روحانی: امام اولین فقیهی بود که اعلام کرد جمهوریت با اسلامیت در تضاد نیست/بعد از امام پرچم انقلاب بر دوش رادمردی قرار گرفت که از سرداران نهضت اسلامی است

رئیس جمهور گفت: بعد از امام پرچم انقلاب بر دوش رادمردی قرار گرفت که از سرداران نهضت اسلامی است. رئیس جمهور گفت: بعد از امام پرچم انقلاب بر دوش رادمردی قرار گرفت که از سرداران نهضت اسلامی است.به گزارش گروه دریافت خبر عصر ما ، مهمترین محورهای سخنان رئیس‌جمهور در دیدار میهمانان خارجی شرکت کننده […]

رئیس جمهور گفت: بعد از امام پرچم انقلاب بر دوش رادمردی قرار گرفت که از سرداران نهضت اسلامی است.

رئیس جمهور گفت: بعد از امام پرچم انقلاب بر دوش رادمردی قرار گرفت که از سرداران نهضت اسلامی است.به گزارش گروه دریافت خبر عصر ما ،

مهمترین محورهای سخنان رئیس‌جمهور در دیدار میهمانان خارجی شرکت کننده در مراسم سالگرد ارتحال امام(ره) در نهاد ریاست‌جمهوری بدین شرح است:

64900_422

-امام خمینی(ره) از زمان آغاز نهضت گفتمان خود را حکومت دینی و مردمسالاری قرار داد.

-امام عالمی نبود که بگوید چون نظر من است و مردم من را قبول دارند نیازی به رای مردم نیست؛ ایشان معتقد بود جمهوری اسلامی اگر می خواهد به عنوان اساس ارزش داشته باشد باید توسط رای مردم و صندوق های رای بر آن مهر تایید زده شود

-امام اولین فقیهی بود که اعلام کرد جمهوریت با اسلامیت در تضاد نیست.

-امام فرمود متحد باشید افکار یکدیگر را تحمل کنید و تضارب فکری و آرا خود را منشایی برای اعتدال فکری خود قرار دهید و نه دشمنی.

-امام به همه مسلمانان عالم گفت اگر متحد باشید شیعه و سنی فقط در فروعات ظهور می یابد و ‌در استقلال و رشد ملت اسلامی و تکامل آن، شیعه و سنی معنایی ندارند.

-امروز خوشحالیم که بعد از 25 سال پرچم نهضت و انقلاب پس از امام خمینی(ره) بر دوش راد مردی قرار گرفت که هم از سلاله پیامبر و هم از رهروان امام و هم از سرداران نهضت اسلامی است.

-رهبر معظم انقلاب پس از رحلت امام همان راه و مسیر را پیمود و ما امروز با تدبیر ملت اسلامی، امید بسیار زیادی به دنیای اسلام وحدت دنیای اسلام و تعالی جهان اسلام درتمام زمینه ها داریم.

-امام گفتمان مردم سالاری دینی را در دو وجه عمل و تئوری اثبات کرد و به همه مسلمانان عالم گفت اگر متحد باشید شیعه و سنی فقط در فروعات ظهور می‌یابد، ‌در استقلال و رشد ملت اسلامی و تکامل آن شیعه و سنی معنایی ندارند.

-راه امام جز راه مبارزه با سلطه بیگانگان در استقرار نظام الهی و حاکمیت مردم چیزی نبود.

-طبق گفته امام اگر اتکا به خداوند باشد همه می توانیم در برابر انواع توطئه ها پیروز شویم و امام با این روش خودباوری و اعتماد به نفس را آموخت.

-همه ما در برابر توطئه آنهایی که می خواهند خون مسلمانان را بریزند و منابع جهان اسلام را غارت کنند می‌ایستیم و احکام اسلام را اجرا خواهیم کرد در سایه ایمان خود از چیزی نمی‌هراسیم و راه امام را ادامه خواهیم داد و پرچم اسلام و لا الله الا الله و محمد رسول الله را در همه قله ها به اهتزاز در خواهیم آورد.

-دشمنان اسلام از کشتار مسلمین و اینکه قلوب مومنین از این اختلافات در عذاب و چشمان آنها گریان باشد، خوشحال می شوند

امام خمینی (ره)‌اولین رهبر انقلابی در دنیا است که بعد از 47 روز پس از پیروزی انقلاب مردم را به پای صندوق های رای دعوت کرد.ایشان نه تنها اصل نظام را به رای گذاشت بلکه از این طریق همه نهادها را مشروعیت بخشید.

-امام فرمودند که قانون اساسی مملکت باید از طریق منتخبین مردم نگاشته شود و پس از آن باید به رای مردم گذاشته شود. شاید ما تنها کشوری هستیم که قانون اساسی خود را دوبار به رای گذاشته ایم. یکبار رای به نمایندگان برای نگارش قانون اساسی و بار دیگر رای به مصوبات قنون اساسی.

-رای مردم و صندوق آرا با احکام الهی و موازین شرع نه تنها منافاتی ندارد بلکه مردم مسلمان این سرزمین می‌توانند در چهارچوب احکام دینی خواست خود را به کرسی بنشانند.

-امام خمینی(ره) وقتی این نظریه مهم علمی و فقهی خود را به رای مردم گذاشت اعلام کرده بود نظامی که در پی آن هستیم هم جمهوری است و هم اسلامی در زمانی که به ایران بازگشت هم انقلاب و نهضتش به پیروزی رسید و هم مردم را برای رای دادن دعوت کرد.

هیچکس به اندازه امام خمینی(ره) امید به پیروزی نداشت اگر هم دیگران به این پیروزی امید داشتند نشات گرفته از امید به امام بود.امام از روز اول مصمم بود و با راهش به انقلاب اسلامی ایمان داشت. در سراسر کلمات امام از ابتدا تا پیروزی همه اینها به وضوح مشاهده می شود.

-امام (ره) اول تئوری نظام اسلامی و حکومت اسلامی را برنامه ریزی و بیان کرد و سپس تحت عنوان حکومت اسلامی کتابی منتشر کرد.

-سخن اول در نهضت حکومت اسلامی نبود این حکومت قدم به قدم ابتدا با مبارزه با استبداد سپس مبارزه علیه استعمار بعد مسئله استقلال و آزادی در سرزمین و بعد هدف اصلی امام یعنی استقرار حکومت اسلامی بیان شد و بعد حکومت اسلامی به ثمر نشست.

-امام اولین عالم بزرگی بود که مسأله سازش حکم الهی با رای مردم را بیان کرد. در این نهضت سه هدف اصلی مد نظر بود؛ ابتدا استبداد زدایی بعد استعمار زدایی و در نهایت حاکمیت احکام الهی قرآن و شریعت در سراسر زندگی مردم این کشور است.