آیت الله فاضل لنکرانی: تخريب‌های خطرناکی عليه روحانی در جریان است

رييس مرکز فقهي ائمه اطهار‌ (ع) ماهيت تخريب‌ هاي نابجا عليه دولت را خطرناک توصيف کرد و گفت: تخريب‌ هاي خطرناکي عليه دولت در جريان است. عده‌اي به دنبال تخريب دولت هستند و مي‌ خواهند آن را از قطار خدمت رساني پياده کنند.به گزارش گروه دریافت خبر عصر ما،بخش‌ هايي از سخنان آيت‌ الله محمد […]

رييس مرکز فقهي ائمه اطهار‌ (ع) ماهيت تخريب‌ هاي نابجا عليه دولت را خطرناک توصيف کرد و گفت: تخريب‌ هاي خطرناکي عليه دولت در جريان است. عده‌اي به دنبال تخريب دولت هستند و مي‌ خواهند آن را از قطار خدمت رساني پياده کنند.به گزارش گروه دریافت خبر عصر ما،بخش‌ هايي از سخنان آيت‌ الله محمد جواد فاضل لنکراني در ديدار داود نمازي مشاور وزير کشور در امور هماهنگي روحانيت و ائمه جمعه و جماعت، به نقل از سايت ايشان شرح زير است:

9302x29x0x28350

یکی از مشکلات دولت‌ های گذشته اين بود که ارتباط روشنی بین حوزه و دولت نداشتیم، یک ارتباط کاملاً شفاف و قابل پیگیری که نظرات دو طرف را خیلی دقیق به يکديگر منتقل کنند اين یک امر ضروری است و خود دولت هم اگر توجه کند بدون چنين ارتباطي نمی‌تواند پیش برود، نباید بگوئیم این یک امر تشریفاتی است، دولت حوزه را با انتصاب مشاوری در امور فرهنگی وزارت کشور يا برای حلّ اختلافات بین مسئولین دولتی و روحانیت تکريم مي‌کند. بلکه باید فراتر از اینها جلو برود.

فراتر بدين معنا که در دولت نظر صحيح بزرگان حوزه که در مسیر انقلاب هستند از طرف حوزه مطرح شود تا حوزه و بزرگان اطمینان پیدا کنند که واقعاً خط و فکر امام و رهبري بر جریان اجرایی کشور حاکم است. این می‌طلبد که ديدگاه‌هاي دلسوزان و بزرگان کاملاً در حوزه رصد بشود و اکتفا نشود به آنچه که در جلسات عمومی بیان می‌کنند، روشن است که همه مطالب را نمی‌شود در جلسات عمومی بیان کنند و از آن طرف آنچه الآن ما می‌بینیم، امروز یک عده‌ای به بهانه مسائل فرهنگی به دنبال تخریب دولت هستند، البته ما همیشه گفته‌ ايم یکی از مشکلات دولت‌ های گذشته اين بود که ارتباط روشنی بین حوزه و دولت نداشتیم برای ما بین این دولت و دولت‌ های دیگر از جهت اینکه تکلیف داریم نسبت به مسائل ديني و فرهنگی مراقبت کنیم و تذکر بدهیم و صحبت کنیم فرقی نمی‌کند ولی پیداست، این خطر بزرگی است که به نظر من ممکن است در آینده‌ی نزدیک در جاهای مختلف خودش را نشان بدهد اينکه گفته شود حوزه نسبت به مسائل فرهنگی نه فقط انتقاد دارد بلکه حوزه این دولت را در مسیر فرهنگ دینی و اسلامی نمی‌داند، آنهایی که در مسائل سیاسی نتوانستند موفق شوند در این دوره‌ی جدید دنبال القاء چنین مسئله‌ای هستند.

ببینید در سیاست خارجی با اینکه رهبری کاملاً نظارت می‌ کنند، تیم مذاکره کننده هسته‌ اي می‌گویند ما قدم به قدم با نظر رهبری جلو می‌ رویم کمیسیون امنیت مجلس آقای بروجردی می‌گوید اینها براساس آخرین نظر و مصوباتي که رهبری اجازه دادند حرکت می‌کنند ولی در کشور برخي به‌ دنبال اين هستند که مردم را نسبت به مسائل سیاست خارجی نگران کنند، براي ما روشن است افرادی هستند که نه به قصد انتقاد و بيان اشکالات واقعي بلکه به قصد تخریب سخن مي‌گويند.

اگر در حوزه‌ یک نفر می‌گوید به این دولت اشکال مبنایی داریم این مطلب جز تخریب دولت چه می‌تواند باشد، اشکال مبنایی به این معناست که این دولت روی مبانی قانونی و شرعی برپا نشده، آيا مي‌توان ملتزم به اين معنا شده. پس صحيح آن است که به‌جاي اين تعابير،‌ انتقادات صحيح و اشکالات واقعي را با استدلال بيان نمايند و دولت موظف است به اشکالات صحيح توجه جدي کند. البته امیدوارم این جمله صادر نشده باشد. هر زمانی که ما ببینیم دولت از مسیر دين، قانون اساسی و رهبری و ولايت فقيه خارج می‌شود خود ما اولین مخرب آن خواهیم بود آنجا دیگر بحث انتقاد نیست.

رهبری معظم انقلاب دائماً می‌فرمایند وظیفه‌ی همه ما در هر زمان کمک کردن به دولت است، وظیفه همه انتقاد صحیح از دولت است که اینها باید باشد، ولی در یک چنین فضایی که عده‌ای دنبال تخریب هستند و می‌خواهند دولت را در مسائل اقتصادی و فرهنگی و سیاسی، متوقف کنند و به اصطلاح سیاسیون دولت را از قطار خدمت‌رساني پیاده کنند، این مسأله می‌طلبد که افرادی که بینش دقیق دارند و دلسوز نظام هستند، در وهله‌ي اول نگذارند این مسائل مطرح شود و در مرحله بعد به دنبال حلّ این مسائل باید باشند، انتظار ما از جناب آقای نمازی همین است که برنامه‌اي فوق این ارتباطات طبيعي که باید بین دولت و وزرا و روحانیت باشد در نظر بگيرند.

اینکه فرمودید مي‌خواهيد اتاق فکر تشکیل بدهید خوشحال شدم، واقعاً اتاق فکر لازم است، الآن فرمودند در دولت‌های گذشته بخش زیادی از بودجه‌های دولتی در اختیار بخش محدودی از حوزه بوده، در حالی که من مطمئن هستم نه مراجع و نه بسياري از اعضاء جامعه مدرسين از اين موضوع خبر ندارند، یا لااقل به نحو تفصیلی خبر ندارند، چرا نباید خبر داشته باشند.به چه هدفی بخش زیادی از بودجه‌ ی تبلیغاتی و مسئله‌ی مبلغین را در اختیار مجموعه‌ ای خاص در حوزه قرار داده‌ اند، حوزه‌ ی ما یک حوزه‌ی گسترده است و بايد از همه‌ ی نیروهای حوزوی استفاده شود نبايد امام و انقلاب را به یک گروه يا شخصيت خاص محدود کرد نبايد بگوئیم فکر امام را فقط این شخصیت می‌فهمد و دیگری نمی فهمد!

من معتقدم که دلسوزان انقلاب در حوزه که امام را درک کرده‌اند، هر کدام به فراخور خود یک بخشی از افکار امام در سینه‌هایشان وجود دارد لذا باید از همه‌‌ی اینها استفاده شود، نبايد بگوئیم در حوزه این گروه راست و آن گروه چپ است، يک روحاني واقعي با ملاکات و ضوابط ديني هيچ‌گاه نمي‌تواند خود را منحصر به چپ و راست نمايد. امروز باید با همه‌ی افرادی که نسبت به اصول انقلاب، قانون اساسي، اصل ولایت فقیه، و رهبری، معتقد هستند ارتباط داشته باشیم.حوزه ظرفیت بسیار قوی دارد در درجه‌ی اول وجود مراجع است، در درجه‌ی دوم اساتید فراوان که در رأس‌ شان جامعه مدرسین قرار دارند، از این ظرفیت باید به نحو کامل و صحیح استفاده شود، ارتباط با اینها، بدين معنا بايد باشد که دولت نسبت به موضوعات مختلف خصوصاً در مسائل فرهنگی، نظرات بزرگان حوزه و اساتید را بگیرد، ‌من می‌دانم در خیلی از مسائل کشور نظرات اساتید حوزه منعکس نمی‌شود، شاید نظرات چند نفر است که در رسانه‌ها مطرح مي‌شود، این اشکال است.

اینکه در رسانه‌ ها فقط نام چند نفر مطرح باشد صحيح نيست، حوزه بزرگان زيادي دارد که باید سراغ آنها رفت، یکی از کارهای اساسی شما اینست که با اين افراد ارتباط برقرار کنيد و آنها را به میدان بیاورید. بالأخره یکی از ترفندهای دشمن جدا کردن حوزه از نظام است، لذا ما وظیفه داریم که حوزه را با نظام هرچه بیشتر نزدیک کنیم، نه به این معنا که توجیه‌گر نظام باشند، نه! حوزه بايد همراه، حامی و منتقد ناصح و امين برای نظام و مسئولان نظام باشد.

من معتقدم اگر ارتباط دقیق بین دولت و روحانیّت بود آن مشکلات عجیب در دوره‌های گذشته به وجود نمی‌آمد، اینها همه ناشی از این بود که دولت‌های گذشته خودشان را از روحانیت جدا کردند. دولت باید در مسائل فرهنگی خود را محتاج حوزه بداند، اگر یک دولتی بگوید من خودم مبانی فرهنگی را بلدم و خودم هم می‌خواهم اجرا کنم، اين آغاز سقوط آن دولت است. من در جلسه‌ای به آقاي روحاني عرض کردم که دولت نبايد خود را مبیّن مسائل دین قرار بدهد، دولت گذشته این مشکل را داشته! خواهش ما از شما اینست که شما مبیّن نباشید بلکه مجری باشید، اصول فرهنگی و دینی که رهبری معظم، ‌مراجع عظام و روحانیت بیان می‌کنند را اجرا کنید، این بسیار مهم است.

من امیدوارم إن شاء الله شما بتوانید واقعاً آن طور که خدای تبارک و تعالی می‌خواهد عمل نماييد مطمئنم شما إن شاء الله همین نظر را دارید، نه به عنوان اینکه یکی از مسئولین دولتی شده‌اید و باید کاری برای دولت انجام بدهید، هرچند خدمت به دولت را ما خدمت به اسلام و نظام می‌دانیم کما اینکه انتقاد به این دولت را هم در صورتی که لازم باشد وظیفه خود می‌دانیم، دولت باید در مسائل فرهنگی قدم‌های قوی بردارد مخصوصاً امسال که رهبری آن را به عنوان سال اقتصاد و فرهنگ نامگذاری کردند

بحمد الله در مسائل بهداشت و سلامت و سياست خارجي گام‌های خوبی برداشته شده، در مسائل اقتصادی هم زیربناهای اقتصادی که در زمان‌ های گذشته منهدم شده بود آرام آرام درست می‌شود چرخه تولید را که در هشت سال گذشته متوقف شد، ‌باید آرام آرام راه اندازی شود ولی در مسائل فرهنگی، بايد گام اساسی برداشته شود سياست و اقتصاد و سلامت همه با هم مرتبط است، امروز اگر کسی بگوید چنانچه اقتصاد را درست کنیم فرهنگ درست می‌شود اشتباه می‌کنند، اگر بالعکس هم بگوید اشتباه است، همه باید در کنار هم دنبال شود و به نتیجه برسد، ما توقع داریم کار فرهنگی مهمی از جانب این دولت محترم انشاء الله در مجموعه جامعه برداشته شود و آثارش را ببینیم.

علی ایّ حال ما به سهم خود از این مسئولیت شما خوشحالیم، از وزیر محترم کشور هم که چنین انتخاب شایسته‌ای داشتند تشکر مي‌کنيم. انشاء الله شما با این ظرفيت علمي و قدرت فکری و تحلیلی و تجربیات و دوستانی که الحمدلله در قم دارید برای خدا و تقویت این نظام که واقعاً همه ما در قبال آن مسئول هستیم به نتايج خوبي برسيد ما افتخارمان این است که همه در یک مسیریم، داخل در حزب و جناح و گروه خاصّي نیستیم.