مهر علیزاده : مطالبه مردم همگرايي اصلاح‌طلبان و اعتداليون است

محسن مهرعليزاده، عضو شوراي سياستگذاري اصلاح‌طلبان در گفتگویی با روزنامه ایران  موضوع تركيب هيات رئيسه مجلس آتي و همچنين رياست قوه مقننه را مورد بررسي قرار داده است. مطالبه مردم همگرايي اصلاح‌طلبان و اعتداليون است در ادامه اين گفت وگو كه در شماره امروز (سه شنبه) روزنامه ايران انتشار يافته مي خوانيم: كمتر از 20 […]

محسن مهرعليزاده، عضو شوراي سياستگذاري اصلاح‌طلبان در گفتگویی با روزنامه ایران  موضوع تركيب هيات رئيسه مجلس آتي و همچنين رياست قوه مقننه را مورد بررسي قرار داده است. مطالبه مردم همگرايي اصلاح‌طلبان و اعتداليون است در ادامه اين گفت وگو كه در شماره امروز (سه شنبه) روزنامه ايران انتشار يافته مي خوانيم: كمتر از 20 روز مانده تا آغاز به كار مجلس دهم گمانه‌زني‌ها و رايزني‌ها درباره اينكه تركيب هيأت رئيسه مجلس آتي چه خواهد بود و چه كسي رياست قوه مقننه را برعهده خواهد گرفت، در صدر اخبار رسانه‌ها قرار دارد. محسن مهرعليزاده، عضو شوراي سياستگذاري اصلاح‌طلبان از جمله چهره‌هايي است كه از نامزدي سرليست ائتلاف اميد در تهران براي رقابت بر سر رياست مجلس دفاع مي‌كند و با اين حال در گفت‌وگو با «ايران»، تصريح دارد كه سهم همه جريان‌هاي سياسي حاضر در مجلس بايد در هيأت رئيسه ديده شود.

82068409-70712789

انتخابات دهمين دوره مجلس شوراي اسلامي و جهت‌گيري آراي مردم در اين انتخابات را چگونه ارزيابي مي‌كنيد؟

مردم در انتخابات هفتم اسفند و دهم ارديبهشت نشان دادند كه با صندوق قهر نمي‌كنند، بلكه از صندوق رأي به عنوان ابزار قانوني و دموكراتيك اعلان آرا و نظرات خود بهره مي‌گيرند. اصلاح‌طلبان نيز با همين استدلال با انتخابات قهر نكردند و با وجود مشكلاتي كه در مسير حضور انتخاباتي‌شان وجود داشت، با تمام انرژي در اين فرآيند حضور يافتند تا ديدگاه‌ها و پيشنهادهاي اصلاحي خود را در چارچوب‌هاي قانوني و از مسير مردم‌سالاري در مجلس شوراي اسلامي مطرح كنند. خوشبختانه اين استراتژي با همراهي مردم تقويت شد. زيرا مردم ايران، مردم فهيمي هستند كه از شعور سياسي بالايي نيز برخوردارند. آنها از اين تفكر حمايت كردند و عملاً نشان دادند كه نظام و چارچوب‌هاي حاكم بر نظام و قانون اساسي را قبول دارند و مي‌خواهند با وجود تخلفاتي كه بعضاً در مسائل قانوني اتفاق مي‌افتد، راه خود را تا استقرار كامل قانون و اجراي تمامي آن پيش ببرند. از اين منظر انتخابات اخير مجلس شوراي اسلامي انتخابات پرمعنا و حائز اهميتي بود.

همكاري اصلاح‌‌طلبان و اعتدالگرايان را كه از سال 92 شروع شد و تا سال 94 ادامه پيدا كرد، چگونه مي‌بينيد؟ آيا آنچه اتفاق افتاد، اقتضا و خواست جامعه بود يا راهبردي سياسي براي هر دو جريان به شمار مي‌آمد؟

طبيعتاً اينكه مردم از همگرايي دو جريان اصلاح‌طلب و اعتدالگرا در هر دو انتخابات رياست جمهوري و مجلس شوراي اسلامي استقبال كردند، نشان از آن دارد كه اين همگرايي علاوه بر اقتضائات سياسي، محصول خواست و مطالبه مردم نيز بوده است. همچنان كه اتخاذ اين استراتژي از طرف اصلاح‌طلبان در سال 92 كه سبب شد نامزدشان به نفع نامزد ديگري كناره‌گيري كند، نشانگر عقلانيت سياسي اصلاح‌طلبان و مديريت كلان آنها بود. آنها زمان، فضا و موقعيت سياسي كشور را خوب شناختند و بر اساس آن اين كار را انجام دادند و خوشبختانه نتيجه خوبي هم به دست آمد.

تركيب به دست آمده در مجلس دهم تا چه حد به هموارتر شدن راه براي اجراي برنامه‌هاي دولت كمك خواهد كرد؟

تا اين زمان، آقاي روحاني در عرصه‌هاي مختلف سياسي، بين‌المللي و داخلي رئيس جمهوري موفقي بوده است. چنان‌كه توانست با طمأنينه مسأله برجام و مذاكرات هسته‌اي را به انجام برساند. خود ايشان تأكيد دارند كه آنچه در مورد برجام انجام شد، حركتي مقطعي و پروژه‌اي نبوده است. بلكه به باور رئيس جمهوري برجام يك فرآيند است كه در آينده نتايج مثبت آن ديده خواهد شد. تركيب منتخبان مجلس دهم نيز به نحوي تكميل كننده و مؤيد همين فرآيند بود. زيرا راه براي انجام ديگر برنامه‌هاي دولت هموار شد. بنابراين آنچه در انتخابات مجلس دهم رخ داد را بايد علاوه بر مردم، به رئيس جمهوري محترم نيز تبريك گفت، چرا كه دولت از همراهي چنين پشتوانه‌اي برخوردار شد. دولت در سه سال نخست خود و تاكنون اقدامات ارزشمندي انجام داده كه برجسته‌ترين آنها «برجام» بوده است. طبيعتاً پس از برجام آنچه در دستور كار دولت قرار دارد، توسعه اقتصادي و حل مسائلي چون ركود و بيكاري است. زيرا دولت بايد بتواند پاسخگوي توقعات مردم در حوزه مسائل رفاهي و معيشتي‌شان باشد و قطعاً در اين حوزه نيز موفق خواهد بود. اما موفقيت در اين مهم مطمئناً به وجود مجلسي همراه و موافق نيازمند بود كه خوشبختانه چنين مجلسي تشكيل شد. بنابر اين اميدواريم كه دولت آقاي روحاني با همراهي بيش از پيش مجلس همچنان با قدرت حل مسائل كشور را پيگيري كند.

در خصوص انتخاب هيأت رئيسه چه پيشنهادي داريد؟

جريان‌هاي سياسي مختلف بويژه اصلاح‌طلبان و اصولگرايان معتدل قطعاً بايد براي شكل‌گيري هيأت رئيسه مجلس تعامل كنند. خوشبختانه اغلب اصولگراياني كه از سوي مردم براي نمايندگي انتخاب شدند، چهره‌هاي معتدلي هستند. اصلاح‌طلبان هم در دو انتخابات اخير نشان دادند كه اصلاح‌طلبي مشي اعتدال است و با تندروي ميانه‌اي ندارد. حال كه اصولگرايان معتدل و اصلاح‌طلبان به مجلس آمده‌اند، كار بايد با تعامل و همكاري پيش برود. قطعاً با تشكيل فراكسيون اميد كه فراكسيون قوي هم خواهد بود و اكثريت مطلق خواهد داشت، ان‌شاء‌الله بتوانيم يك رئيس مجلس مناسب كه علي‌القاعده نتيجه تصميم جلسه همين فراكسيون خواهد بود، انتخاب كنيم و بقيه گروه‌ها هم همكاري لازم را خواهند داشت كه مجلسي قدرتمند و كارآمد شكل بگيرد.

آيا با اين ايده موافقيد كه گروه‌هاي مختلف به اندازه وزني كه در مجلس دارند، در هيأت رئيسه حضور داشته باشند؟

صد درصد. اين از اصول دموكراسي است. هيچ گروه و جرياني نبايد ناديده گرفته شود و بايد به اندازه وزنش حضور داشته باشد.

*منبع: روزنامه ايران