معاون اول رییس جمهور:آنها که فکر می‌کنند مذاکرات شکست خورد، در اشتباهند/شعار نمی‌دهیم؛ با فساد مبارزه می‌کنیم

معاون اول رئیس‌جمهور با تاکید بر اینکه “با شعار نمی‌شود با فساد مبارزه کرد”، اظهار کرد: امروز فساد مثل خُره به جان نظام افتاده است.به گزارش گروه دریافت خبر عصر ما،اسحاق جهانگیری عصر امروز (دوشنبه) در همایش ملی تجلیل از نخبگان علمی و فرهنگی ویژه دانشجویان شاهد و ایثارگر که در سالن شهیدبهشتی نهاد ریاست […]

معاون اول رئیس‌جمهور با تاکید بر اینکه “با شعار نمی‌شود با فساد مبارزه کرد”، اظهار کرد: امروز فساد مثل خُره به جان نظام افتاده است.به گزارش گروه دریافت خبر عصر ما،اسحاق جهانگیری عصر امروز (دوشنبه) در همایش ملی تجلیل از نخبگان علمی و فرهنگی ویژه دانشجویان شاهد و ایثارگر که در سالن شهیدبهشتی نهاد ریاست جمهوری برگزار شده بود، با اشاره به اهمیت رعایت انضباط مالی از سوی دولت گفت: باید انضباط مالی را در کشور حاکم کنیم و نباید این تصور در بیرون در بین مردم ایجاد شود که دولت اهل ریخت و پاش است.

9302x30x0x17484

جهانگیری در ادامه با بیان اینکه “دولت باید بودجه و هزینه‌اش به اندازه درآمد واقعی‌اش باشد”، تصریح کرد: دولت نباید به منابع بانک‌ها دست‌درازی کند و سپرده‌های مردم را از آنِ خود فرض کند.اینکه برخی خوشحالی می‌کنند که فلان کار (مذاکرات) شکست خورد، آنها اشتباه می‌کنند؛ چراکه این دولت و این مجموعه قوی‌ترین نیروهایی هستند که با حمایت مقام معظم رهبری و پشتوانه مردم مصمم هستند که این پرونده را به نقطه مطلوب خود برسانند و دنیا هم می‌داند با چنین مردمی روبه‌روست.وی با بیان اینکه “دولت باید در فضای بین‌المللی آرامش ایجاد کند تا فعالان اقتصادی از تمام امکانات برای خروج کشور از رکود بهره‌برداری کنند”، گفت: مذاکرات هسته‌ای جزو اصلی‌ترین کارهای دولت است؛ البته با حفظ و رعایت خط قرمزی که توسط مقام معظم رهبری ترسیم شده است. ما باید در مذاکرات از اصول دفاع کنیم، از حق هسته‌ای کشور دفاع کنیم و یک قدم زیر بار تحمیل‌ها نرویم و از طرف دیگر از موضع منطق و استقلال با دنیا، مسائل را حل کنیم و این مسائل حل می‌شود.

معاون اول رئیس‌جمهور با اشاره به اظهارنظرهای برخی افراد در مورد مذاکرات اخیر ایران با گروه 1+5 در وین، افزود: اینکه برخی خوشحالی می‌کنند که فلان کار شکست خورد، آنها اشتباه می‌کنند؛ چراکه این دولت و این مجموعه قوی‌ترین نیروهایی هستند که با حمایت مقام معظم رهبری و پشتوانه مردم مصمم هستند که این پرونده را به نقطه مطلوب خود برسانند و دنیا هم می‌داند با چنین مردمی روبه‌روست.جهانگیری در همین راستا تاکید کرد: حتماً برای خروج از رکود، این فضا را باید به وجود آوریم. در فضای داخل کشور نیز باید انسجام و هماهنگی ایجاد کنیم.وی با اشاره به اهمیت نقش فعالان اقتصادی برای پیشبرد امور، گفت: باید در عرصه اقتصاد، بخش خصوصی موتور محرک اقتصاد باشد و فضا برای فعالیت این بخش فراهم شود.

با فساد مبارزه می‌کنیم و این را در عمل نشان می‌دهیم

معاون اول رئیس‌جمهور با اشاره به عزم دولت برای مبارزه با فساد، اظهار کرد: ما با فساد مبارزه می‌کنیم و این را در عمل نشان می‌دهیم. اهل شعار نباید باشیم و با شعار نمی‌شود با فساد مبارزه کرد. با شعار فقط می‌شود به رقیب سیاسی خود اتهام زد.جهانگیری ادامه داد: امروز فساد مثل خُره به جان نظام افتاده است و مردم دارند می‌بینند که یک نفر 8 – 9 هزار میلیارد تومان از پول کشور را به جیب می‌زند. مردم می‌بینند که در میادین مشترک گازی و نفتی، ده‌ها میلیارد دلار را دیگر کشورها برداشت کرده‌اند.

وی خاطرنشان کرد: مردم از مسئولان خود انتظار ندارند که ببینند یک کشور دیگر حقشان را می‌برد و مسئولان آنها نظاره‌گر باشند و بگویند چون آدم‌های خوبی هستیم، باید جور دیگری عمل کنیم.معاون اول رئیس‌جمهور در بخش دیگری از صحبت‌های گفت: قبل از مسئولیت جدید، نامه‌ای خطاب به یکی از بزرگان نوشتم و گفتم فلان کشور در ایران پول خرج می‌کند که پروژه‌ها در این زمینه در کشور به نتیجه نرسد و این نفع را آنها ببرند.جهانگیری با اشاره به اهمیت ایجاد اطمینان خاطر برای فعالان اقتصادی تاکید کرد: ما باید به فعالان اقتصادی اطمینان خاطر بدهیم تا آنها به صحنه کار بیایند. دولت باید این شرایط را فراهم کند تا نیروهایی که می‌توانند در پیشبرد امور و حل مسائل کشور نقش ایفا کنند، در عرصه حضور یابند. باید از تمام سرمایه‌های انسانی در این زمینه استفاده کنیم.

وی با اشاره به اهمیت استفاده مطلوب از توانمندی‌ ها و امکاناتی که در کشور وجود دارد، یادآور شد: دولت خود را متعهد به آرمان شهدا و آرمان‌ های انقلاب می‌داند و ما همه باید به گونه‌ ای تلاش کنیم که گره‌ای از مشکلات مردم و نظام حل شود.معاون اول رئیس‌ جمهور در بخش دیگری از صحبت‌ های خود با اشاره به اهمیت توجه به نخبگان علمی و سرمایه دانستن آنها، گفت: اگر مجموعه‌ ای که به عنوان نخبگان علمی در کشور هستند، خوب مدیریت شوند،می‌ توانند در حل بسیاری از مشکلات کشور تأثیرگذار باشد و در واقع یکی از وظایف دولت‌ ها و مدیریت‌ ها این است که شرایطی ایجاد کنند تا نخبگان کشور شناسایی شوند و این نخبگان نظرات خود را در عرصه‌ های مختلف بیان کنند و این نظرات در سیستم اجرایی کشور مورد توجه قرار بگیرد.

دولت اصرار دارد که هیچ فاصله‌ای بین نخبگان و حاکمیت ایجاد نشود

جهانگیری با بیان اینکه ” نخبگان سرمایه بزرگی برای کشور هستند “، تاکید کرد: دولت اصرار دارد که هیچ فاصله‌ ای بین نخبگان و حاکمیت ایجاد نشود و اگر هست، ترمیم شود و صدای نخبگان در جامعه طنین‌ انداز باشد.وی با اشاره فلسفه ایجاد بنیاد نخبگان، گفت: ما نباید اجازه دهیم که ایران با این ویژگی‌ ها، توانمندی‌ ها و پتانسیل اینقدر از چرخه علمی عقب بیفتد. این رسالت بر دوش نخبگان است که ایران را به جایگاه ممتاز در این عرصه برسانند.معاون اول رئیس‌ جمهور با بیان اینکه “بعد از ارائه نظریه‌ های علمی، باید تبدیل به تولید علم و سپس تبدیل به ثروت شوند و نباید این علم فقط در گوشه‌ای از کتابخانه‌ ها بماند”، تصریح کرد: باید کاری کرد که از این علم به نحو احسن استفاده شود و منجر به تولید ثروت در کشور شود.جهانگیری به ابلاغ سیاست‌ های اقتصاد مقاومتی از سوی مقام معظم رهبری اشاره کرد و گفت: در این عرصه اقتصاد دانش‌بنیان بسیار مهم است و در این عرصه تکیه ما بر نقد انسان‌ هاست و آنچه که ارزش افزوده ایجاد می‌کند، فکر انسان‌هاست. در سال جاری یکی از مهم‌ترین برنامه‌ های دولت، اجرایی کردن سیاست‌ های اقتصاد مقاومتی است. یکی از محورها در این زمینه، شرکت‌های دانش‌بنیان است که این شرکت‌ها متکی به نخبگان است.معاون اول رئیس‌ جمهور همچنین با اشاره به انتظارات جامعه از نخبگان کشور، اظهار کرد: دولت ابزارهای کار را پیش‌بینی کرده و آماده است که اگر نواقصی وجود دارد، برطرف کند.

یکی از برنامه‌های مهم دولت در سال 93، خروج کشور از رکود است

وی با بیان اینکه “یکی از برنامه‌های مهم دولت در سال 93، خروج کشور از رکود است”، افزود: در سال‌های گذشته کشور با یک رکود تورمی آزاردهنده روبه‌رو بوده، تورم بالا حاکم شده و مردم در فشار بوده‌اند و تعدادی از نیروهای شاغل نیز شغل خود را از دست داده‌اند.جهانگیری یادآور شد: در سال گذشته تمرکز اصلی دولت بر روی مهار افزایش تورم بود و امسال خروج غیرتورمی از رکود، از محورهای اصلی کار است. در واقع ما تلاش داریم که بدون پمپاژ جدید پول، از این شرایط خارج شویم و امیدواریم که در این عرصه موفق شویم. همه آحاد مردم و صاحبنظران نیز باید حاضر باشند که نقش خود را در این زمینه به خوبی ایفا کنند. یکی از مسائل اصلی در این زمینه این است که دولت انضباط مالی را حاکم کند.معاون اول رئیس‌ جمهور در بخش دیگری از سخنان خود با گرامیداشت یاد شهدا، جانبازان و ایثارگران گفت: این عزیزان ایستادند و از کیان انقلاب و نظام در عرصه دفاع مقدس دفاع کردند.

جهانگیری ادامه داد: در اینکه گفته می‌شود جنگ برکاتی برای ما داشت، شاید برخی به این موضوع توجه نداشته باشند و بپرسند که جنگ چه برکاتی داشت یا بگویند که خرابی داشت و یکسری از نیروهای انسانی از پای درس و دانشگاه به میدان جنگ آمدند و شهید شدند.وی با بیان اینکه “یکی از غفلت‌ها در این زمینه، عدم توجه به سرمایه اجتماعی است که در اثر جنگ برای این کشور ایجاد شد”، اظهار کرد: اعتماد و ایمان مردم به حاکمیت، سرمایه اجتماعی بزرگی است که به راحتی بدست نمی‌آید و هزینه زیادی باید برای آن پرداخت شود و یکی از غفلت‌ ها، عدم توجه به این سرمایه اجتماعی است که بر اثر جنگ بوجود آمد.معاون اول رئیس‌جمهور اضافه کرد: این سرمایه اجتماعی موجب شد که این کشور از بحران‌های مختلف که دشمنان برای آن ایجاد کردند، عبور کند و با اتکا به این سرمایه اجتماعی که در خیلی از جاها ما توانسته‌ایم مقاومت کنیم. ملت ایران میراث‌دار شهداست و باید قدردان مجاهدت‌ها و تلاش‌های شهدا، ایثارگران و جانبازان باشیم. دولت وظیفه خود می‌داند که از آرمان‌های شهدا حفاظت کرده و در راه این آرمان‌ها حرکت کند.

پیش از صحبت‌ های معاون اول رئیس‌جمهور، حجت‌ الاسلام والمسلمین شهیدی معاون رئیس جمهور و رئیس بنیاد شهید و امور ایثارگران به ایراد سخنرانی پرداخت.در این مراسم با حضور معاون اول رئیس‌جمهور، از تعدادی از نخبگان علمی و فرهنگی دانشجویان شاهد و ایثارگر نیز تقدیر شد.