روحانی: ملت ایران برای حراست از عتبات مقدسه از هیچ کوششی دریغ نمی کند/ می توانیم در مسیر رفع تحریم ها قدم نهایی را برداریم

رییس جمهوری گفت: سربازان دیپلماسی کشور امروز در خط مقدم وین مشغول مذاکرات هستند و اگر دنیا قدر این ملت را بداند به راحتی می توانیم در زمینه حقوق هسته ای و رفع تحریم ها قدم نهایی را برداریم.حجت الاسلام و المسلمین «حسن روحانی» رییس قوه مجریه پیش از ظهر امروز (چهارشنبه) در جمع مردم […]

رییس جمهوری گفت: سربازان دیپلماسی کشور امروز در خط مقدم وین مشغول مذاکرات هستند و اگر دنیا قدر این ملت را بداند به راحتی می توانیم در زمینه حقوق هسته ای و رفع تحریم ها قدم نهایی را برداریم.حجت الاسلام و المسلمین «حسن روحانی» رییس قوه مجریه پیش از ظهر امروز (چهارشنبه) در جمع مردم دلاور و خونگرم استان لرستان در ورزشگاه تختی شهرستان خرم آباد افزود: این دولت در مسیر تعامل صحیح، درست و سازنده با دیگر کشورها به ویژه همسایگان در چارچوب منافع ملی و حقوق ملت ایران قدم برداشته و قدم برخواهد داشت.

81205920-5769454

رییس دولت یازدهم تاکید کرد: من به ملت ایران قول می دهم که همان طور که تا امروز برای رفع تحریم ها و احقاق حقوق مردم در زمینه هسته ای قدم های اولیه را برداشته ایم، قدم های بعدی را هم برخواهیم داشت.روحانی خاطرنشان کرد: سربازان دیپلماسی شما امروز در خط مقدم در مذاکرات وین مشغول تلاش هستند و اگر دنیا قدر ملت ایران، بزرگواری و عظمت و حقوق مردم این کشور را بداند به اعتقاد من ما به راحتی می توانیم در زمینه حقوق هسته ای و رفع تحریم ها قدم های اصلی و نهایی را به حول و قوه الهی برداریم.

**ملت ایران برای حراست از عتبات عالیات از هیچ کوششی دریغ نمی کند

رییس جمهوری همچنین در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به اماکن مقدس حرم امامان شیعه در کربلای معلا، نجف اشرف، کاظمین و سامرا خطاب به همه ابر قدرت ها، مزدوران ، آدم کشان و تروریست ها اعلام کرد که ملت بزرگ ایران برای حراست از عظمت عتبات مقدسه از هیچ کوششی دریغ نخواهد کرد.روحانی افزود: طومارهای فراوان نوشته اند مبنی بر این که آماده اند تا برای دفاع از حرم های ائمه (ع) به کشور عراق بروند و تروریست ها را به جای خود بنشانند.وی همچنین اظهارداشت: من به مردم عزیز ایران می گویم به لطف خدا، ایثارگران، فداکاران و نیروهای مختلف از شیعه و سنی و کرد در سراسر عراق فراوان هستند که آماده ایثار و فداکاری هستند.وی تصریح کرد: این گروهک های تروریست و آنها که پشتیبان آنها هستند چه در منطقه و چه در سطح جهان، در برابر ملت مسلمان این سرزمین چیزی نیستند و ان شاء الله آنها را سرجای خود خواهند نشاند.

***استان لرستان سرزمین علما، بزرگان و صاحبنظران است

روحانی، استان لرستان را سرزمین علما، بزرگان ، مراجع، اندیشمندان و صاحنظران توصیف کرد و گفت: مردان و زنان این سرزمین در مسیر ایستادگی و دفاع از کشور و همچنین برای آبادانی آن هرآنچه داشتند را در طبق اخلاص گذاشتند.وی با تبریک اعیاد شعبانیه و ایام میلاد با سعادت منجی عالم بشریت، گفت: این ایام همزمان است با ایام سالگرد انتخابات پرشور 24 خرداد سال 92 که به تعبیر رهبر معظم انقلاب، ملت بزرگ ایران حماسه سیاسی عظیم و جاودانی را به یادگار گذاشت.

رییس جمهوری همچنین گفت: مردم عزیز لرستان، مردان و زنان لر، مردان و زنانی که در مسیر ایستادگی و دفاع از کشور و برای آبادانی این سرزمین و برای حمایت از فرهنگ دینی و اسلام عزیز واهل بیت عصمت و طهارت (ع) هر آنچه داشتید در کف اخلاص گذاشتند.

روحانی ادامه داد: از لرستانی آغاز می کنیم که سرزمین علما و بزرگان و مراجع و اندیشمندان و صاحب نظران است.

وی تصریح کرد: آیت الله العظمی بروجردی بزرگ ترین فقیه دوران معاصر و مرجع علی الاطلاق دنیای تشیع شخصیتی که کم نظیر و بی نظیر از لحاظ علم ،دانش، هوش،استعداد و بنیان گذار وحدت دنیای اسلام، شخصیت سیاسی و عالم بزرگی همچون مرحوم کمالوند، شخصیت عالم و فرهیخته ای همچون مرحوم آیت الله سلطانی و صدها استاد وعالم و بزرگ، نویسنده، شاعر، اندیشمند و هنرمند از این سرزمینی که سرزمین کوه های سر به فلک کشیده زاگرس و سرزمین دلاوری ها، قهرمانی ها و ایستادگی ها است.

وی اضافه کرد: لرستان سرزمین لشگر ابوالفضل (ع) و آن زمان تحت عنوان تیپ ابوالفضل، سرزمین لشگر 84 و سرزمین عشایر و ایثارگران و فداکارانی که در دفاع مقدس از خود حماسه های عظیم و بزرگ را آفریدند.

رییس جمهوری در عین حال تاکید کرد: این سرزمین، سرزمینی نیست که مردم آن از بیکاری در رنج باشند، امروز در مسیر خیابان و استقبال مردم پرشور و مهربان این سرزمین هم شعارهای زیادی را شنیدم که مردم از بیکاری در رنجند،

روحانی یادآور شد: در این سرزمین نباید جوانان عزیز ما، پسران و دختران عزیز ما، همه در رنج بیکاری باشند.

***دولت مصمم به مهار تورم است

وی ادامه داد: در شرایط فعلی دولت مصمم است در زمینه کنترل و مهار تورم راه خود را ادامه دهد و به وعده ای که از روز نخست در زمینه مهار تورم داده است قدم به قدم در مسیری حرکت کند که شرایط را برای زندگی مردم بهبود بخشد.

رییس قوه مجریه همچنین گفت: در آغاز به کار این دولت، تورم 43 درصد بود و امروز تورم نقطه به نقطه 16 درصد است بنابراین قدم بسیاری مهمی دولت در این زمینه برداشته است اما در عین حال هنوز برای رسیدن به نقطه مطلوب و زندگی راحت مردم راه فراوانی را در پیش داریم.

روحانی افزود: دولت در کنار مجلس شورای اسلامی، سایر قوا و رهنمودهای رهبر معظم انقلاب این راه را تا رسیدن به نقطه مطلوب ادامه خواهد داد.

وی با بیان این که قدم دیگری که امسال برداشته شده است کاهش رنج و بار مردم در زمینه سلامت است، یادآور شد: دولت در زمینه شرایط بیمارستان های دولتی، معالجه مردم، وضع بیمه، بیماران صعب العلاج و مردمی که در رنج بیماری های خاص هستند، قدم برداشته و قدم برخواهد داشت.

رییس دولت تدبیر و امید اضافه کرد: شما انشاءالله امسال روز به روز در مراجعه به بیمارستان ها و داروخانه ها و کمک بیمه مشاهده خواهید کرد که شرایط برای مردم سهل تر شده است، این یکی از تصمیمات مهم دولت تدبیر و امید برای رفاه حال مردم در نظام سلامت است.

روحانی تصریح کرد: ما همه مردم را تحت پوشش بیمه قرار داده و ارزش دفترچه های بیمه را افزایش داده ایم و در ماه ها و سال های آینده این راه را به حول و قوه الهی ادامه خواهیم داد.

وی همچنین به اقدامات دولت در زمینه تولید اشاره کرد و گفت: در زمینه تولید اولین قدم را برداشته ایم، در همین استان لرستان در طول 10 ماه گذشته 2 هزار و 600 میلیاردتومان بودجه دولتی و بخش خصوصی برای رونق مصرف شده است و در بخش های مختلف به سمت رونق حرکت خواهیم کرد.

رییس جمهوری تصریح کرد که تا کسب و کار رونق پیدا نکند، تا شغل برای جوانان ایجاد نشود، مساله بیکاری حل نمی شود، ما در این زمینه قدم به قدم در مسیر اشتغال جوانان و رونق بیشتر کسب و کار قدم برخواهیم داشت.

روحانی در ادامه سخنان خود به مساله محیط زیست نیز اشاره کرد و گفت: در بخش محیط زیست یکی از مشکلات موجود وضعیت جنگل های بلوط و همه ارتفاعات زاگرس است.

وی یادآور شد: البته مشکل در استان لرستان کمتر و در استان ایلام بیشتر است. من با مسوولان مربوطه به ارتفاعات ایلام و جنگل های آن منطقه سرزدیم و از نزدیک مشاهده کردیم که چه مشکلاتی برای درختان بلوط پیش آمده است.

رییس دولت تدبیر و امید تصریح کرد که در این زمینه برنامه ریزی شده است و انشاالله این مشکل زیست محیطی را حل خواهیم کرد.

روحانی، جنگل های بلوط را سرمایه بزرگ زاگرس، استان های کنار زاگرس و کل ملت ایران دانست و گفت: در این راه قدم های فروانی برخواهیم داشت.

وی با بیان این که در این زمینه بحث فقط جنگل های بلوط نیست ، یادآور شد: مشکلات فراوانی از جهت زیست محیطی وجود دارد که برخی را ما باید برنامه ریزی کنیم و برخی دیگر باید با کمک کشورهای همسایه انجام دهیم.

*** حدود 79 طرح به ارزش 610 میلیارد تومان در استان لرستان اجرایی می شود

رییس جمهوری بخش دیگری از سخنان خود را به مشکلات استان لرستان اختصاص داد و گفت: تصمیمات دولت باعث توسعه آبادانی این استان و ایجاد اشتغال برای مردم آن می شود و اولین قدم در زمینه تکمیل سدهایی است که در سال 93 به انتها و به بهره برداری خواهد رسید.

روحانی یادآور شد: سدهایی از جمله ایریشان، مروک و حوزیان در سال 93 و اوایل سال 94 و همچنین سد کمندان تا اوایل سال 94 به بهره برداری می رسند.

وی خاطرنشان کرد: نیروگاه برق آبادی رودبار لرستان در سال 94 به بهره برداری خواهد رسید و نسبت به سد معشوره نیز قبلا تصمیم گرفته شده بود که ساخت آن ادامه پیدا نکند، پس از بحث های فراوانی که داشتیم کار ساخت این سد نیز پایان خواهد یافت.

رییس جمهوری تصریح کرد: در کنار این سدهایی که در سال 93 و 94 ساخته می شود سدهای دیگری نیز هستند که در برنامه های این سفر اعلام می شود و آنها نیز طبق برنامه ادامه خواهد یافت.

روحانی افزود: برای مناطق شیب دار که مساله باغبانی و کشاورزی مطرح است و نیاز به پمپاژ آب دارد، در تهران با وزارت جهاد کشاورزی در این زمینه بحث و بررسی شد و همچنین اقداماتی که برای امسال جزو برنامه است، اعتبارات لازم اختصاص خواهد یافت.

وی با اشاره به لزوم اصلاح آب رسانی در استان لرستان گفت: باید کاری کنیم تا از هدر رفت آب جلوگیری کنیم و طرح و برنامه آن آماده است که امسال و سال آینده ادامه خواهد یافت.

رییس شورای عالی اقتصاد خاطر نشان کرد: ساخت چندین جاده مهم در دست برنامه ریزی است از جمله آزاد راهی که بین خرم آباد و اراک خواهد بود که آغاز و تا تکمیل این راه ادامه خواهد یافت.

روحانی اظهار داشت: برای احداث مجتمع های شیلات با وزارت جهاد کشاورزی در تهران بحث کردیم و طرح های آن آماده است که اجرایی و عملیاتی خواهد شد.

وی افزود: پتروشیمی خرم آباد در حال تکمیل است، براساس برنامه یک شهرک صنعتی پتروشیمی در کنار پتروشیمی خرم آباد، احداث می شود و تمام سرمایه گذاری های اولیه این شهرک پتروشیمی را وزارتخانه های نفت و صنعت، معدن و تجارت انجام می دهند و پس از آماده شدن زیربناهای این شهرک، بخش خصوصی برای سرمایه گذاری در این مکان دعوت خواهد شد.

رییس جمهوری همچنین گفت: این شهرک قدم بسیار مهمی برای اشتغال زایی و رفع بیکاری در استان لرستان خواهد بود، البته دو طرح دیگر نیز وزارت صنعت، معدن و تجارت قول داده که در این استان اجرا کند و دولت هم با تمام وجود برای اجرای این طرح ها کمک خواهد کرد.

روحانی خاطرنشان کرد: این دو پروژه یکی احداث کارخانه لاستیک خودرو و دیگری کارخانه سنگ بری مدرن است، مساله دیگر هم گردشگری است و در این استان نیاز به هتل چهارستاره داریم چراکه برای جذب گردشگر و هم برای جذب اساتید و متخصصین بسیار مهم است.

وی خاطر نشان کرد: قرار است یک هتل چهارستاره توسط بنیاد مستضعفان در این استان احداث شود که البته بخشی از تسهیلات آن را سازمان میراث فرهنگی برعهده گرفت، همچنین مقرر شد این سازمان برای توسعه صنایع دستی اقدام مجدانه ای را در این استان آغاز کند تا برای جوانان ما مخصوصا بانوان بسیار موثر باشد.

رییس شورای عالی اشتغال همچنین اظهار داشت: امروز فارغ التحصیلانی از دانشگاه ها حضور دارند که احتیاج به کارورزی و کارآموزی دارند.

روحانی افزود: قرار است وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی برای افزایش مهارت های شغلی در این زمینه سرمایه گذاری کند و مدارک لازم را برای مهارت های حرفه ای در اختیار آنها قرار دهد.

وی با بیان این که دولت تمامی اعتباراتی که در بودجه امسال برای طرح هایی عمرانی این استان در قانون بودجه آمده تخصیص می دهد، گفت: این قدم بسیار مهمی برای توسعه استان خواهد بود.

رییس دولت تدبیر و امید به طرح های دیگری نیز برای توسعه استان لرستان که در بودجه امسال پیش بینی نشده است، اشاره کرد و گفت: این طرح ها حدود 79 طرح به ارزش 610 میلیارد تومان است و که در شورای عالی اداری استان تشریح می شود.

**در این سفر تصمیمات مهمی برای توسعه و اشتغال این استان گرفته می شود

روحانی در بخش دیگری سخنان با گرامی داشت یاد شهدا و جانبازان استان لرستان ادامه داد: یکی دیگر از مسایلی که برای اشتغال در این استان اهمیت دارد واحدهای تولیدی است که یا کل این واحدها فعال نیست یا درصد کمی از این واحدها فعال است و در گزارشی که به من دادند حدود 11 تا 12 از ظرفیت های صنایع استان فعال است که اگر بتوانیم آنها را فعال کنیم، شرایط بسیار خوبی را برای اشتغال جوانان به وجود خواهد آورد.

رییس جمهوری خاطر نشان کرد: برای این کار حدود 1.8 میلیارد دلار اختصاص دادیم که بتوانیم از امکانات صندوق توسعه ملی برای اعطای وام در اختیار واحدها برای سرمایه در گردش قرار دهیم تا فعالیت این واحدها زمینه ایجاد اشتغال در این استان فراهم شود.

روحانی افزود: همچنین نکته مهم برای همه سرمایه گذاران و کارآفرینان که آن را امروز برای آنها در جلسه ای بطور مفصل توضیح خواهم داد، این است که صندوق توسعه ملی برای اعطای تسهیلات در این استان تخفیف ویژه ای را مدنظر قرار داده است.

وی همچنین گفت: برای بنگاه های کشاورزی تسهیلاتی با نرخ 11 درصد، بخش صنعتی 16 درصد و گردشگری 12 درصد اختصاص یافت که این تسهیلات می تواند زمینه اشتغال را برای این استان فراهم کند، البته این استان دارای آثار تاریخی ارزشمند و طبیعت بسیار زیبا است که سازمان گردشگری موظف شده تسهیلات لازم را برای گردشگران داخلی و خارجی فراهم کند.

وی افزود: در این سفر تصمیمات مهمی را برای توسعه و اشتغال این استان گرفته خواهد شد و شما در سال 93 و 94 شاهد تحولات مثبت در زمینه مسایل زیربنایی، جاده ای، رفاه، بیمارستان، هتل، راه اندازی صنایع برای ایجاد اشتغال در این استان خواهید بود.

رییس جمهوری یادآور شد: این دولت همانطور که قول داده است به عنوان خادمان مردم خوب و عزیز لرستان به خدمت ادامه خواهد داد و بزودی شاهد رونق، توسعه و بهبود در زندگی مادی و معنوی با کمک مردم خواهیم بود.رییس جمهوری قرار است پس از سخنرانی در ورزشگاه تختی خرم آباد با اقشار مختلف از جمله ایثارگران، نخبگان، برگزیدگان، عشایر و روستاییان استان دیدار کند.نشست شورای توسعه و برنامه ریزی استان لرستان از دیگر برنامه های رییس جمهوری است که به منظور بررسی مشکلات استان به ریاست دکتر روحانی تشکیل خواهد شد.

بازدید از دو بخش پتروشیمی خرم آباد و کارخانه شیرپگاه از جمله برنامه های دکتر روحانی در این سفر است.