منشور تدبیر و اعتدال /100 نکته مهم سیاسی در سخنان روحانی

یک سال از آن روز بزرگ حماسه سیاسی 24 خرداد 92 می گذرد؛ روزی که پای صندوق های رای رفتیم و انتخاب کردیم، در همه این روزها هیچ گاه حجت الاسلام و المسلمین حسن روحانی رییس دولت تدبیر و امید وعده هایی را که به مردم داد، فراموش نکرد.انتخابات 24 خرداد یک پیام مهم «در […]

یک سال از آن روز بزرگ حماسه سیاسی 24 خرداد 92 می گذرد؛ روزی که پای صندوق های رای رفتیم و انتخاب کردیم، در همه این روزها هیچ گاه حجت الاسلام و المسلمین حسن روحانی رییس دولت تدبیر و امید وعده هایی را که به مردم داد، فراموش نکرد.انتخابات 24 خرداد یک پیام مهم «در کنار هم بودن» و وحدت را به همراه داشت، پیامی که سرلوحه آن وفاق، برادری و محبت و دنبال کردن اهداف بلند انقلاب است.

n00033253-b

امروز یک سال از انتخاب دکتر روحانی می گذرد، مردی که همواره تاکید کرده هدف دولتش، هیچ چیز جز نشاندن لبخند بر لبان مردم نیست.اکثریت مردم در آن روز مشی اعتدال را برگزیدند؛ همان مشی ای که به گفته رییس دولت یازدهم در زمینه های مختلف سیاسی، اقتصادی و فرهنگی، راه تندروی، افراط، شعار و خودشیفتگی را می بندد، به دنبال اعتدال سیاسی، تدبیر اقتصادی و امید اجتماعی است.اعتدالی که بر خرد جمعی و مشورت تکیه دارد، اعتدالی که متکی بر برآورد هزینه و فایده و متکی بر مسیر قانون گرایی و جلوگیری از تندروی و افراط است.

رییس دولت تدبیر و امید در یک سال گذشته بارها تاکید کرد که طبق وعده در راه نجات اقتصاد کشور، احیای اخلاق و تعامل سازنده با جهان با مشی اعتدالی، اهداف ملی را دنبال خواهد کرد.روحانی در آخرین اظهارات خود در آستانه یک سالگی حماسه سیاسی مردم در 24 خرداد 92 خطاب به ملت بزرگ ایران گفت: دولت بر مبنای وعده هایی که به مردم داده است، در زمینه سیاست خارجی، داخلی، مسایل فرهنگی و اقتصادی گام های بلندی برداشته است، گرچه تا رسیدن به هدف هنوز راهی طولانی پیش رو دارد، اما من به عنوان خادم شما مردم و به عنوان کسی که افتخار خدمت گذاری را در 24 خرداد پارسال بر دوشم گذاشتید به شما اعلام می کنم کاملا به آینده این کشور امیدوار هستم.به همین منظور و همزمان با نخستین سالگرد انتخابات 24 خرداد 92 و خلق حماسه سیاسی توسط مردم، 100 سخن کلیدی رییس جمهوری در مسایل سیاسی ارایه می شود:

1- ای ملت بزرگ ایران، می خواهم بگویم وعده های انتخاباتی را فراموش نخواهم کرد، از خداوند می خواهم به من توفیق دهد تا به آنها عمل کنم. البته ملت توجه دارد که همه کارها بر مبنای زمان و طبق اولویت ها دنبال خواهد شد.

2- لازم می دانم از ملت بزرگ و هوشمند ایران به خاطر خلق این روزهای به یاد ماندنی در تاریخ کشور تشکر و سپاسم را تقدیم کنم.

3- تردید ندارم که ملت ایران در موضوع فناوری هسته ای در برابر فشار دیگران به پیروزی خواهد رسید.

4- برای پیروزی های بزرگ با هم هم صدا و متحد شویم و دست در دست یکدیگر دهیم.

5- با حفظ حقوق خود و منطق و استدلال در مقابل اعضای ۱+۵، قدم به قدم به پیش خواهیم رفت تا همه زنجیرهای تحریم را برای همیشه کنار بگذاریم و برای همیشه فناوری صلح آمیز را در اختیار داشته باشیم.

6- حداکثر تلاش این است که به دشمنان بفهمانیم ناچار هستند در برابر ملت بزرگ ایران سر فرود آورند نه این که دشنه خود را نشان دهند.

7- امروز بعد از ۲۵ سال که از رحلت امام (ره) آن بزرگ مرد می گذرد مردم ایران با همان اعتماد و اعتقاد راه بنیانگذار انقلاب خود را ادامه می دهند.

8- خوشبختانه پرچم انقلاب بعد از امام راحل بر دوش رادمردی قرار گرفته که از سلاله پاک پیامبر (ص) و از راهروان امام راحل و از سرداران نهضت اسلامی بوده است، امروز رهبر بزرگوار و ملت ما همان راه، خط و مسیر امام را می پیمایند.

9- سپاس می گویم به همه آنهایی که میانه وری و اعتدال را برگزیدند، آنها که تحقق اهداف انقلاب و آرمان ملی را انتخاب کرده اند و از مسیر اعتدال، عدل و نه افراط و تفریط و خودسری قدم گذاشتند، آنها که اخلاق و ادب و احترام و همچنین وحدت و انسجام و همدلی را برگزیدند.

10- این انتخابات تنها یک انتخابات و تنها یک حضور نبود بلکه این انتخابات اعلام اعتماد و مشارکت فعال و آغاز فصلی نو بود؛ گویی همه می گفتند غصه ها به سر آمد.

11- مردم پای صندوق های رای، شرایط نوینی را خلق کردند و در نتیجه پس از اعلام نتیجه انتخابات همه جشن گرفتند چون همه پیروز بودند، ملت پیروز بود. ملت در برابر افکار عمومی جهان و صحنه تاریخ سرفراز بود.

12- دولت شما، یعنی دولت تدبیر و امید طبق وعده در راه نجات اقتصاد کشور، احیای اخلاق و تعامل سازنده با جهان با مشی اعتدالی، اهداف ملی را دنبال خواهد کرد.

13- کشور نیاز به همدلی، وحدت و اعتماد دارد. طعنه ها، توهین ها و تخریب ها را برای همیشه از یاد ببرید و فراموش کنید و مثل جوان ها باشید و از آنها یاد بگیرید. صادقانه با پاکی و پاکدلی به فکر کشور و آینده آن باشید و کمتر به گذشته نگاه کنیم و فقط تجربه اندوخته گذشته را مورد توجه قرار دهیم و بیشتر به فکر آینده و نجات کشور باشیم.

14- دولت شما یعنی دولت تدبیر و امید طبق وعده در راه نجات اقتصاد کشور، احیای اخلاق و تعامل سازنده با جهان با مشی اعتدالی، اهداف ملی را دنبال خواهد کرد.

15- امیدوارم به کمک یکدیگر با برادری و وحدت، دست به دست یکدیگر نهاده و راه پیشرفت و سربلندی کشور را در پیش بگیریم.

16- اعتدال همان مشی و شیوه ای است که در زمینه های مختلف سیاسی، اقتصادی و فرهنگی، راه تندروی، افراط، شعار، خودشیفتگی را می بندد.

17- اعتدال متکی بر برآورد هزینه و فایده و متکی بر این است که مسیر قانون گرایی دنبال شود و جلوی تندروی و افراط گرفته شود.

18- اولویت ما این است که با پانزده کشور همسایه یک رابطه نزدیک و دوستانه در چارچوب منافع متقابل داشته باشیم.

19- داشتن روابط دوستانه و نزدیک با کشورهای حوزه خلیج فارس برای ما دارای اهمیت ویژه ای است؛ بویژه در حوزه های سیاسی و اقتصادی.

20- تحریم معضلی است که امروز با آن مواجه هستیم که البته ظالمانه است.

21- ملت ایران کاری نکرده که استحقاق تحریم را داشته باشد. کاری که ما انجام داده ایم قانونی و در چارچوب مقررات بین المللی بوده است.

22- استفاده از ابزار تحریم، یک ابزار ارتجاعی است و دوره آن گذشته است.

23- در شرایطی که در دنیای امروز با معضلات اقتصادی مواجه هستیم، این تحریم به ضرر خود غرب است و اگر سودی داشته باشد، برای رژیم صهیونیستی است و برای هیچ کس دیگری سود ندارد.

24- من از امروز رییس جمهوری منتخب تمام مردم هستم و وظیفه دارم به خواست و نظر همه مردم ایران توجه کنم.

25- تلاش خواهم کرد که به همه خواسته ها و مطالبات به حق همه مردم، احزاب و گروه ها توجه داشته و در این راستا حرکت کنم.

26- به عنوان رییس جمهوری اجرای قانون اساسی را وظیفه خود می دانم، ان شاءالله به این عهدی که بسته ام پایبند خواهم بود و در راستای اجرای قانون اساسی به خصوص فصل سوم آن تلاش خواهم کرد.

27- این دولت، دولت کارآمدی و شایسته سالاری است و از همه عزیزان و مدیرانی که هشت سال کار و تلاش کردند و شایسته هستند استفاده می کنیم و در مقابل آنها تواضع می کنم.

28- اصل بر این است که مشکلاتمان را با همه کشورهایی که به رسمیت می شناسیم، رفع کنیم و مبنای کار ما، احترام متقابل، در نظر داشتن حقوق حقه ملت ایران و منافع متقابل است؛ البته با منطق، عقلانیت و مسیر اعتدال باید بتوانیم مشکلات بین خود و دیگر کشورها را حل کنیم و دولت انگلیس از این اصل کلی مستثنی نیست.

29- من امید را برنگرداندم بلکه مردم امید را به کشور برگرداندند و آن هم با حضور و نشاط و مشارکتشان، چون ما همه چیز را از مردم داریم.

30- دولت من دولت فراجناحی خواهد بود و همه نیروهای شایسته از اعتدال گرایان و اصولگرایان در آن حضور خواهند داشت و محدودیتی وجود ندارد.

31- مساله رابطه ایران با آمریکا مساله پیچیده و دشواری است به هرحال یک زخم کهنه وجود دارد که باید تدبیر شود تا چنین زخمی درمان شود. البته ما دنبال ادامه، توسعه و افزایش تنش نخواهیم بود.

32- دولت تدبیر و امید به دنبال اعتدال سیاسی، تدبیر اقتصادی و امید اجتماعی است، منبع جوشان این ارزش ها ملت ایران هستند.

33- هدف دولت تدبیر و امید نشاندن لبخند بر لبان مردم است.

34- مردم در حقیقت صاحب و مالک کشور بوده و مابقی همه خادمان ملت هستند که مشروعیت آنها مستقیم و غیرمستقیم توسط مردم تایید می شود.

35- در کشور متاسفانه حزب و جناح به معنای واقعی کلمه نداریم؛ فعالیت های حزبی تنها در زمان انتخابات فعال شده و پس از آن از فعالیت ها کاسته می شود.

36- بنده هیچ مانعی نمی بینم که کسی در کنار من باشد و بگوید که اصولگرا یا اصلاح طلب هستم؛ اصولگرایی مهم نیست بلکه آنچه حائز اهمیت است اصولگرایی است.

37- در انقلاب آرمان هایی داریم که وصول و دستیابی به آنها دارای اهمیت است ، آنچه مهم است، تعهد به نظام و مردم، پاک دستی، ایثار ، فداکاری و داشتن برنامه است.

38- میانه روی از منظر دولت تدبیر و امید از اهمیت ویژه ای برخوردار است، بنده افراط و افراطی گری را از ابتدا نمی پسندیدم و آن را برای کشور و منافع ملی و حتی اسلام و امنیت جهانی مضر می دانم.

39- حسن روحانی هیچ تفاوتی با سایر مردم نداشته، معجزه گر نیست و اتصالی به آسمان و پشت پرده ها نیز ندارد، معجزه را حُسن تدبیر، وحدت ملت و ایثار همه کارگزاران نظام ایجاد می کند.

40- انسجام، وحدت و همکاری در انجام اقدامات و برنامه ها در کشور

41- هوشمندی و محاسبه گری ملت نشان داد که ملت ایران همیشه بیدار و آماده حماسه است.

42- تصور می کردیم تنها در زمان دفاع مقدس است که روستاییان به میدان آمده و فرزندان خود را تقدیم شرف و عزت ملت ایران کرده اند، اما در انتخابات ۲۴ خرداد مردم در روستاهای دورافتاده که ممکن است از برخی نعمات مادی کمتر بهره ببرند، نشان دادند که فکر و آینده نگری آنها از مردمی که در شهر زندگی می کنند بیشتر است و این مسوولیت همه ما را در انجام فعالیت ها بیشتر و سنگین تر خواهد کرد.

43- همه افرادی که در دولت تدبیر و امید مسوولیتی بر عهده دارند باید احساس کنند که با مردمی بزرگ، فکور، هوشمند و دارای حقوق شهروندی برابر مواجه هستند.

44- در دولت تدبیر و امید هیچ مقامی به ویژه در وزارت کشور نباید بین اقوام، مذاهب و اقلیت های مختلف تفاوتی قائل شود؛ چرا که در ایران، یک دولت به عنوان چتر و نظام واحد جمهوری اسلامی ایران داریم که همه در آن پشت سر یک ولی امر و قانون، تحت نظر آن دولت هستند.

45- آنچه برای ما اهمیت دارد، آن است که هر ایرانی به اعتبار این که زیر چتر ایرانیت و نظام جمهوری اسلامی ایران است، افتخار کند.

46- ما مفتخریم که همگی زیر چتر جمهوری اسلامی قرار داشته و ستون این خیمه ولی فقیه است.

47- باید به گونه ای عمل کنیم که احساس تساوی و فرصت برابر برای همه مردم به وجود آید.

48- همه اقوام گل های متنوع گلستان ایران هستند به شرط آنکه زیر چتر اصلی فرهنگ ایرانی- اسلامی جمهوری اسلامی ایران باشند.

49- اگر خواستار امنیت داخلی و ملی هستیم باید به همه افراد جامعه از جمله زنان و جوانان فرصت برابر برای حضور در صحنه های اجتماعی بدهیم؛ فرصت حضور زنان تحصیلکرده و تجربه اندوخته در عرصه های اجتماعی باید قدم به قدم بیشتر شود.

50- از همه نیروهای نظامی، انتظامی و مرزبانی که در راستای حفظ امنیت کشور تلاش های فراوانی انجام می دهند، قدردانی می کنم، گرچه ایران سرزمین ثبات است اما در عین حال توطئه ها از طرف دشمنان نیز نسبت به کشور ما فراوان است.

51- تمامی امور و کارها باید با اراده و به دست مردم انجام شود و دولت تنها تسهیل کننده اقدامات باشد.

52- کار باید در دست مردم باشد و آنها در صحنه حضور داشته باشند، اگر کار را به مردم بسپاریم امور بهتر و با کیفیتی بالاتر و کم خرج و سریع انجام شده و نشاط به جامعه بازخواهد گشت.

53- هدف دولت تدبیر و امید هیچ چیز جز نشاندن لبخند بر لبان مردم نیست و معتقدیم این کار تنها با تلاش و همکاری همگان، استمداد از درگاه حق و عنایت ویژه حضرت ولی عصر(عج) امکان پذیر است.

54- علاوه بر اینکه همه دولت در بخش های گوناگون اقتصادی، سیاسی، اجتماعی و فرهنگی باید به طور هماهنگ عمل کنند هر یک از اعضای دولت نیز با توجه به مسایل بخش خود، موضوعات فرابخش خود را نیز مدنظر قرار دهد.

55- به قانون و مجلس که برآمده از مردم و قانون است احترام می گذاریم.

56- مجمع تشخیص مصلحت نظام یادگاری ماندگار از امام راحل برای بن بست شکنی قانونی در کشور و بازوی قوی مشورتی رهبری معظم انقلاب و منشاء خدمات موثری برای نظام است.

57- امیدوارم دولت در این دوره بتواند از حضور آیت الله هاشمی رفسنجانی که از استوانه های انقلاب است و روسای قوا و سایر اعضای مجمع تشخیص مصلحت نظام در مسیر دستیابی به اهداف مدنظر خود استفاده کند.

58- مردم یک برداشتی از سیاست خارجی سال های گذشته دارند. معنای این حرف این نیست که کارشناسان وزارت خارجه کم کاری کرده اند، نه. یا معنایش این نیست که وزارت خارجه از کارشناسان زبده تهی شده بود.

59- صدای کارشناسان وزارت امور خارجه در درون ساختمان این وزارت خارجه محبوس بود. این صدا به دلایلی به گوش آنهایی که بایستی برسد، نمی رسید و اگر می رسید، برخی به خوبی عمل نمی کردند.

60- سیاست خارجی جایی نیست که کسی بدون دقت بتواند سخن بگوید و موضع بگیرد یا در مذاکرات در برابر طرف خارجی مطلبی را مطرح کند.

61- اشتباه سیاست خارجی برای ملت بسیار بسیار سنگین خواهد بود.

62- مسوولان رده بالا اگر در موضع گیری خطا کنند، از جیب مردم خرج کرده اند و باید پاسخگوی مردم باشند.

63- عنوان ریاست جمهوری یا وزیر امور خارجه یا نماینده مجلس یا هر عنوان دیگری در این کشور عنوانی حقوقی است که مردم به ما سپرده اند.

64- عنوان حقوقی ما به ما تعلق ندارد و ما مالک آن عنوان نیستیم. ما امانت دار آن عنوان هستیم.

65- در این کشور عنوان حقوقی هیچ کس غیرمشروطه نیست، همه مشروط است؛ مشروط به اجرای قانون، رعایت منافع و مصالح ملی و در چارچوب قانون اساسی و قوانین موضوعه.

66- مردم در این انتخابات به ما گفته اند که سیاست خارجی جدیدی می خواهیم.

67- پیام های مهم ۲۴ خرداد و این انتخابات تجدید نظر در سیاست خارجی نه به مفهوم تغییر در اصول و مبانی که سرجای خودشان هستند، و ثابت هستند. اما تغییر در شیوه ها، نحوه عملکرد و تاکتیک ها که مورد نظر مردم بوده است.

68- سیاست خارجی جای شعار نیست. اگر خیلی دوست داریم از مردم تکبیر بگیریم، راه دیگری هم وجود دارد. اگر می خواهیم از عده ای کف بگیریم، راه دیگری وجود دارد.

69- باید افرادی حرفه ای با کار دقیق کارشناسی، ایثار، فداکاری، رویی گشاده و شهامت در عرصه سیاست خارجی حضور داشته باشند. ما در بیان منافعمان باید با کمال شهامت حرف بزنیم و با هیچ کس تعارف نداریم.

70- سخن ما باید عاقلانه، دقیق و منطقی باشد. سیاست خارجی جای شعر و شعار نیست. جای فهم درست وقایع جهانی است.

71- اگر نتوانیم وقایع جهانی را درست لمس و درک کنیم، سپس نتوانیم درست تحلیل کنیم و پس از آن نتوانیم در تصمیم سازی و تصمیم گیری و سپس در اجرا موفق باشیم، قطعاً ناموفق خواهیم بود.

72- هیچ وقت دشمنان نتوانستند در روزهای بسیار سخت بعد از انقلاب و جنگ تحمیلی ما را از پای در بیاورند. ان شاءالله این روزها هم سخت تر از آن روزها نیست و همه با هم از موانع عبور خواهیم کرد.

73- دولت بدون حمایت مردم هیچگاه نمی تواند به اهداف بلند خود دست یابد.

74- رسانه ها و مطبوعات می توانند رابطه بسیار خوبی بین دولت و مردم برقرار کرده و نظرات دولت و مردم را به یکدیگر منعکس کنند.

75- تاکید اساسی ما در دولت برقانونگرایی و اخلاق مداری خواهد بود.

76- انتخابات نشان داد که سرمایه عظیم اجتماعی، عاطفی و ارتباطی در کشور وجود دارد و ملت ما این سرمایه اجتماعی را در این انتخابات به نمایش گذاشت.

77- مبنای دولت تدبیر و امید، اجماع ملی داخلی با عزم راسخ ملت ایران برای حراست از حقوق ملت از مسیر تعامل سازنده، فعال و متناسب با اقدامات عملی طرف های گفتگو است.

78- با صداقت با مردم سخن خواهم گفت.

79- برای رفع تحریم ها درنگ نخواهیم کرد و همه توان خود را در این مسیر بکار خواهیم گرفت، که یکی از آن راه های اساسی، مذاکره و برنامه ریزی های لازم را انجام خواهیم داد.

80- غرب به خوبی باور دارد که فعالیت ما کاملا قانونی و صلح آمیز است.

81- پارسال ما به همه اعلام کردیم که در کشور ما رقابت ما رقابت جوانمردانه خواهد بود، رو در روی هم صف نمی کشیم بلکه در کنار صندوق رای به صف می ایستیم.

82- ما در خرداد پارسال امید آفریدیم نه امید برای ایران که امید برای جهان.

83- این را اغراق و مبالغه نمی کنم که هر کجا رفتم و هر مسوولی را در سراسر دنیا دیدم به من گفت انتخابات خرداد پارسال ایران برای همه ما امید آفرین بود.

84- این دولت در برابر همه موافقان، حامیان، منتقدان و حتی مخالفان سرتکریم و تعظیم فرود می آورد.

85- این دولت وحامیان واقعی این دولت گرچه گروهی با زبان تکریم با دولت سخن نگویند اما پاسخ ما به آنها با ادب و احترام و کرامت خواهد بود.

86- امروز روز وحدت و اتفاق است، روز نفاق و شکاف و فاصله نیست، امروز روز برچسب بر هم نیست؛ روز چسبندگی بیشتر جامعه است.

87- اولین راهی که این ملت در انتخابات پارسال برگزید و انتخاب کرد راه اعتدال و میانه روی بود، این راه بازگشت ناپذیر خواهد بود، اعتدال و میانه روی به معنای انتخابی بین حق و باطل نیست.

88- اعتدال به معنای راهی بین منفعت ملی و از بین بردن منافع ملی نیست؛ اعتدال یک روش است؛ اعتدال یک بینش است.

89- اعتدال به این معناست که از افراط در جمع کردن دشمن و دشمن تراشی و در تفریط در زمینه دوستان و علاقه مندان به ایران جلوگیری شود.

90- اعتدال یعنی راهی که با همه انسان ها و مردم با ادب و احترام سخن می گوییم و به پاسخی گوش می دهیم که آن هم توام با ادب باشد. اعتدال یعنی مسیری که ما از عقل و خرد جمعی استفاده می کنیم.

91- عقل و خردی که به ما می گوید باید فقرها را بزداییم، تبعیض های ناروا را کنار بگذاریم.

92- در توسعه و پیشرفت نه همانند کشورهای همسایه و منطقه که حتی از آنها باید پیشی بگیریم؛ عقل و خردی که به ما می گوید در جهت آن مصوبه 10 سال پیش که خاک می خورد، حرکت کنیم ؛ چشم انداز بیست ساله که ایران کشوری است توسعه یافته.

93- این کشور هیچ صاحبی جز ملت ایران ندارد.

94- عده ای ولو اندک اما با ابزار و ادوات تبلیغی فراوان، می خواهند این امید را در دل مردم کم رنگ کنند.

95- اعلام می کنیم به همه آنهایی که راهی و سخنی را برگزیده اند که با انتخاب مردم در تضاد است، مردم برای همیشه اعلام کرده اند ما خشونت و افراطی گری را قبول نداریم.

96- مردم در خرداد پارسال اعلام کرده اند یک ملت، یک دولت و یک حکومت، مردمی که در همه صحنه ها اعلام کرده اند، هیچ گروهی و هیچ جناحی حق ندارد انقلاب را به نام خود مصادره کند.

97- هیچ جناح و گروهی حق ندارد دفاع مقدس را به نفع جناح خود مصادره کند، هیچ جناح و گروهی حق ندارد رهبری نظام رابرای خود مصادره کند.

98- کشور، قانون اساسی، رهبری، منافع ملی ، آینده کشور مربوط به همه ملت است، همه اقوام، همه مذاهب.

99- به همه اقوام و مذاهب وادیان احترام می گذاریم، ما به همه فرهنگ ها و خرده فرهنگ ها زیر پرچم والای فرهنگ بزرگ ایرانیت واسلامیت احترام می گذاریم.

100- اقلیت محترم است همانطور که اکثریت محترم است اما اقلیت حق ندارد آن چه اکثریت تصمیم گرفته است به آن بی احترامی کند، آن چه به شما وعده داده شده است این دولت به عنوان وظیفه آن را دنبال خواهد کرد.