ظریف در مجلس:سیاست خارجی عرصه وحدت ملی و نه دعواهای سیاسی است، ما ملتی دلاوریم نه دلواپس

وزیر امور خارجه با بیان اینکه گفتمان انقلاب اسلامی گفتمان صلح طلبی همراه با عزت و هویت مداری و حکمت همراه با عدالت است، گفت: سیاست خارجی امروز ایران با پیروی از گفتمان انقلاب اسلامی رؤیاهای باطل دشمنان را نقش بر آب کرده است. به گزارش گروه دریافت خبر عصر ما،محمد جواد ظریف در نشست […]

وزیر امور خارجه با بیان اینکه گفتمان انقلاب اسلامی گفتمان صلح طلبی همراه با عزت و هویت مداری و حکمت همراه با عدالت است، گفت: سیاست خارجی امروز ایران با پیروی از گفتمان انقلاب اسلامی رؤیاهای باطل دشمنان را نقش بر آب کرده است.

9302x16x0x27349

به گزارش گروه دریافت خبر عصر ما،محمد جواد ظریف در نشست علنی امروز (سه شنبه 16 اردیبهشت) مجلس شورای اسلامی، در پاسخ به سؤال برخی از نمایندگان مجلس، گفت: سؤال و نظارت حق نمایندگان است و پاسخ به آنها در چارچوب مصالح و منافع ملی وظیفه سایر مسئولان در هیأت دولت است.وزیر امور خارج،ه ادامه داد: حساسیت نمایندگان نسبت به وزارت خارجه نشان دهنده اهمیت به سیاست خارجی و امنیت ملی است، بسیار خوشحالم که در طول 8 ماه گذشته بیش از وزرای دیگر در تاریخ انقلاب اسلامی در مجلس در کمیسیون امنیت ملی و دو بار در صحن مجلس حضور پیدا کردم و درباره مسائل مختلف به نمایندگان پاسخ دادم.

وی افزود: خداوند بزرگ را سپاسگزارم که به برکت هوشمندی و پایمردی مردم دلاور ایران و در سایه حمایت و هدایت مقام معظم رهبری و به تدبیر و درایت ریاست جمهور امروز سیاست خارجی ایران با ارائه منطقی گفتمان اصیل انقلاب اسلامی که همان گفتمان مقام معظم رهبری و امام خمینی(ره) و تمام مواضع ما عین مواضع مقام معظم رهبری است.ظریف تصریح کرد: گفتمان انقلاب اسلامی گفتمان صلح طلبی و گفتمان سازنده همراه عزت و هویت مداری و گفتمان حکمت و همراه با عدالت است که این گفتمان امروز با موفقیت مسیر پیشرفت و روشنگری را دنبال می‌کند، دوستداران ایران امروز خوشحال هستند و به خاطر سربلندی سیاست خارجی ایران عرصه بر دشمنان تنگ شده است سرمایه گذاری های کلان و رؤیاهای باطل آنها نقش بر آب شده است.

وزیر امور خارجه گفت: در این مسیر بیش از هر چیز به دعای معصومین و همدلی مردم و همراهی آنها دل بستیم و با همین رویکرد حاضر شدم که به سؤالاتی که پیش تر در کمیسیون امنیت ملی پاسخ دادم در صورت لزوم مجددا پاسخ دهم.وی افزود: من و همکارانم با افتخار تمام تلاش‌های خود را به کار می‌بندیم و همه فشارهای داخلی و خارجی را به جان می‌خریم تا پروژه صهیونیستی “امنیتی سازی، القای خطر و تهدیدآمیز بودن ایران” را نقش بر آب کنیم.ظریف بیان داشت: سیاست خارجی عرصه وحدت ملی و نه دعواهای سیاسی است، ما ملتی دلاوریم نه دلواپس. وی گفت: دبیر کل حزب الله و حماس و جهاد اسلامی شخصا از من تشکر کرده‌اند؛ این حرکت ما در سیاست خارجی نیروهای انقلابی ما را به وجد آورده است‎. سیاست خارجی دولت نتانیاهو، را منزوی کرده است و آرامش را از او گرفته است‎.

سخنگوی کمیسیون امنیت ملی: از پاسخ های ظریف قانع نشدیم

سخنگوی کمیسیون امنیت ملی با بیان اینکه ظریف با حضور در کمیسیون امنیت ملی پاسخ سوالات نمایندگان را داد،گفت: نمایندگان از این پاسخ ها قانع نشدند و سوالات در قلمرو ملی تشخیص داده شده است. سید حسین نقوی حسینی در نشست علنی امروز (سه شنبه 16 اردیبهشت) مجلس شورای اسلامی درباره گزارش کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس درباره سوالات نمایندگان از وزیر امور خارجه گفت: گزارش کمیسیون در خصوص 4 مورد سوال مشترک و 46 نفر، 23 نفر و 5 نفر از نمایندگان و حمید رسایی از وزیر امور خارجه را خدمت نمایندگان عرض می‌کنم.نماینده مردم ورامین و پیشوا در مجلس شورای اسلامی درباره خلاصه سوالات از ظریف ادامه داد: اولین سوال درباره علت انفعال وزیر امور خارجه در موضوع رژیم صهیونیستی و هولوکاست چیست؟وی ادامه داد: دومین سوال درباره مستندات تاریخی آقای ظریف در خصوص تائید دروغ هولوکاست در دولت راستگویان چیست؟ و سومین سوال علت عدم حمایت وزیر امور خارجه از پیشرفت های دفاعی جمهوری اسلامی ایران و جلوگیری از سفر هیاتهای کارشناسی کشورهای دیگر در جهت توسعه توان موشکی به ایران چیست؟

این نماینده مردم در مجلس نهم افزود: سوال چهارم درباره علت مواضع خفت بار ظریف در دانشگاه تهران در مورد قدرت نظامی آمریکا و ضعف سیستم دفاعی جمهوری اسلامی ایران چیست؟نقوی حسینی با بیان اینکه این سوالات از سوی هیات رئیسه مجلس جهت بررسی به کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی ارجاع شده بود و در دو جلسه در کمیسیون این سوالات مورد بررسی قرار گرفت.

نماینده ورامین در مجلس تصریح کرد: وزیر امور خارجه با حضور در کمیسیون با اشاره به  این نکته که معتقدم هولوکاست نمی‌تواند سرپوشی بر جنایات رژیم صهیونیستی باشد و ما باید تلاش کنیم این مظلوم نمایی را از رژیم صهیونیستی بگیریم.نقوی حسینی ادامه داد: ظریف در آن جلسات گفت من درباره رژیم صهیونیستی موضع نرم نگرفته و نخواهم گرفت و در پاسخ به خبرنگاران در خصوص اینکه آیا نتیجه مذاکرات شما بهبود رابطه با رژیم صهیونیستی خواهد بود و اینکه بالاخره شما بهبود رابطه با رژیم صهیونیستی و شناسایی آنرا در آینده قابل تصور می‌بینید نیز عرض کردم که در این رابطه نیاز به پاسخ دیپلماتیک نیست و در آینده نیز چنین چیزی قابل تصور نیست.

وی ادامه داد: ظریف گفت من به خبرنگاران گفته ام مشکل شما شناسایی رژیم صهیونیستی توسط ایران نیست بلکه مشکل شما تجاوزگری رژیم صهیونیستی است و تا به حال بارها درباره این موضوع نظراتم را اعلام داشتم.سخنگوی سیاست خارجی مجلس ادامه داد: در ارتباط با سیستم دفاعی و پیشرفت های دفاعی نیز وزیر خارجه بیان نمود که دستگاه دیپلماسی به عنوان دیدبان گزارشی از مطالب رصد شده را بنا به وظیفه ذاتی و شرعی اعلام می دارد و ما به عنوان وزارت امور خارجه جلوی رزمایش و یا حضور هیات ها را نگرفته ایم.

وی تصریح کرد: ظریف درباره سخنرانی خود در دانشگاه تهران نیز گفته من در آن سخنرانی عرض کردم که آیا دفاع کشور به موشک است و یا به قدرت اراده مردم منظور من تاکید بر این نکته بود که آنچه کشور را محافظت کرده فرهنگ مقاومت مردم است و این مقاومت است که مردم ، انقلاب و نظام را محافظت کردند.سخنگوی کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس ادامه داد: ظریف در آن جلسات گفت من به توان دفاعی کشور ارزش قاعلم اما حرف من به معنای توهین به نیروهای مسلح نبود و تاکیدی بر مقاومت مردم که این مطلب نیز مبتنی بر عزیزترین آموزه های انقلاب اسلامی براساس فرمایشات مقام معظم رهبری و بنیانگذار انقلاب اسلامی است.نقوی حسینی ادامه داد: ظریف این گونه  پاسخ نمایندگان مجلس را داد و در نهایت نمایندگان از پاسخ های وی قانع نشدند و کمیسیون قلمرو سوالات را ملی تشخیص داد و این سوالات به صحن علنی ارجاع داده شد.

درگیری لفظی کاظم جلالی با ابراهیم آقامحمدی

نماینده خرم آباد با کاظم جلالی رئیس فراکسیون رهروان ولایت درگیری لفظی پیدا کرد.

زمانی که محمودجواد ظریف وزیر امور خارجه در نشست علنی مجلس، در حال نطق و پاسخ به سوالات جواد کریمی قدوسی بود، ابراهیم آقامحمدی با کاظم جلالی درگیری لفظی پیدا کرد که باعث تجمع برخی نمایندگان عضو جبهه پایداری و اعضای فراکسیون رهروان ولایت شد.

به گفته حسین گروسی نماینده شهریار ، آقامحمدی در اعتراض به رفتار کاظم جلالی که خواهان رای ندادن نمایندگان به سوال از وزیر و قانع شدن آنها شده بود، این تشنج را ایجاد کرد.گروسی گفت: اکثریت نمایندگان از سخنان وزیر امور خارجه قانع شدند و به احتمال زیاد سوال از وزیر رای نخواهد آورد.

همچنین در صحن مجلس، نمایندگان عضو فراکسیون اصولگرایان مجلس و جبهه پایداری با محوریت زاکانی، نبویان، بذرپاش، نوباه، نجابت، حسینیان و حداد عدل تجمع هایی می کنند که این باعث شد علی لاریجانی رئیس مجلس سخنان ظریف را قطع کرده و از نمایندگان بخواهد در صندلی های خود مستقر شوند.پس از اینکه نمایندگان به صندلی های خود مراجعه کردند کاظم جلالی رئیس فراکسیون رهروان ولایت به سراغ حداد عادل رفت و با وی دقایقی به صحبت پرداخت.

کریمی قدوسی: نمایندگان از پاسخ های ظریف قانع شدند

«جواد کریمی قدوسی» نماینده مشهد به نمایندگی از نمایندگان سوال کننده از وزیر امور خارجه اعلام کرد که نمایندگان از پاسخ های «محمد جواد ظریف» قانع شده اند.

پس از توضیحات محمدجواد ظریف وزیر امور خارجه به چهار سوال نمایندگان که «جواد کریمی قدوسی» نماینده مشهد به نیابت از سایر نمایندگان از رییس دستگاه دیپلماسی این پرسش ها را مطرح کرد، «علی لاریجانی» رییس مجلس چندین بار از این نماینده پرسید که آیا از اظهارات وزیر خارجه قانع شده است یا خیر؟کریمی قدوسی ابتدا پاسخ مناسبی نداد و رییس مجلس بار دیگر خطاب به این نماینده سوال کرد که آیا قانع شده اید؟

از آنجا که این نماینده پاسخ روشنی به این سوال لاریجانی نمی داد، رییس مجلس خطاب به نمایندگان، از آنان خواست برای رای گیری در صندلی های خود قرار گیرند تا رای گیری انجام شود اما نمایندگان عضو فراکسیون اصولگرایان مجلس در صندلی های خود ننشستند و دوباره لاریجانی از کریمی قدوسی پرسید که آیا قانع شده است یا خیر؟

در این هنگام باز هم کریمی قدوسی پاسخی نداد و خواهان توضیحات بیشتر ظریف در این باره بود که رییس مجلس اجازه صحبت کردن به وی نداد و گفت شما سخنان خود را بیان کردید، یک کلام بگویید بله یا خیر؟

در این هنگام بود که کریمی قدوسی گفت نظرش را اعلام کرده است.سپس لاریجانی اعلام کرد که کریمی قدوسی از پاسخ های وزیر امورخارجه قانع شده است.هنگامی که رییس مجلس از کریمی قدوسی سوال می پرسید که آیا قانع شده است یا خیر، برخی از نمایندگان عضو فراکسیون رهروان ولایت خواهان رای گیری شدند.