روحانی در همایش «تدبیر و امید»:هیچ کس حق مصادره رهبری، دفاع مقدس و انقلاب را ندارد

-«حسن روحانی» رییس جمهوری امروز (پنجشنبه) در همایش بزرگ انتظار و امید که در محل وزارت کشور برگزار شد، به ایراد سخنرانی پرداخت که می توان آن را در 8 بخش تقسیم بندی کرد. *انتظار، امید و اعتدال محور اصلی و نخست سخنان امروز رییس جمهوری درباره ی ارتباط مفهوم انتظار با امید و اعتدال […]

-«حسن روحانی» رییس جمهوری امروز (پنجشنبه) در همایش بزرگ انتظار و امید که در محل وزارت کشور برگزار شد، به ایراد سخنرانی پرداخت که می توان آن را در 8 بخش تقسیم بندی کرد.

81198756-5756668

*انتظار، امید و اعتدال

محور اصلی و نخست سخنان امروز رییس جمهوری درباره ی ارتباط مفهوم انتظار با امید و اعتدال بود. روحانی، امام زمان (عج) را امام اعتدال خواند و بهترین انتظار را انتظاری خواند که به دنبال زمینه سازی برای ظهور امام باشد.وی گفت: ما هم منتظر روز موعدیم و هم امیدوار به آن روز، البته منتظری که گوشه ای بنشیند و زانوی غم در بغل بگیرد و تحرکی نداشته باشد، آن انتظار جانسوز و جانگاه خواهد بود اما منتظری که تلاش می کند وزمینه و سفره را برای حضور همه آن وعده های آسمانی و مائده آسمانی آماده می سازد و شرایط را برای عدل و عدالت و انصاف آماده می کند، آن انتظار امید بخش است، فرح بخش و روح بخش است و به جامعه نشاظ تحرک می بخشد.روحانی همچنین به پیوند انقلاب اسلامی و مفهوم انتظار اشاره کرد و تصریح کرد: از سال 43 در انتظار فرج و بازگشت اماممان به سرزمینمان بودیم اما این انتظار نتوانست آن امیدمان را متحقق کند تا روزی که مردم به صحنه آمدند با شور به صحنه آمدند با ایثار به صحنه آمدند به خیابان ها ریختند و با شعار استقلال، آزادی، جمهوری اسلامی ایران زمینه را برای آن ظهور آماده کردند.

*پیام های انتخابات 24 خرداد

بازخوانی انتخابات 24 خرداد و تبدیل ناامیدی موجود در جامعه به شور و امید یکی دیگر از محورهای سخنان امروز روحانی بود.وی در این زمینه گفت: پارسال ملت ما همان ملتی که ماهها قبل ناامیدی سراسر جامعه را فرا گرفته بود و بسیاری از مردم می گفتند مگر انتخابات هم تاثیری دارد؟ فایده ای دارد؟ حتی به من می گفتند چرا به صحنه آمدی و ثبت نام کردی و از این شهر به آن شهر می روی؟ مگر کشور را نمی شناسی و مگر نمی دانی مکانیزم صندوق رای چگونه است؟ اما شور مردم، نشاط مردم، حضور مردم و آن سخن تاریخی رهبر که گفت صندوق رای حق الناس است و گفت حتی آنهایی که به نظام علاقه ندارند به خاطر کشورشان و ایرانشان پای صندوق رای بشتابند آنچنان فضایی در کشور ایجاد شد که روزهای خرداد گویی خرداد دیگری است؛ گویی روزهای نشاط و امید در کنار صندوق آرا آمده است.

رییس جمهوری افزود: پارسال ما به همه اعلام کردیم که در کشور ما رقابت ما رقابت جوانمردانه خواهد بود، پارسال به همه جهانیان اعلام کردیم که ما رو در روی هم صف نمی کشیم بلکه در کنار صندوق رای به صف می ایستیم.روحانی مبارزه با خرافه گرایی را یکی از پیام های انتخابات سال گذشته دانست و تصریح کرد: ملت ما سال گذشته به مولایش و امامش در انتخابات سرفرود آورد و در برابر خرافه گرایان از او ، از امام عصر عذرخواهی کرد.رییس جمهوری افزود: راه ملت ما در خرداد پارسال انتخاب شد، گرچه انتخابات به معنای سرنوشت کشور است و گرچه رییس جمهوری به عنوان منتخب کل ملت و خادم همه مردم خواهد بود و هست و نه تنها دولت به معنای دولت همه مردم خواهد بود، و این دولت در برابر همه موافقان، حامیان، منتقدان و حتی مخالفان سرتکریم و تعظیم فرود می آورد.روحانی با تاکید بر این که ما برای صلح، آشتی و برادری کنار هم جمع شدیم، گفت: امروز روز وحدت و اتفاق است، روز نفاق و شکاف و فاصله نیست، امروز روز برچسب بر هم نیست؛ روز چسبندگی بیشتر جامعه است.

*تاکید بر اعتدال و میانه روی

تاکید بر اعتدال و میانه روی و تبیین آن یکی از مهمترین محورهای سخنان امروز روحانی بود. رییس جمهوری تصریح کرد: اولین راهی که این ملت در انتخابات پارسال برگزید و انتخاب کرد راه اعتدال و میانه روی بود، این راه بازگشت ناپذیر خواهد بود، اعتدال و میانه روی به معنای انتخابی بین حق و باطل نیست . وی ادامه داد: اعتدال به معنای راهی بین منفعت ملی و از بین بردن منافع ملی نیست؛ اعتدال یک روش است؛ اعتدال یک بینش است؛ اعتدال یعنی همان که سیره پیامبر عظیم الشان (ص) که در سراسر زندگی، کمال و جمالش سراسر اعتدال بود؛ اعتدال یعنی همان راه و روش و شیوه ای که منتظر او هستیم و امام دوازدهم هم همان راه و سیره پیامبر(ص) را اجرا خواهد کرد و اگر انحرافی پیش آمده است تا دین و قران واقعی پیامبر را برای مردم تبیین و تفسیر کند.روحانی افزود: اعتدال به این معناست که از افراط در جمع کردن دشمن و دشمن تراشی و در تفریط در زمینه دوستان و علاقه مندان به ایران جلوگیری شود؛ اعتدال یعنی راهی که با همه انسان ها و مردم با ادب و احترام سخن می گوییم و به پاسخی گوش می دهیم که آن هم توام با ادب باشد.

رییس جمهوری گفت: اعتدال یعنی مسیری که ما از عقل و خرد جمعی استفاده می کنیم، عقل و خردی که به ما می گوید باید منافع ملی را حفظ کنیم ؛ عقل و خردی که به ما می گوید ضمن حفظ فناوری باید تحریم ها و سایه شوم تحریم ها را از سر مردم برداریم؛ عقل و خردی که به ما می گوید ما باید دنبال صلح در منطقه و جهان باشیم؛ عقل و خردی که به ما می گوید اداره کشور توسعه کشور بدون مردم و حضور مردم و واگذاری امور به مردم امکانپذیر نخواهد بود؛ خرد و عقلی که به ما می گوید کشور از آن مردم است.

*تاکید بر عقل گرایی در اداره کشور

اهمیت عقل و خردگرایی در اداره ی کشور و انتخاب این راه از طرف مردم از دیگر محورهای سخنان روحانی بود.وی در این ارتباط گفت: این کشور هیچ صاحبی جز ملت ایران ندارد؛ عقل و خردی که به ما می گوید باید فقرها را بزداییم، تبعیض های ناروا را کنار بگذاریم؛ عقل و خردی که به ما می گوید ما در توسعه و پیشرفت نه همانند کشورهای همسایه و منطقه که حتی از آنها باید پیشی بیگیریم؛ عقل و خردی که به ما می گوید آن مصوبه 10 سال پیش که خاک می خورد؛ چشم انداز بیست ساله که ایران کشوری است توسعه یافته.روحانی افزود: ما برای این که در مسیر خرد ورزی حرکت کنیم باید از عقل و فکر و نظر همگان استفاده کنیم که همه چیز در نزد همگان است؛ ما باید از افکار و اندیشه جامعه مان استفاده کنیم و راهی که انتخاب کرده ایم ادامه دهیم؛ آن زمانی که عقل و خرد و اندیشه و درک و فهم و شناخت در جامعه و سراسر اذهانمان فرا بگیرد آن روزی است که غیبت و دوران غیبت هم دوران ظهور خواهد شد و ما او را می بینیم؛ ما باید از پشت دیوار عفت خارج شویم والا او حاضر است. ما باید با عقل و فهم و معرفت آنچنان که امام سجاد فرمود نگاهمان نگاهی باشد به منزله المشاهده.

**هیچ کس حق مصادره رهبری، دفاع مقدس و انقلاب را ندارد

تاکید بر اینکه هیچ کس نباید به دنبال مصادره رهبری، دفاع مقدس و انقلاب باشد و اقلیت باید به اکثریت احترام بگذارد، یکی دیگر از محورهای اصلی سخنان امروز رییس جمهوری بود.روحانی گفت: مردم در خرداد پارسال اعلام کرده اند یک ملت، یک دولت و یک حکومت، مردمی که در همه صحنه ها اعلام کرده اند، هیچ گروهی و هیچ جناحی حق ندارد انقلاب را به نام خود مصادره کند. هیچ جناح و گروهی حق ندارد دفاع مقدس را به نفع جناح خود مصادره کند، هیچ جناح و گروهی حق ندارد رهبری نظام رابرای خود مصادره کند، کشور، قانون اساسی، رهبری، منافع ملی ، آینده کشور مربوط به همه ملت است، همه اقوام، همه مذاهب.رییس جمهوری خاطر نشان کرد: اقلیت محترم است همانطور که اکثریت محترم است اما اقلیت حق ندارد آن چه اکثریت تصمیم گرفته است به آن بی احترامی کند.

دولت مجری خواست مردم است

تاکید بر اجرای خواست مردم از طرف دولت، یکی دیگر از محورهای سخنان روحانی بود. وی در این زمینه گفت: اگر کسی خوشش می آید یا بدش می آید این دولت معتقد است کشور از آن مردم است و همه کار را مردم باید انجام دهند؛ در اقتصاد، فرهنگ ، سیاست داخلی، سیاست خارجی و امنیت، و دولت همواره حامی است و دولت مجری خواست و اراده شماست؛ دولت اجرا کننده است در برابر خواست ملی است؛ دولت سیطره بر خواست ملی ندارد بلکه خواست ملی بر دولت سیطره خواهد داشت.در همین ارتباط روحانی به مواضع و سیاست فرهنگی دولت در ضرورت حضور مردم در عرصه های فرهنگی و تحمیلی نبود فرهنگ هم اشاره کرد و تصریح کرد: ما گفته ایم که فرهنگ از آن مردم است و مردم باید برای تعالی فرهنگ خود قدم بردارند. فرهنگ یعنی آن چه که ما با آن زندگی می کنیم و زندگی خواهیم کرد، مگر بناست کسی فرهنگ را در کپسولی کند و در نسخه ای بنویسد و از داروخانه ای آن را خریداری کنیم، گویی عده ای هنوز در دوران حجر می اندیشند و فکر می کنند.

**پایبندی دولت به وعده هایش

روحانی در سخنان امروزش بر پایبندی دولت تدبیر و امید بر وعده هایش بار دیگر تاکید کرد. وی گفت: آن چه در انتخابات پارسال که یک سال از روز بزرگ شما می گذرد، روزی که شما پای صندوق رفتید و انتخاب کردید و 10 ماه از روز ما می گذرد یعنی روزی که دولت را تشکیل دادیم وکار را آغاز کردیم اما درهمه این 10 ماه و آن 12 ماه هیچ گاه وعده هایی را که به شما داده ایم را از یاد نبرده ایم و از یاد نخواهیم برد.روحانی تصریح کرد: دولت بر مبنای وعده هایی که به مردم داده است، در زمینه سیاست خارجی، داخلی، مسایل فرهنگی و در زمینه مسایل اقتصادی گام های بلندی برداشته است، گرچه تا رسیدن به هدف هنوز راهی طولانی پیش رو دارد اما من به عنوان خادم شما مردم و به عنوان کسی که افتخار خدمت گذاری را در 24 خرداد پارسال بر دوش من گذاشتید به شما اعلام می کنم کاملا به آینده این کشور امیدوار هستم.

* نقد گروه های افراطی مذهبی در منطقه

رییس جمهوری بخشی از سخنانش را هم به نقد فعالیت گروه های افراطی مذهبی در منطقه بویژه در کشورهای عراق و سوریه اختصاص داد.روحانی از اینکه این گروه ها اقدامات خود را به اسلام، قرآن و جهاد ارتباط می دهند، انتقاد کرد و تاکید کرد که اسلام دین همزیستی مسالمت آمیز است.وی در این ارتباط تصریح کرد: پیامبر ما که پیامبر عدل و رحمت و رافت بود؛ در مدینه اش یهود و نصاری، افکار و عقاید مختلف در کنار حکومت پیامبر همزیستی مسالمت آمیز داشتند و اگر امیرالمومینن در حکومتش می دید یک پیرمرد مسیحی گرفتار است، به همه نهیب می زد و میگفت چرا این فرد که شهروندان دنیای اسلام است باید ناتوان باشد و یار او نباشید؟؛ این دین ما است، این اسلام ما است. روحانی در این زمینه بر مخالفت ایران با مساله ی خشونت و افراط و به طور مشخص پیشنهاد کشورمان درباره ی جهان عاری از خشونت هم اشاره کرد و خاطر نشان کرد: ما به عنوان دولت جمهوری اسلامی ایران این خشونت ها را تحمل نخواهیم کرد و این ترورها را تحمل نخواهیم کرد و به نوبه خود همانطور که در سازمان ملل اعلام کردیم، ما با خشونت و افراط و تروریسم در منطقه و جهان می جنگیم و مبارزه می کنیم.