یونسی: حکومت و ولایت متعلق به تمام مردم است

دستیار ویژه رییس جمهور در امور اقوام و اقلیت‌های دینی و مذهبی گفت: حکومت و ولایت متعلق به هیچ گروه و جناح خاصی نیست، متعلق به همه مردم است.به گزارش گروه دریافت خبر عصر ما،حجت‌ الاسلام یونسی شامگاه شنبه در جمع احزاب و تشکل‌های اصلاح‌طلب در استان فارس گفت: سیره امام علی مدنظر حکومت اسلامی […]

دستیار ویژه رییس جمهور در امور اقوام و اقلیت‌های دینی و مذهبی گفت: حکومت و ولایت متعلق به هیچ گروه و جناح خاصی نیست، متعلق به همه مردم است.به گزارش گروه دریافت خبر عصر ما،حجت‌ الاسلام یونسی شامگاه شنبه در جمع احزاب و تشکل‌های اصلاح‌طلب در استان فارس گفت: سیره امام علی مدنظر حکومت اسلامی و مقام معظم رهبری است. اگر بر مبنای سیره امام علی (ع) عمل کنیم و اخلاق و رفتارمان را براساس سیره امام علی ترسیم کنیم، هیچ مشکلی پیش رو نخواهد بود.

9302x14x0x10356

یونسی با بیان اینکه امام علی(ع) قضاوت در مورد دشمن و اخلاق و رفتار در مقابله با دشمنانش را مدبرانه و براساس منطق تدبیر می‌کرد، گفت: قضاوت در مورد دشمن و اخلاق و رفتار در مقابل با دشمنان همواره در سیره پیامبر و خصوصاً امام علی (ع) و حیات مختصر و پر تاثیر ایشان به وفور وجود داشت و هرچه نیاز داریم را به عنوان الگو در اختیارمان گذاشته‌اند. به ما گفته‌اند با هر نوع دشمن از سرسخت و لجوج گرفته تا نرم چگونه برخورد کنیم. دشمنانی از عموی و فامیل تا مشرک و بدخواه.

وی گفت: در مقابل سخنان حکیمانه باید درست انتخاب کرد و در مقابل سخنان نادرست نیز واکنش منطقی نشان داد. ما با دشمنان باید با یک منطق عقلانی و اعتدال برخورد کنیم. این را قرآن می‌گوید و حرف من نیست. قرآن می‌فرماید شما نباید از مسیر حق و منطق و ثواب خارج شوید حتی در زمانی که مقابل دشمنان قرار دارید.یونسی با اشاره به سیره پیامبر در مقابله با قاتلان حمزه گفت: اسلام می‌فرماید در مقابل قاتل عزیزترین افراد حق داریم قاتل را مجازات کنیم یا ببخشیم، نه اینکه در برابر یک نفر چند ده نفر را بکشیم و مجازات کنیم.

وی گفت: امام علی (ع) 25 سال خانه‌نشین بود و در این مدت برای حفظ منافع اسلام و وحدت اسلامی برای اصالت اسلام و برای اینکه اصل درخت اسلام آسیب‌ نبیند، مانند کسی که استخوان در گلو داشت و خار در چشم، نه سخنرانی کرد و نه خانه تیمی تشکیل داد، نه تشکیلات اپوزسیون داد و نه حزب و گروهی ساخت. او برای کمک به اسلام و کسانی که حکومت اسلامی را در دست داشتند از هیچ کمکی کوتاهی نکرد.

دستیار ویژه رییس جمهور در امور اقوام و اقلیت‌ها ادامه داد: آنجا که سرنوشت مردم و اسلام به حفظ حکومت دینی بستگی دارد، باید همه از حقوق فردی و حزبی بگذریم، صرفنظر کنیم و تحمل. در حکومت انتخاب‌ها محدود است، همیشه ممکن است آنگونه که ما و حزب ما می‌خواهد عملی نشود. اینگونه نباشد که در موقع انتخاب اگر ما و حزب‌مان انتخاب نشود، حکومت بد باشد. رفتار با حکومت باید از سر هدف باشد نه براساس منافع شخصی. کسانی که با اندک مساله قهر کرده و زبان اعتراض را می‌گشایند، حکومت دینی و ولایت را برای منافع محدود خود می‌خواهند. حکومت و ولایت برای همه است نه برای من و شما و گروه من و شما.دستیار ویژه رییس جمهور در امور اقوام و اقلیت‌ ها با بیان اینکه حکومت محدودیات و معذوریاتی دارد، گفت: همواره باید محدودیات را درک و با تحلیل با حکومت عمل کرد.

وی ادامه داد: انتخابات 92 بسیاری از تهدیدات را از بین برد. اگر تیم مذاکره‌کننده ما امروز کارش را به خوبی پیش می‌برد، به خاطر آن است که همه گروه‌ها در این انتخابات حضور داشتند. اگر مسوولان ما در مذاکرات به راحتی می‌ایستند و از حق مردم دفاع می‌کنند، پشتوانه ملت را دارند چه آنهایی که رای دادند به این دولت و چه آنهایی که رای ندادند. بالاخره آنهایی هم که رای ندادند، در انتخابات حضور داشتند بنابراین رییس جمهور هم متعلق به همه است نه به یک حزب و گرایش، این را همه باید بدانیم که حکومت دینی و دولت به یک حزب و چند گرایش خلاصه نمی‌شود، البته ممکن است احزاب خاصی حامی باشند اما دولت برای جذب منتقدان مخالف خود اولویت بیشتری قائل است، مبنای دولت بر پایه اعتدال است و دعواهای سیاسی را باید کنار بگذاریم تا هرکس شایسته‌تر است و بهتر می‌تواند خدمت کند، برسر کار بیاید.

یونسی در واکنش به انتقاد حاضران جلسه به سخنانش گفت: این دولت مورد حمایت مقام معظم رهبری است. اگر شما سیره امام علی و سیره علوی را قبول دارید بدانید که سیره علوی ملاک عمل مقام معظم رهبری است و این سیره در مقابل همه ما که علوی هستیم، مجسم است. امام علی (ع) تا زمانی که در حکومت نبود برای وحدت مسلمانان بالاترین صبوری‌ها را کرد. بهترین همکاری و مشارکت را با دولت وقت داشت. جنگ‌افروزی نکرد. شما هم به خاطر حقوق اکثریت نباید اخلال بکنید.

وی ادامه داد: من اینجا فقط در مورد امام علی و سیره امام علی سخن می‌گویم. امام وقتی به سیاست رسید، در اوج مظلومیت بود. همه آمدند و از ایشان خواستند تا حکومت را قبول کنند و ایشان فرمود زمان حکومت من نرسیده است. شرایط برای عدالت من فراهم نیست. اما اصرار کردند آنقدر که مجبور شد قبول کند، اما همان‌هایی که دعوت کردند مبنای کارشکنی گذاشتند،‌ آنقدر که در 4 سال و اندی مشکلات داخلی و رفتارها و کردارهای ناشایست حکومت ایشان را با مشکل مواجه کرد اما باز هم به سیره امام نگاه می‌ کنیم می‌بینیم برخورد ایشان با آن مخالفان هم الگو است.دستیار ویژه رییس جمهور در امور اقوام و اقلیت‌ ها تصریح کرد: امام علی (ع) در برخورد با کسانی که حتی در موقع نماز جماعت سعی می‌ کردند با قرائت آیات سجده نماز را برهم بزنند برخوردی منطقی بود.