دولت و «خودسرها» / محمدرضا تابش

درک این واقعیت تلخ که تحرک‌های اخیر گروه‌ های تندرو می‌تواند در آینده‌ای نزدیک خطراتی متوجه جامعه کند، چندان دشوار و پیچیده نیست. دامنه نفوذ خودسرها به جایی رسیده که حتی مانعی سرراه پرتاب نعلین و مهر به رییس مجلس نیافتند و حالا هم برخی با همان تابلو و گرایش به همان طیف سیاسی، جلو […]

درک این واقعیت تلخ که تحرک‌های اخیر گروه‌ های تندرو می‌تواند در آینده‌ای نزدیک خطراتی متوجه جامعه کند، چندان دشوار و پیچیده نیست. دامنه نفوذ خودسرها به جایی رسیده که حتی مانعی سرراه پرتاب نعلین و مهر به رییس مجلس نیافتند و حالا هم برخی با همان تابلو و گرایش به همان طیف سیاسی، جلو برگزاری سخنرانی نوه امام در شهرستان بروجرد را گرفته‌اند و در سایر مراسم مجوزدار اخلال ایجاد می‌کنند و مانع برگزاری مراسم دیگران می‌ شوند.

9302x23x0x6497

دولت و « خودسرها » متاسفانه وقتی امنیت برای امثال نزدیکان رییس‌ جمهوری و نواده امام راحل، تامین نیست و مراسم مجوز دار آنان، امکان برگزاری نمی‌ یابد، چگونه می‌ توان به تحقق شعارهای دولت در زمینه برقراری امنیت و دفاع از آزادی‌ های حقوقی شهروندان، دلگرم بود؟سال‌ های گذشته؛ هراز چند گاهی، برخی نیروهای «خودسر» با برخوردهای فیزیکی، مانع برگزاری کنسرت‌ های موسیقی و همایش و سخنرانی‌ ها می‌ شدند.

این روند، گویا، در اشکالی تازه، احیا شده و درحال بازتولید است و دیر یا زود شاهد، افزایش تحرکات غیرقانونی خودسرها خواهیم بود. به‌یقین می‌توان تاکید کرد که دل‌نگرانی و حاشیه‌سازی‌های این طیف‌های تندرو، تنها اصلاح‌طلبان و اعتدالگرایان را نشانه نگرفته‌ است و اگر اصولگرایان میانه‌رو هم زودتر مرزبندی و مخالفت خویش با تحرکات غیرقانونی خودسرها را مشخص و اعلام نکنند، دیر یا زود، روزی فرا خواهد رسید که تیر و ترکش برخورد خودسرها به اعضا و اردوگاه اصولگرایان نیز خواهد رسید.
نکته دیگر، مربوط به مسوولیت دولت درقبال مهار خودسری و خود سرهاست از مهم‌ترین شعارهای دولت تدبیر و امید در عرصه داخلی، دورکردن نگاه امنیتی از جامعه و اعتماد به مردم و ازجمله امنیت برگزاری مراسم توسط گروه‌ های فکری و سیاسی، مذهبی، فرهنگی و صنفی بود.این بخش از شعارهای دولت با استقبال خوبی از سوی مردم مواجه شد و حالا این نگرانی وجود دارد که مبادا این امیدها تحت‌‌ الشعاع برخی رفتارها و روندهای سازماندهی‌ شده قرار گیرد. بنابراین، ضرورت دارد کابینه تدبیر و امید، راهکارها و اقدامات لازم را انجام دهند تا کشور از درغلتیدن در گرداب خودسری، مصون بماند. در این مسیر، شناسایی گروه‌ های خودسر و برخورد قانونی با آنان، از جمله گام‌ های اولیه برای صیانت از ثبات در جامعه است.امیدواریم وزرای مسوول دولت روحانی ضمن توجه منطقی به اهمیت موضوع، یافته‌ های خود را به‌طور شفاف به‌اطلاع افکار عمومی برسانند و پاسخگوی سوالات مردم درباره پشت‌ پرده حامیان خودسری و خود سرها باشند.

*نماینده مجلس/منبع: شرق