مرضیه دباغ: مقدار زیادی از مطالب انقلاب بدون شنیدن دفن شد

مرضیه دباغ بانوی مبارز انقلاب اسلامی در خصوص مرحوم سید احمد خمینی فرزند بنیانگذار جمهوری اسلامی ایران گفت: مقدار زیادی از مطالب انقلاب بدون شنیدن دفن شد.به گزارش گروه دریافت خبر عصر ما ،مرضیه حدیده چی معروف به طاهره دباغ از زنان مبارز ایران و از چهره های شناخته شده انقلاب اسلامی بعد ازظهر امروز […]

مرضیه دباغ بانوی مبارز انقلاب اسلامی در خصوص مرحوم سید احمد خمینی فرزند بنیانگذار جمهوری اسلامی ایران گفت: مقدار زیادی از مطالب انقلاب بدون شنیدن دفن شد.به گزارش گروه دریافت خبر عصر ما ،مرضیه حدیده چی معروف به طاهره دباغ از زنان مبارز ایران و از چهره های شناخته شده انقلاب اسلامی بعد ازظهر امروز (جمعه) در برنامه شناسنامه که از شبکه سوم سیما پخش شد، در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه هنگام ورود به مجلس دوم شورای اسلامی جزو جناح چپ محسوب می شدید یا عضو جناح های سیاسی نبودید؟ افزود: من فقط عضو حزب الله بودم.

9302x05x0x43675

این نماینده اسبق مجلس شورای اسلامی همچنین در پاسخ به این سوال مبنی بر اینکه امام(ره) به این جناح ها اعتقادی داشت یا خیر؟ گفت: اصلا اعتقاد نداشتند حتی یکی از آقایان خدمت امام(ره) رسیدند و گفتند که شما به روحانیت مبارزه برای انتخابات پول دادید و امام در پاسخ به وی گفته بودند یک مقدار پول هم در اختیار شما می گذارم؛ فرقی نمی کند، اگر در خط انقلاب باشیم مورد توجه مردم هستیم.

وی در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه وقتی در دوره ششم مجلس شورای اسلامی دو نفر از خانم های مانتویی به مجلس راه یافتند، از شما نقل کردند که کسی حق ندارد بدون چادر وارد مجلس شود آیا این مطلب را گفته بودید؟ اظهارداشت: بله، این مطلب را گفته بودم و مورد خشم یک عده نیز قرار گرفتیم ولی بعد که آقایان متوجه شدند که چه مسئله ای در پی این قضیه است عذرخواهی کردند اما چه فایده دارد؟

دباغ در پاسخ به سوال دیگری مبنی بر اینکه به نظر شما کدام مجلس بهترین مجلس و کدام مجلس را نارحت کننده ترین مجلس است؟ افزود: در هر دوره مجلس شورای اسلامی یک تعداد آدم هایی که مخلص هستند و تنها برای خدمت آمدند را می بینید که با وجود آنان دلگرم می شوید وگرنه آدم نمی تواند به بقیه که یکسری کارهای اینور و آنور دارند دلگرم باشد و اعتماد کند.

وی در ادامه با اشاره به موضوع مسافرکشی خود برای حل مشکلات اقتصادی چند خانواده، خاطرنشان کرد: در دوره دوم نمایندگی مجلس برای حل مشکلات اقتصادی چند خانواده، هر ماه مبلغی به آنها کمک می کردم. وقتی دوره نمایندگی ام به پایان رسید، دیگر پولی نداشتم به آنها کمک کنم. شب ها وقتی که بچه ها و همسرم می خوابیدند، با ماشین به فرودگاه یا میدان آزادی می رفتم و مسافرکشی می کردم.

این بانوی مبارز انقلاب اسلامی گفت: وقتی این خبر پخش شد رهبر معظم انقلاب بسیار از این موضوع ناراحت شدند و فرمودند خرج این سه خانواده را من می دهم و شما حق ندارید مسافرکشی کنید.

وی همچنین به سفر خود به همراه جوادی آملی و محمد جواد لاریجانی به جماهیر شوروی برای رساندن نامه امام خمینی(ره) به گورباچف اشاره کرد و اظهارداشت: قبل از انجام این سفر، امام(ره) گفتند که وصیت نامه های خود را بنویسید چرا که ممکن است آمریکایی ها هواپیمای شما را بزنند و یا روس ها نگذارند برگردید.

دباغ ادامه داد: وقتی به شوروی رسیدیم، تعدادی به استقبال آمدند. مسوول تشریفات خود آقای گورباچف به استقبال ما آمده بود. احساس کردم این بنده خدا وقتی چشمش به چادر من و عبای آیت الله جوادی آملی افتاد، قدری هول شده بود و نمی دانست که چه خبر است؟ در دنیا مرسوم است وقتی هیاتی وارد کشوری می شود، گلی که برای استقبال آورده می شود، به رییس هیات می دهند؛ این مسوول تشریفات دسته گل را به من داد و من احساس می کردم که تنش می لرزید و نمی فهمید چه کار می کند بنابراین دسته گل را محضر آیت الله جوادی آملی دادم.

این بانوی مبارز انقلاب اسلامی همچنین در پاسخ به این سوال به اینکه با توجه به نزدیکی شما به امام(ره) آیا به سرنوشت انقلاب اسلامی بعد از امام (ره) فکر کردید؟ گفت: هیچوقت به این موضوع فکر نکرده بودم؛ سال 1361 که من در مکه ماموریت همراهی همسران و مادران شهدا را داشتم، یکی از زن های عرب پیش من آمد و آن زمان قضیه آقای منتظری پیش آمده بود و این زن حدود یک کیلو طلا به من داد و گفت به امام (ره) بدهید تا برای انقلاب هزینه کند.

وی خاطرنشان کرد: این زن عرب همچنین گفت ما فکر می کنیم سید علی می تواند جانشین امام خمینی باشد، چرا شما می گویید منتظری؟ من عصابی شدم و با تندی با او برخورد کردم و گفتم ما به کسی اجازه نمی دهیم در مسایل حکومتی دخالت کند.

دباغ ادامه داد: وقتی برگشتم هر چقدر خواستم این مطلب را به حضرت امام(ره) بگویم نتوانستم؛ روزی که گفتند دختر آقای منتظری در مدرسه های قم عکس های امام را شکسته و عکس آقای منتظری را به دیوار زده است، من خیلی خودم را سرزنش کردم که این زن را از خود رنجاندم.

این بانوی مبارز انقلاب اسلامی گفت: وقتی آقای خامنه ای به کره شمالی رفته بودند، من منزل امام بودم که زمانی که تلویزیون خبر سفر آقای خامنه ای را پخش می کرد، حضرت امام(ره) گفتند ببینید رهبری چقدر به وی می آید و حاج احمد به امام گفت این حرف شما یک بویی داشت و امام دیگر جواب کسی را ندادند.

وی در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه 14 خرداد 1368 کجا بودید؟ افزود: آن روز من در شیراز سخنرانی داشتم وقتی خبر را شنیدم بی اختیار زانوی من از کار افتاد و من را به بیمارستان امام حسین(ع) بردند و پاهایم را گچ گرفتند و با این پاهای گچ گرفته بر روی ویلچر به خانه امام(ره) رفتم.دباغ که از بنیانگذاران سپاه پاسداران انقلاب اسلامی محسوب می شود، درباره عملکرد 35 ساله این نهاد گفت: هیچ جای دنیا نمی بینید که مردم یک کشور بعد از انقلابشان یک تشکیلات نظامی داشته باشند که این تشکیلات نظامی از ویژگی هایی همچون نظم، پیشرفت، استقامت و اینگونه افراد برخوردار باشد.

وی در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه شما یکی از پایه گذاران سپاه پاسداران بوده اید، آیا هنوز سپاهی هستید و سمت خاصی دارید؟ اظهارداشت: هنوز سپاهی هستم اما سمت خاصی ندارم.

مرضیه دباغ همچنین در بخش پایانی مصاحبه خود در مورد اسامی زیر مطالبی را بیان کرد:

محمد حسین دباغ: مردی که می توان به جرات بگویم برای انقلاب اسلامی همیشه سعی کرده طرف خدا و ولایت فقیه باشد.

شهید آیت الله سعیدی: مردی که متاسفانه در جامعه ناشناخته مانده است.

مرحومه خدیجه ثقفی همسر امام (ره):راجع ایشان فکر می کنم مظلومترین زنی است که در جمهوری اسلامی ایران قدرش ناشناخته مانده است حتی وقتی می گویند برای حضرت امام (ره) صلوات بفرستید من می گویم برای حضرت امام (ره)، دو فرزند و همسرش صلوات بفرستید.

حاج احمدآقا خمینی: مقدار زیادی از مطالب انقلاب بدون شنیدن دفن شد.

شهید محمد منتظری: نا شناخته است حتی پدرش در حقش چی کرد.

مرحوم منتظری: خدا انشا الله از وی بگذرد.

هاشمی رفسنجانی: در حد خودش برای این انقلاب زحمت کشیده و صدمه خورده و حالا اگر بچه ها کارهای خلاف می کنند اعتقاد من این نیست که ما حق داشته باشیم حق و حقوق پدر و مادر را به خاطر فرزند نادیده بگیریم.

سید محمد خاتمی: آدم فرهنگی و خوبی هستند منتها انشا الله زحماتی که برای انقلاب کشیدند مورد لطف خدا قرار بگیرد.

میرحسین موسوی: حضرت امام خیلی برایش زحمت کشید، در طول مدتی که نخست وزیر بود اما متاسفانه نه در جامعه خیلی خوب آن مسایل و زحمات و سرمایه گذاری امام مطرح شد و نه خودش به نحو احسن از این موقعیت و سرمایه گذاری امام استفاده و بهره مندی کرد.

حسن روحانی:ما فعلا دعایش می کنیم چون هنوز بنده خدا در کار ننشسته که بخواهیم که در خصوص عملکردش بگوییم.خدایا همانطور که دل مردم از رای آوردن ایشان شاد شد انشا الله از توفیقاتی که بتواند باری از دوش جامعه بردارد مردم را خوشحال کند.

خانم مرضیه حدیده چی (دباغ) از زنان مبارز ایران و از چهره های شناخته شده انقلاب اسلامی است .او در سال 1318 در همدان و در خانواده ای مذهبی و فرهنگی متولد شد . تحصیلات خود را از مکتب خانه آغاز کرد و از معلومات پدر در یادگیری قرآن و نهج البلاغه بهره فراوان برد .زمانی که در سال 1333 با محمد حسین دباغ ازدواج کرد سرفصلی جدید در زندگی او آغاز گردید .پس از ازدواج به تبعبت از همسر عازم تهران شد و همزمان با تحصیلات علوم دینی، فعالیت های سیاسی خود را ادامه داد .

در تحصیل از محضر اساتیدی همچون مرحوم حاج آقا کمال مرتضوی ، حاج شیخ علی خوانساری ، شهید آیت ا.. سعیدی و شهید سید مجتبی صالحی خوانساری استفاده کرد .فعالیت های سیاسی اش را تقریبا از سال 1346 با پخش و توزیع اعلامیه آغاز کرد .هنگامی که به فعالیت های سیاسی مبادرت ورزید که مادر هشت فرزند بود . با ورورد به تشکیلات تحت هدایت شهید سعیدی فعالیتهای سیاسی او بیشتر شد و پس از شهادت آیت الله سعیدی در سال 1349 به مبارزه و تبلیغ خود شدت می بخشد تا اینکه سرانجام در سال 1353 توسط ساواک دستگیر می شود .در کمیته مشترک به همراه دختر نوجوانش (رضوانه) شدیدترین شکنجه ها را متحمل می شود و زمانی که امیدی به زنده ماندنش نیست از زندان آزاد می گردد ، در حالیکه دخترش همچنان در زندان می ماند .پس از آزادی تحت عمل جراحی قرار می گیرد و پس ازشش ماه دوباره دستگیر و زندانی می شود.در زندان نیز به مبارزات خود ادامه می دهد و به تقابل نظریه های ایدئولوژیکی اسلام با گروههای مارکسیستی بر می خیزد .پس از آزادی از زندان با کمک شهید منتظری از کشور خارج و فعالیت های مبارزاتی خود را در سوریه و لبنان تحت نظر شهید چمران ادامه می دهد .در پایگاههای نظامی واقع در لبنان و سوریه آموزش های رزمی و چریکی را طی کرد .

دباغ پس از هجرت امام (ره) به پاریس در سال 1357 به خیل یاران او می پیوندد و وظابف اندرونی بیت امام (ره) را برعهده می گیرد . او در خارج با عناوین خواهر دباغ ، خواهر زینت احمدی نیلی و خواهر طاهره شناخته می شد .پس از انقلاب اسلامی یکی از موسسین سپاه پاسداران انقلاب اسلامی بود و به عنوان اولین فرمانده سپاه منطقه غرب کشور مسوولیت سپاه همدان را برعهده می گیرد و همواره در راه خدمت به انقلاب اسلامی و مردم ایران از کوششی دریغ نمی کند . مسوولیت بسیج خواهران کل کشور ، سه دوره نمایندگی مجلس شورای اسلامی ، فرماندهی سپاه همدان ، استاد دانشگاه علم و صنعت ، استاد مدرسه شهید عالی مطهری ، قائم مقام جمعیت زنان جمهوری اسلامی از جمله سنگرهایی است که او در آن به انقلاب و مردم ایران خدمت کرده است . خانم دباغ در دی ماه سال 1367 به عنوان عضوی از نمایندگان اعزامی امام خمینی ( ره ) برای ابلاغ پیام حضرت امام (ره) به گورباچف انتخاب شد.