ملی توسعه سواحل مَکران و اقتدار دریایی در جاسک هرمزگان افزود:گسترش سرمایه گذاری نیازمند […]

رییس مجلس شورای اسلامی گفت:همیشه آشفتگی های سیاسی داخل یک کشور باعث فرار سرمایه می شود و گاهی دیده می شود که نگارش یک مقاله زمینه به خطر افتادن سرمایه گذاری را فراهم می کند.دکتر علی لاریجانی چهارشنبه در دومین همایش ملی توسعه سواحل مَکران و اقتدار دریایی در جاسک هرمزگان افزود:گسترش سرمایه گذاری نیازمند آرامش است و درگیری های حاشیه ای باید کاهش یابد تا انگیزه ها برای مشارکت در توسعه و سرمایه گذاری پررنگ تر شود و این موضوع در شرایط اقتصادی کنونی یک ضرورت است.

81206153-5769470

وی در بخش دیگری از اظهارات خود پیرامون ضرورت ها و شرایط توسعه جاسک و سواحل مکران گفت:طرح های پیش بینی شده برای توسعه این منطقه و جهت گیری ها و محورهای در نظر گرفته شده برای آن در مسیر درست قرار دارد و باید با نگاه عادلانه در سرمایه گذاری ،زمینه توسعه عادلانه برای مردم منطقه نیز فراهم شود.وی با اشاره به برخی نتیجه گیری های نامناسبی از هدف گذاری های سال های گذشته اظهار داشت:یکی از مصادیق اینگونه نتیجه گیری های اشتباه ،دور شدن مناطق آزاد از اهداف تاسیس آنهاست و اکثر مناطق آزاد به جای استفاده از ظرفیت های آنها برای تبدیل شدن به سکوی پرش صادراتی به شکل دروازه ای برای تسهیل واردات درآمدند.

وی بیان کرد:اکنون که بحث تبدیل به جاسک به منطقه آزاد مطرح است باید از همان ابتدا الگوهای صحیح در آن شکل گرفته و اجرایی شود و مجلس شورای اسلالمی نیز در حوزه قانون گذاری آماده است تا جاسک به پیشانی ممتاز تولید و توسعه تبدیل شود.

لاریجانی همچنین در سخنانی در حوزه بین الملل اظهار داشت:غربی ها و به ویژه آمریکا دررویارویی با تروریسم صداقت نداشته و با این مساله برخورد تاکتیکی می کنند.

به گفته رییس مجلس شورای اسلامی این رویکرد منجر به گسترش آنارشیسم در منطقه شده است و شاهدیم که انواع تروریسم گاه به گاه در دریا و خشکی خود را نشان می دهد.

وی بیان کرد:در چنین شرایطی توسعه باید دو چهره دفاعی و اقتصادی را با نگاه برون گرا دنبال کند تا بتواند تامین کننده منافع ملی کشور باشد.

رییس مجلس شورای اسلامی ادامه داد:تجربه جنگ های سه دهه گذشته نشان می دهد منطقه خلیج فارس و خاورمیانه منطقه ای پرتنش بوده و نگاه طمع ورزانه قدرت های بزرگ باعث شده در کنار مطامع اقتصادی رقابت های امنیتی نیز شکل بگیرد و همیشه طراحی های اقتصادی آنان با طراحی نظامی و امنیتی همراه شده است.

لاریجانی اضافه کرد:واقع شدن ایران در منطقه ای که مرکز ارتباط با 30کشور جهان است بر اهمیت دفاعی و امنیتی آن افزوده است و در دنیای امروز نیز تمام معادلات بر اساس منطق نیست.

وی از اشغال عراق توسط آمریکا به عنوان یکی از کنش های غیر عقلانی نام برد که مانند خاری در گلوی آمریکا گیر کرده است و افزون بر خسارت های جانی و مالی به وجهه این کشور نیز آسیب جدی زده است.دومین همایش ملی توسعه سواحل مَکران و اقتدار دریایی از 28خرداد در جاسک آغاز شده و در مدت دوروز مسائل مرتبط با توسعه این منطقه از منظرهای مختلف مورد بررسی قرار می گیرد.

شهرستان جاسک که اواخر فروردین ماه امسال از سوی دولت تدبیر وامید به عنوان منطقه ویژه اقتصادی تصویب شد با 51هزار نفر جمعیت در 300کیلومتری شرق بندرعباس مرکز استان هرمزگان واقع شده وبه دریای عمان نزدیک است