چگونه در روز روشن دروغ گفتند/روشن شدن ماجرای عزل مصلحی

ماجرای عزل مصلحی و خانه نشینی ۱۱ روزه احمدی نژاد از وقایع کلیدی سیاست ایران در سالهای اخیر است. واقعه ای که هنوز جای پرداختن به آن هست. اگرچه احمدی نژاد همان موقع این خانه نشینی را تکذیب کرد اما ماجرا به عزل وزیر اطلاعات بر می گشت. حالا وزیر اطلاعات به عنوان فردی که […]

ماجرای عزل مصلحی و خانه نشینی ۱۱ روزه احمدی نژاد از وقایع کلیدی سیاست ایران در سالهای اخیر است. واقعه ای که هنوز جای پرداختن به آن هست. اگرچه احمدی نژاد همان موقع این خانه نشینی را تکذیب کرد اما ماجرا به عزل وزیر اطلاعات بر می گشت. حالا وزیر اطلاعات به عنوان فردی که به طور مستقیم درگیر این ماجرا بوده، روایتی که احمدی نژادی ها از ماجرا داشتند را مخدوش می کند. مصلحی در مصاحبه با فارس افشا می کند که بلافاصله پس از جلسه هیات دولت هنگام خروج با فردی از دفتر رهبری روبه رو می شود که همان موقع به احمدی نژاد اطلاع داده که نباید مصلحی برکنار شود.

دولت دهم به گردانندگی رسانه های خود به ویژه خبرگزاری ایرنا مدعی شدند که حیدر مصلحی وزیر اطلاعات یکشنبه شب، از سمت خود استعفا داد. اما به اعتبار روایت مصلحی احمدی نژاد تلاش کرده تا وی را وادار به استعفا کند. او همچنین گفته که همان موقع (احتمالا صبح روز یکشنبه) به دفتر رهبری موضوع را اطلاع می دهد. مصلحی می گوید: «پیش احمدی‌نژاد رفتم و او گفت «اینطور نمی‌شود و ما هرچه گفتیم تو گوش نکردی و من تصمیم خود را گرفتم»، من هم گفتم «تصمیمی که گرفته‌‌اید را عملی کنید»، او به من گفت «شما استعفا بده» که من به او پاسخ دادم «من استعفا نخواهم داد اگر شما به این نتیجه رسیده‌اید که من را عزل کنید مرا برکنار کنید. چون اگر من استعفا دهم یعنی خودم پذیرفته‌ام که اشتباه کرده‌ام.» این صحبت تمام شد و به دفتر اطلاع دادم که چنین قضیه‌ای بین ما اتفاق افتاده است.»

احمدی نژاد به محض تمام شدن جلسه هیات دولت از نظر رهبری مطلع می شود اما آن را نادیده می گیرد. مصلحی می گوید: «بعدازظهر هم جلسه دولت بود که به آن جلسه رفتم، در جلسه دولت یکی از زرنگی‌های احمدی‌نژاد این بود که اگر می‌خواست کاری کند می‌گذاشت برای آخر جلسه تا کسی اقدامی نکند لذا آخر جلسه اعلام کرد بنده از این به بعد مشاور اطلاعاتی هستم، همه هاج و واج ماندند؛ آن زمان ایام فاطمیه بود و ما هم در منزل‌مان روضه داشتیم و من می‌خواستم سریع بروم که به روضه برسم اما وقتی خواستم بروم دیدم از دفتر یک نفر کنار در ریاست جمهوری ایستاده است و نامه‌ای را از طرف آقا آورده است، این بحث مطرح شده بود که به احمدی‌نژاد گفته بودند نباید این کار را انجام دهد و مرا عزل کند و بعد هم به من پیغام داده شد به سر کار خود برگردید و کار را تعطیل نکنید و بعد آقا مرقومه‌ای را برای من فرستادند که باید در محل کار خود حضور داشته باشید.

مصلحی بر روی این مسئله تاکید می کند که نامه مذکور پیش از فضاسازی رسانه ای به دست احمدی نژاد رسیده بود. او می گوید: «دقیقا جلسه دولت که تمام شد آن نامه از بیت رهبری آمد که این کار نباید انجام شود.»

اما روایت طرف مقابل چه بود. دقیقا در همین زمان، یعنی موقعی که پیام رهبری به رییس جمهور رسیده بود و دولت از مخالفت رهبری با این اقدام آگاهی داشت، خبرگزاری ایرنا خبر استعفای مصلحی، پذیرفته شدن آن از جانب رییس جمهور و انتصای وی به عنوان مشاور امور اطلاعاتی رییس جمهور را روی خروجی خود قرار دادند.

خبر ایرنا در ساعت ۲۱:۵۱ دقیقه روی خط رفته یعنی وقتی که قطعا پیام رهبری به ریاست جمهوری واصل شده بود. جالب است که ایرنا در گزارشی که ساعت ۲:۲۵ پس از نیمه شب، با عنوان «شایعه، سانسور و ادعاهای خلاف واقع ارکان سناریوهای تازه علیه دولت» منتشر کرده تاکید می کند تا ساعات پایانی یکشنبه شب هیچ پیامی از رهبری مبنی بر مخالفت با این اقدام به دولت نرسیده بود.

به علاوه می توان به مقاله علی اکبر جوانفکر در این باره اشاره کرد که خبر مخالفت رهبری با عزل مصلحی را جعلی و دروغی خوانده که سناریوسازان علیه دولت ساخته بودند.

جوانفکر این مطلب را ساعت ۲:۱۵ دقیقه نیمه شب بر روی خروجی سایت خود قرار داد و نوشت: «پس از استعفای وزیر اطلاعات و موافقت رئیس جمهور محترم با آن، به نظر می رسد رسانه های دروغ پرداز و اقتدارگرا با جعل خبری منتسب به رهبر معظم انقلاب مبنی بر مخالفت ایشان با تغییر وزیر اطلاعات آن هم در ساعات پایانی شب، در حال طراحی و اجرای سناریوی جدیدی علیه دولت برای وانمود سازی عدم ولایت پذیری رئیس جمهور و همچنین قرار دادن رهبر عزیز انقلاب در مقابل خبر دروغ منتشر شده از قول ایشان هستند. چنین به نظر می رسد که رسانه های زنجیره ای وابسته به این جریان زیاده خواه ، در تلاش هستند تا از رهگذر این دروغ پردازی هماهنگ و یکپارچه ، معظم له را در مقابل یک خبر خلاف واقع اما منتسب به ایشان قرار دهد تا به زعم آنها معظم له، مجبور به سکوت شوند.»

جوانفکر در ادامه این مطلب می نویسد: «برای آگاهان سیاسی واضح است که تغییر وزیر در وزارتخانه استراتژیک و مهمی چون وزارت اطلاعات ، بدون هماهنگی رئیس جمهور و رهبری عزیز انقلاب، امکان ندارد و اینگونه خبرسازی ها که رئیس جمهور تصمیمی را بگیرد وکمتر ازدو ساعت بعد رهبری معظم انقلاب آن را رد کند هیچ منطق عقلانی ندارد و علاوه بر تضعیف رئیس جمهور ،تضعیف شخص رهبری عزیز انقلاب و جایگاه ولایت فقیه نیز می باشد.»

با توجه به گفته های مصلحی که در همان ساعات اولیه ماجرا به دفتر بیت اطلاع داده شده و همچنین فردی که از دفتر به محل ریاست جمهوری آمده و پس از جلسه نظر رهبری را به احمدی نژاد اطلاع داده می تواند نتیجه گرفت که رئیس دولت دهم با علم به اینکه نظر رهبری در خصوص عزل مصلحی چیست، دستور انتشار خبر دروغ «استعفای مصلحی» را صادر کرده است.

منبع : الف