هدف از شایعه سازی و جنجال آفرینی علیه دولت چیست؟

حاشیه سازی و جنجال آفرینی علیه دولت برای برخی گویی دلیل موجه نمی خواهد؛ یک روز به بهانه ی توافق هسته یی، یک روز به بهانه ی هدفمندی یارانه ها و روز دیگر هم به بهانه ی برگزاری یک جشن معمولی. اما از نظر بسیاری، شایعه سازی و خبرهای جعلی نتیجه یی جز بی اعتباری […]

حاشیه سازی و جنجال آفرینی علیه دولت برای برخی گویی دلیل موجه نمی خواهد؛ یک روز به بهانه ی توافق هسته یی، یک روز به بهانه ی هدفمندی یارانه ها و روز دیگر هم به بهانه ی برگزاری یک جشن معمولی. اما از نظر بسیاری، شایعه سازی و خبرهای جعلی نتیجه یی جز بی اعتباری سازندگان آن نزد افکار عمومی نخواهد داشت.

9302x04x0x39848

انتشار شایعه ها و ایجاد فضاسازی خبری نقش بسیار مهمی را در جریان سازی های سیاسی ایفا می کند و تاثیرها و واکنش های متفاوتی را در پی دارند؛ واکنش هایی که در بسیاری از موارد و به سبب فضای سیاست زده ی حاکم بر همه ی حوزه ها در ایران، زیر تاثیر انتساب این شایعه به جبهه یا گروهی خاص قرار می گیرد و از اصل خبر غافل می شوند.نتیجه ی چنین رویکردی چیزی نخواهد بود جز قضاوت های تهی از انصاف و منطق که متاسفانه مردم ما به تلخ ترین شکل ممکن به شنیدن نمونه های متعددی از آن ها عادت کرده اند.جدیدترین نمونه ی برخوردهایی از این دست را چند روز پیش و در جریان مراسم بزرگداشت روز زن که از طرف «نهاد ریاست جمهوری» و با میزبانی خانم «صاحبه عربی» همسر رییس جمهوری در «مجموعه سعد آباد» برگزار شد، شاهد بودیم.

این مراسم تنها با هدف بزرگداشت تولد حضرت فاطمه (س) و روز زن برگزار شده بود. همچنین از آنجایی که این عید بزرگ همواره امکانی برای معرفی آیین های مذهبی و ایرانی کشورمان به دیگران و برجسته کردن تجلیل از مقام زن بوده است، متولیان برگزاری این مراسم، علاوه بر دعوت از شمار زیادی از بانوان نخبه و شایسته ی ایرانی و همسران مقام ها، پذیرای همسران سفیران خارجی حاضر در ایران نیز بودند؛ تلاش مثبتی که متاسفانه در حاشیه ی برخی تنگ نظری ها قرار گرفت و فرصتی برای حاشیه سازی علیه دولت بوسیله ی برخی از مخالفان شد. بعد از انتشار خبرهای مربوط به برگزاری چنین جشنی، برخی از افراد منتسب به جبهه ی «اصولگرایان» و به طور مشخص «جبهه ی پایداری» که طی ماه های گذشته به نوعی به دنبال بهانه تراشی های مختلف برای هجوم به کوچک ترین رویکردها و اقدام های دولت بوده اند، واکنش های تندی به آن نشان دادند.

تریبون مجلس نیز از این واکنش ها در امان نماند و برخی از نماینده ها اعتراض خود را به مراسمی که ادعاهایی که در مورد آن مطرح می کردند، دارای سندیت قطعی نبود، نشان دادند. برخی نمایندگان مجلس در نطق خود در این خصوص اعتراض شدیدی را نسبت به اقدام همسر رییس جمهوری در بر برگزاری چنین جشنی اعلام کردند و حتی به کنایه از او خواستند از این پس اقدام های مشابه را در منزل خود انجام دهد. این در حالی است که همسر حسن روحانی نه در قامت یک شخص معمولی بلکه در قامت همسر رییس جمهوری-به عنوان عالی ترین شخص اجرایی کشور-که به وی اعتبار حقوقی می دهد، چنین مراسمی که در اندازه ی خود پرستیژ و اعتبار به بار می آورد، برگزار کرده است.

***نقش همسران رجال سیاسی

بانوی اول (First Lady) که به همسر رییس جمهوری یا عالی ترین مقام اجرایی یک کشور اطلاق می شود در سراسر جهان مقامی شناخته شده است. این واژه شاید دارای بار حقوقی نباشد ولی ریشه در نقش و قدرت تاثیرگذاری عمیق این زنان در عرصه های مختلف و حتی سیاست خارجی دارد. لزوم حضور نگاهی زنانه و آمیخته با هوش و تیزبینی سبب شده است تا رییسان جمهوری با واگذاری برخی از نقش ها (و نه وظایف) به همسران خود به خوبی از حضور آن ها در عرصه های مختلف نتیجه بگیرند.درست است که در کشور ما نمی توان با چنین دیدی به نقش همسر رییس جمهور و یا هر رجل سیاسی دیگری نگریست، ولی در تاریخ سیاسی انقلاب ما نیز نمونه زنان قدرتمندی که با حضور در کنار همسران خود در نقش های مهم و تاثیرگذاری را بویژه در حوزه مسایل مربوط به زنان ایفا کرده اند.

«سَلما اَسَد» بانوی اول سوریه و همسر «بشار اسد» رییس جمهوری این کشور، روز 8 مارس سال جاری میلادی به مناسبت روز جهانی زن مراسمی بزرگ در تجلیل از زنان سوری که بیشتر آن ها مادران کشته شدگان جنگ داخلی سوریه بودند، برگزار کرد و در آن به سخنرانی پرداخت. چه کسی بهتر از او به عنوان یک زن و فردی که همسرش قدرت نخست سیاسی در سوریه را داراست می توانست بانی برگزاری چنین جشنی و تجلیل از زنان سوری باشد؟

«احمد شیرزاد» فعال سیاسی اصلاح طلب با اشاره به جشن روز شنبه گفت: افرادی که نسبت به چگونگی برگزاری این جشن اعتراض هایی را عنوان کرده اند، قادر به ارایه ی مدارکی مستند در خصوص ادعاهای منتسب به آن نبوده اند.نماینده ی دوره ششم مجلس شورای اسلامی ادامه داد: این جشن از طرف دفتر ریاست جمهوری برگزار شده است و همسر رییس جمهوری در این جشن نقش میزبان به نمایندگی از او را به عهده داشته است؛ بنابراین اعتراض به برگزاری جشن از جانب ایشان بی معنی است. او همچنین در خصوص اهمیت نقش همسران رجل سیاسی حتی در کشور ما عنوان کرد: من خود سال ها پیش شاهد نمونه یی بودم که در آن همسران اعضای شورای نگهبان در خصوص مسایل مربوط به زنان بر تغییر نظر مخالف همسران خود تاثیر گذار بودند و نقش آن ها نتایج بسیار مثبتی را در این خصوص در پی داشت.

***پرداختن به مسایل سطحی

برگزاری مراسمی نظیر عیدهای مذهبی و ملی و همچنین مراسم عزاداری از طرف شخصیت های سیاسی کشور امری عادی و مرسوم است. از سوی دیگر این نخستین باری نیست که همسر یکی از مقام های سیاسی اقدام به برگزاری جشن هایی از این دست می کند. پس دلیل اعتراض ها و در مواردی افتراهای وارد شده از طرف مخالفان دولت به جشنی که شاید برگزاری آن از طرف دولت گذشته با حمایت این افراد نیز روبرو می شد چیست؟ چرا مخالفان از ابتدای شروع به کار دولت و در عزمی بی سابقه و خستگی ناپذیر به دولت تاخته اند؟

« صادق زیبا کلام» تحلیلگر مسایل سیاسی در تحلیل مخالفت ها با دولت روحانی و بطور خاص مخالفت با برگزاری جشن روز زن گفت: به نظر می رسد اصولگرایان تندرو برای مخالفت با دولت و بهانه تراشی در امور به دنبال بهانه هستند و از همین رو منتظر کوچک ترین اقدام نزدیکان و وابستگان دولت هستند که بتوانند از آن علیه دولت استفاده کنند.زیبا کلام در ادامه گفت: در صورت بروز هرگونه خطایی از جانب دولت و نزدیکان آن، اصولگرایان تندرو این خطا را با اضافه کردن دروغ و تحریف های دیگر مانند پرچمی برافراشته می کنند.

شیرزاد نیز با ابراز تاسف از مخالفت های گاه و بیگاه که در بیشتر موارد نیز بدون استناد به دلیل و مدرک صورت می گیرند گفت: انتقاد و نیشتر زدن به دولت گویی از واجبات مخالفان بوده است؛ ولی تاسف آور این است که هرگز نقدی سازنده و مفید از طرف آن ها به عنوان منتقد دولت مطرح نشده است.نماینده ی مجلس ششم همچنین گفت: چرا مخالفان در خصوص اداره ی امور و کمک به بهبود کار دولت نظری نمی دهند؟ به ظاهر مخالفت شبانه روزی به این افراد مجالی برای سر در آوردن از فوت و فن های امور مملکت و در نتیجه امکان نقد سازنده را نداده است.

شیرزاد همچنین به استفاده از توجیه «فتنه» در همه ی امور علیه دولت اشاره کرد و اظهار کرد: در صورت نبود این بهانه، این افراد چه دلیل دیگری خواهند داشت؟

نزدیکان و رسانه های مخالف دولت بعد از این ماجرا حجم وسیعی از اظهارنظرها و خبرهای خود را به تحلیل و نقد آن اختصاص دادند. صرف نظر از اتفاق های رخ داده در این جشن که به گفته ی حاضران در آن، با هیچ یک از موازین دینی و فرهنگی منافاتی نداشته است، این افراد محوریت رسانه های خود را چنان بر مساله یی کوچک متمرکز می کنند که گاه خواننده های خود را نیز از این پرداخت خسته می کنند. این در حالی است که مسایل و دغدغه های مورد توجه مردم و دولت همواره در این رسانه های کمرنگ و حتی بیرنگ بوده اند.

***هدف چیست؟

برخی معتقدند مخالفان به مخالفت خود عادت کرده اند و به نوعی حیات سیاسی خود را در گرو مقابله با دولت و مردم می بینند. بنابراین با فضاسازی علیه دولت قصد دارند اثبات کنند که پایگاه های آن ها و باورهایشان محکم و پابرجا است.

به باور بسیاری از تحلیلگران نکته یی که شاید بسیاری از حاشیه سازان به آن توجه ندارند این است که مردم به خوبی اقدام های آن ها را زیر نظر دارند و از اعتراض های پیاپی و بی مورد آنها به دولت و در اصل به مردمی که دولت را روی کار آورده اند، به ستوه آمده اند؛ این نکته بدون شک در تصمیم گیری مردم در خصوص انتخاب نمایندگان مجلس آینده تاثیرگذار خواهد بود.

احمد شیرزاد در تحلیل چرایی جوسازی ها علیه دولت گفت: این افراد از سرنوشت انتخابات مجلس آینده نگران هستند و در تلاش هستند از هم اکنون میخ خود را محکم در سنگ بکوبند.به گفته ی نماینده ی مجلس ششم حتی اگر نتیجه ی انتخابات مجلس به شکل گرفتن هماهنگی کامل میان دولت و مجلس هم نیانجامد اما می توانیم امیدوار باشیم مردم در آن انتخابات به کسانی که از مواضع تند آنها خسته شده اند، رای نخواهند داد و مانع از راهیابی دوباره ی آنها به مجلس می شوند.