ممانعت از سخنرانی سیدحسن خمینی بدلیل تجمع گروه های افراطی و کفن پوشان

روزنامه شرق نوشت: يک‌بار ديگر ممانعت از سخنراني سيدحسن خميني اين‌بار دانشگاه دولتي «آيت‌الله بروجردي لرستان» رخ داد و به اين ترتيب اولين برخورد مستقيم تندروها با نوه امام (ره) پس از برسرکارآمدن دولت جديد کليد خورد. قرار بود سيدحسن خميني امروز (سه‌شنبه) وارد استان لرستان شود تا به دعوت دانشگاه آيت‌الله بروجردي اين استان […]

روزنامه شرق نوشت: يک‌بار ديگر ممانعت از سخنراني سيدحسن خميني اين‌بار دانشگاه دولتي «آيت‌الله بروجردي لرستان» رخ داد و به اين ترتيب اولين برخورد مستقيم تندروها با نوه امام (ره) پس از برسرکارآمدن دولت جديد کليد خورد.

42191_219

قرار بود سيدحسن خميني امروز (سه‌شنبه) وارد استان لرستان شود تا به دعوت دانشگاه آيت‌الله بروجردي اين استان در همايشي با عنوان تبيين شخصيت علمي امام‌خميني‌(ره) به‌همراه سخنرانان ديگر اين همايش، يعني قربانعلي دري‌نجف‌آبادي و سيدهاشم رسولي محلاتي به سخنراني بپردازد؛ اما با تجمع گروه‌هاي خودسر که روز گذشته مقابل دانشگاه صورت گرفت، شوراي تامين استان مجبور شد سخنراني سيدحسن خميني را به‌علت عدم تامين امنيت مراسم لغو کند.

به اين ترتيب سيدحسن خميني هم که در قم به‌سر مي‌برد، پس از کسب اطلاع از اين موضوع، از رفتن به لرستان صرف‌نظر کرد.  در پي اين اقدام، دانشگاه هم طي اطلاعيه‌اي اعلام مي‌کند که «به سبب افراط‌گري افراط‌گرايان و تهديدهاي تشنج‌آفرين آنها و اصرار برخي مسوولان و تاثيرگذاران اين شهر بر برگزاري همايش، با حذف يکي از سخنرانان از آنجا که اين کار موجب شکستن حرمت ميهمان همايش مي‌شد، کل همايش لغو مي‌شود.»

غلامي، يکي از اعضاي ستاد شوراي هماهنگي جوانان اصلاح‌طلب در استان لرستان، در اين‌باره به «شرق» گفت: نيروي‌هاي خودسر روزگذشته درمقابل دانشگاه آيت‌الله بروجردي تجمع کرده و شعار‌هاي تندي عليه سيدحسن خميني سر دادند. به گفته اين عضو ستاد، اين افراد خواستار حذف سيدحسن خميني از مجموعه سخنرانان اين همايش بودند.

مسوولان دانشگاه آيت‌الله بروجردي هم به‌دليل اين اتفاق تصميم مي‌گيرند کل همايش را لغو کنند. به گفته غلامی، حراست و معاونت دانشگاه آيت‌الله بروجردي شهر بروجرد که از نيروهاي اصولگرا محسوب مي‌شوند و در دولت جديد هم همچنان در سمت‌هاي خود ابقا شده‌اند اين سخنراني را ترتيب داده‌ بودند تا با وجود سیدحسن خميني قرابتي را با دولت جديد ايجاد کنند. اما تحرک تندروها با تهديد حراست و معاونت، هم تجمع مقابل دانشگاه را رقم مي‌زند و هم شوراي تامين استان را مجبور مي‌کند اطلاعيه عدم‌تامين امنيت سخنراني سيدحسن خميني را ابلاغ کند. به‌اين‌ترتيب دانشگاه هم در اطلاعيه‌اي از اين گروه به‌عنوان افراطي‌هايي نام مي‌برد که با اصرار خود بر حذف يکي از سخنرانان دانشگاه، باعث لغو کل همايش مي‌شوند.

به اين ترتيب سیدحسن خميني با مانع‌تراشي تندروها از سخنراني خود منع مي‌شود. هرچند اين اولين برخورد با بيت امام و به‌طور مشخص سیدحسن خميني نيست. اين نقدها و کارشکني‌ها سابقه‌ای طولاني، در دولت‌هاي اصولگراي احمدي‌نژاد دارد. هرچند سيدحسن معمولا دربرابر اين نقدها سکوت کرده و در آن سال‌ها تنها به برگزاري مراسم احياهاي مرقد امام مي‌پرداخت که پس از وقايع سال 88 ديگر احيايي هم برگزار نکرد. با اين حال حملات به وی در شيوه‌هاي مختلف ادامه داشت: از سبک زندگي او گرفته تا مواضع سياسي و غيرسياسي او.

پاسخ به اين بي‌حرمتي‌ها غيبت سیدحسن خميني در سال 88 در مراسم هفته دولت بود؛ زماني که طبق عادت مالوف، هيات‌دولت براي تجديد بيعت با آرمان‌هاي امام به حرم مي‌رفتند. که تنها حميد انصاري براي اداي تشريفات در مراسم حضور يافت.

سال 89  اوج اين فشارها بود. یعنی دقیقا 14خرداد 1389. مردم، آخرين کلمات احمدي‌نژاد را مي‌شنيدند. آن هم از سيماي ملي و بعد از انتخابات پرسروصداي سال 88. همه منتظر بودند طبق برنامه، تريبون به سيدحسن خميني سپرده شود، اما احمدي‌نژاد در سالگرد رحلت امام‌خميني(ره) در حرم ايشان، در اقدامي غيرمنتظره و ظاهرا ازپيش‌طراحي‌شده گفت: «اينک گوش جان مي‌سپاريم به سخنان رهبر معظم انقلاب… نفس‌ها در سينه حبس شد؛ احمدي‌نژاد رفت و سيدحسن آمد. با حضور نوه امام (ره)، شعارها هم شروع شد. شعارهايي خاص و ازپيش‌طراحي‌شده که براي اولين‌بار شنيده مي‌شد: نواده روح‌الله سيدحسن نصرالله!

اين شعارها آنقدر تکرار شد که سيدحسن خميني، خسته از ناملايمتي‌ها، گفت: تا بوده همين بوده» و سخنراني را زودتر تمام کرد و خطاب به آنان که شعار مي‌دادند گفت: «من از همه معذرت مي‌خواهم و از خداوند مي‌خواهم که ما را با امام محشور کند. تا بوده چنين بوده، هنوز 20سال از درگذشت امام نگذشته و خداوند انشاءالله همه ما را قرين رحمت قرار دهد. او سپس تريبون را به مقام‌معظم‌رهبري سپرد. در اين ميان، رهبري، پس از پايان سخنان نيمه‌تمام سيدحسن خميني، در حالي‌که به تريبون نزديک مي‌شدند، پيشاني وي را بوسيدند و سپس در سخنرانی، از همه خواستند که در مخالفت با هرکس، گرفتار ظلم و بي‌تقوايي نشوند. اين داستان البته در سال‌هاي ديگر هم تکرار شد.

شعار عليه سیدحسن خميني به يک روند معمول در مراسم‌هاي ارتحال تبديل شد. سال 91 هم به همين ترتيب گذشت. بازهم در مراسم 14خرداد جماعتي که رسانه‌ها آنها را تعدادي اندک ارزيابي کرده بودند، حين سخنراني سيدحسن خميني شروع به شعاردادن کردند با اين مضامين: «مرگ بر ضدولايت‌فقيه»، «خوني که در رگ ماست هديه به رهبر ماست»، «ما اهل کوفه نيستيم امام تنها بماند» و «اين همه لشکر آمده به عشق رهبر آمده» سر دادند و سخنراني نوه امام (ره) چندين‌بار به همين دليل قطع شد. اما سيدحسن خميني اين‌بار سخنانش را به پايان برد هرچند با وقفه.

سیدحسن خميني تنها در جريان مراسم‌ هاي سالگرد ارتحال امام نبود که مغضوب واقع مي‌شد بلکه او به همراه برادر کوچکش سيدرضا ملقب به ياسر، پس از حوادث سال 88 هم مورد هجمه برخي سايت‌ها و رسانه‌هاي افراطي اصولگرا قرار گرفت. اگرچه به‌نظر مي‌رسيد اين فشارها در دولت اعتدالي روبه‌پايان گذارد اما جريان‌هاي تندرو حامي احمدي‌ نژاد همچنان نسبت به اين موضوع و نوه امام حساسیت به خرج مي‌دهند.

در حالي‌که قرار است سعيد جليلي روز چهارشنبه اين هفته با موضوع فرهنگ انقلابي و جهادي و پرونده هسته‌اي در دانشگاه لرستان سخنراني کند و ديدار مردمي در شهر بروجرد (محل همايشي که لغو شد) و نيز حضور در مسجد صاحب‌ زمان خرم‌آباد هم از برنامه‌ هاي جليلي به‌شمار مي‌ رود.