ظریف عازم وین شد/ خوشبینی محتاطانه در حساس ترین مرحله مذاکرات ایران و 1+5

اعضای گروه مذاکره کننده ایرانی به ریاست محمدجواد ظریف وزیر امور خارجه روز سه شنبه تهران را به مقصد وین پایتخت اتریش ترک کردند تا حساس ترین دور مذاکرات هسته ای ایران و 1+5 را در 10 سال گذشته رقم بزنند.به گزارش گروه دریافت خبر عصر ما،سید عباس عراقچی معاون حقوقی و امور بین الملل، […]

اعضای گروه مذاکره کننده ایرانی به ریاست محمدجواد ظریف وزیر امور خارجه روز سه شنبه تهران را به مقصد وین پایتخت اتریش ترک کردند تا حساس ترین دور مذاکرات هسته ای ایران و 1+5 را در 10 سال گذشته رقم بزنند.به گزارش گروه دریافت خبر عصر ما،سید عباس عراقچی معاون حقوقی و امور بین الملل، مجید تخت روانچی معاون اروپا و امریکای وزارت امور خارجه، امیر حسین زمانی نیا مشاور حقوقی وزیر خارجه و حمید بعیدی نژاد مدیر کل سیاسی وزارت امور خارجه ایران از اعضای تیم مذاکره کننده هستند.

9302x23x0x47936

ایران و گروه 1+5 متشکل از آمریکا، انگلیس، فرانسه، چین، روسیه و آلمان در پایان سومین دور مذاکرات خود در وین اعلام کردند که طرفین در دور چهارم گفت و گوها از 23 تا 26 اردیبهشت ماه وارد تدوین پیش نویس سند توافق نهایی خواهند شد.تحلیلگران و صاحبنظران سیاسی از توافق نهایی ایران و غرب به عنوان توافق قرن یاد کرده اند.

عراقچی معاون حقوقی و امور بین الملل وزارت خارجه که دست کم در سه تیم متفاوت مذاکره کننده هسته ای ایران از یک دهه گذشته تاکنون حضور داشته، در باره احتمال توافق نهایی با 1+5 می گوید: تا جایی که به ما مربوط است، امیدواریم. اگر طرف مقابل جدیت و حسن نیت ما را پاسخ دهد، امیدواریم به نتیجه برسیم. اما هر اتفاقی می تواند روی دهد.

تخت روانچی معاون اروپا و آمریکای وزارت خارجه که از سال 1368 تا 1388 همواره در مهمترین و پرچالش ترین مذاکرات مربوط به روابط خارجی جمهوری اسلامی ایران، از قطعنامه 598 تا مذاکرات هسته ای حضور داشته، در باره توافق نهایی معتقد است: بدبین نیستم. ما تمام تلاش خود را انجام می دهیم. اگر قرار است به توافقی برسیم، باید تمامی تحریم ها برداشته شود و این برعهده امریکایی ها و اروپایی هاست که کار خود را انجام دهند.

سایر مقام های ایرانی هم در آستانه حساس ترین دور مذاکرات ایران و 1+5 که قرار است توافق های اولیه به سند مکتوب تبدیل شود با خوش بینی نگاه کرده اند، اما این خوش بینی عریان نیست.شاید «خوش بینی محتاطانه» مناسب ترین عبارت برای توصیف نگاه طرفین در آستانه چهارمین دور مذاکرات وین باشد.