محمد علی انصاری :همه در تحقق شعار امسال مسئول هستند و کسی حق هجمه به دیگران را ندارد”

دبیر ستاد بزرگداشت امام خمینی (ره)  اظهار کرد:‌ اقتصاد و فرهنگ با عزم ملی و مدیریت جهادی زمانی دست‌ یافتنی است که ما خود را بدهکار فرهنگ و ملت خودمان بدانیم نه طلبکار کشورهای دیگر.به گزارش گروه دریافت خبر عصر ما ،محمدعلی انصاری که در دومین جلسه ستاد برگزاری مراسم بیست و پنجمین سالگرد بزرگداشت […]

دبیر ستاد بزرگداشت امام خمینی (ره)  اظهار کرد:‌ اقتصاد و فرهنگ با عزم ملی و مدیریت جهادی زمانی دست‌ یافتنی است که ما خود را بدهکار فرهنگ و ملت خودمان بدانیم نه طلبکار کشورهای دیگر.به گزارش گروه دریافت خبر عصر ما ،محمدعلی انصاری که در دومین جلسه ستاد برگزاری مراسم بیست و پنجمین سالگرد بزرگداشت حضرت امام خمینی(ره) در حرم مطهر سخن می‌گفت، نامگذاری امسال از سوی مقام معظم رهبری را تکلیف بزرگی بر دوش مدیران برای برنامه‌ سازی دانست و افزود: دو عنوان برگزیده شده، همانا اهداف و آرمان‌ های بلند امام خمینی قبل و بعد از پیروزی انقلاب اسلامی است.

100592

وی، نهضت امام خمینی(ره) را یک نهضت فرهنگی دانست و ادامه داد: این نهضت فرهنگی در درون خود با اهداف بلندی عجین بود که یکی از آن‌ها رسیدن به اقتصاد سالم و پویا برای ملتی بود که خواهان عدالت اجتماعی و امنیت اقتصادی است. ملتی که انتظار دارد، هنگامی که کشورش از نظر برخورداری از سرمایه‌های متنوع الهی در شمار کشورهای انگشت شمار دنیا قرار دارد؛ برای کشورهای دیگر الگوی اقتصاد و پیشرفت باشد.

انصاری با اشاره به اینکه “ما تاکنون توانسته‌ایم با وجود تحریم‌ها، بی‌عدالتی‌ها و تحمیل جنگ، در برنامه‌های فرهنگی و اقتصادی موفق عمل کنیم”، تصریح کرد: با این حال باید بپذیریم تا رسیدن به فرهنگ ناب اسلامی، ملی و مذهبی و تا رسیدن به اقتصادی که به تعبیر مقام معظم رهبری تکانه‌ها و حوادث نتواند آن را دچار بحران کند فاصله داریم.

وی ادامه داد: معنای سال اقتصاد، فرهنگ با عزم ملی و مدیریت جهادی این نیست که بر حسب عادتی که ستودنی نیز هست، پرچمی را برداریم و تا پایان سال شعار بدهیم. ما باید برای تحقق یک فرهنگ مطلوب که فرهنگی اسلامی است و اقتصادی سالم که اقتصاد اسلامی است عزم ملی داشته باشیم.

انصاری تحقق شعار سال جدید را مشروط به مشارکت همه نهادها و از آن جمله دولت دانست و افزود: این کار به تنهایی از عهده دولت برنمی‌آید، بنابراین درست نیست که عده‌ای خیرخواهانه یا غیرخیرخواهانه بگویند چه اتفاقی باید بیفتد و چه اتفاقی نباید بیفتد و در انتهای سال هم هجمه‌ها را به دولت سرازیر کنند که چرا این اتفاق نیفتاد.

‌دبیر ستاد بزرگداشت امام خمینی همچنین مسائل فرهنگی را صرفاً محدود به ترویج حجاب ندانست و افزود: ضرورتی ندارد که وقتی بحث فرهنگ به میان می‌آید ذهن‌مان به سمت موی آدم‌ها و بی‌حجابی برود و فکر کنیم که فرهنگ یا بی‌فرهنگی محدود به همین مسائل است و رفع مسائل فرهنگی به معنی تظاهر آن در خیابان‌هاست. البته مبارزه با مفاسد، مبارزه با هنجار شکنی‌ها و گناهان آشکار وظیفه مضاعف و از مصادیق امر به معروف و نهی از منکر است.انصاری در ادامه با اشاره به لزوم همکاری همگانی در تحقق شعار سال جدید گفت: همه باید رفتار خودشان را بررسی کنند و ببینند چقدر با شعار امسال زاویه دارند.چه کسی می‌تواند در کشور ادعا کند که همه آنچه را که اسلام به عنوان فرهنگ در مسائل فردی، اخلاقی، اجتماعی و سیاسی از مسلمانان انتظار دارد، داراست؟

وی ادامه داد: هرکدام از ما در بخشی از مسائل زندگی با آنچه در اسلام بر عهده ما گذاشته شده فاصله داریم؛ یکی در حوزه اخلاق و ادب، یکی در زمینه اقتصاد و دیگری در زمینه مدیریت، گرفتاری های جامعه اسلامی نیز از همین جا آغاز می شود.انصاری با اشاره به جایگاه مسائل فرهنگی در صحیفه امام خمینی‌(س) اظهار کرد: در صحیفه بعد از واژه‌هایی مثل اسلام، آزادی و ارزش‌های بلند اسلامی، وا‍ژه‌هایی همچون فرهنگ استعماری، فرهنگ بیگانه در برابر فرهنگ خودی، فرهنگ اسلامی، فرهنگ انسانی به وفور به کار رفته است.

دبیر ستاد بزرگداشت امام خمینی، با یادآوری فرمان امام خمینی مبنی بر تشکیل شورای بزرگی به نام شورای عالی انقلاب فرهنگی تأکید کرد: امام افرادی صاحب نام و برجسته در حوزه‌های گوناگون اسلام و اسلام‌شناسی را به عضویت شورای عالی انقلاب فرهنگی منصوب کردند تا تحول فرهنگی در جامعه اتفاق بیافتد.وی افزود: این انتظاری است که امروز پابرجاست. ما روزی می‌توانیم بگوییم که مردممان در برابر فرهنگ بیگانه آسیب‌ پذیر نیستند، اسیر ماهواره نمی‌ شوند و جامعه گرایش به فرهنگ‌های دیگر پیدا نمی‌کند که فرهنگ اسلامی را خوب شناخته باشیم و معاشرت‌ها و رفتارهایمان طبق فرهنگ اسلامی باشد. هیچ خطری ملتی را که با فرهنگ حضرت امیرالمؤمنین‌(ع)، فرهنگ عاشورا و فرهنگ انتظار واقعی زندگی می‌کند، تهدید نمی‌ کند.
انصاری با تکرار این نکته که “همه در تحقق شعار امسال مسئول هستند و کسی حق هجمه به دیگران را ندارد”، اظهار کرد: امروز باید این نکته را بدانیم که نگاه اندیشمندان دنیا نه به موشک‌ ها و سلاح‌ های ماست، نه به اقتصاد ما، هرچند اقتصاد از مبادی قدرت در هرجامعه‌ای است؛ اما، امروز هرکس بخواهد امام ما و ملت ما را بشناسد، سراغ کتاب فرهنگ ما می‌رود و از درون واژه‌ها، ادبیات، گفتمان‌ و از این فراتر رفتارهای مردم جامعه درباره آن قضاوت می‌کند.

وی در ادامه گفت: اگر در جامعه‌ای بی‌ عدالتی باشد، کسانی که از روی انصاف دست به قضاوت درباره آن می‌زنند نمی‌توانند بگویند که با جامعه‌ای با فرهنگ متمدنانه روبه رو هستند. همچنین اگر در جامعه‌ای اخلاق و ادب کمرنگ شود جوامع دیگر و حتی نونهالان و جوانان همان جامعه نمی‌توانند ادعا کنند دارای فرهنگی متمدن هستند.انصاری اضافه کرد: متأسفانه جوانانی که نگاهشان به کشورهای دیگر است و از آنها به عنوان یک آرمان یاد می‌کنند، این متأثر از برخی حرکت‌ ها و برنامه‌ هایی هستند که کشورهای دیگر در میان ملت خود جا انداخته‌اند؛ برای مثال می‌گویند در فرهنگ ما دروغ یا بیکاری جا ندارد. برخی کشورها نیز خودشان را به ظاهر مبادی اخلاقیاتی می‌دانند تا دنیا این کشورها را فرهنگ دوست و نماد آداب انسانی تلقی کنند.دبیر ستاد بزرگداشت امام خمینی، تحقق شعار امسال را مشروط به تلاش برای تغییر دانست و افزود: اقتصاد و فرهنگ با عزم ملی و مدیریت جهادی زمانی دست‌ یافتنی است که ما خود را بدهکار فرهنگ و ملت‌ خودمان بدانیم نه طلبکار کشورهای دیگر.

انصاری با اشاره به اهمیت اقتصاد نیز تصریح کرد: چه کسی است که نداند برای رسیدن به اقتصاد پویا باید فداکاری کرد، باید جلوی سوء استفاده و نابرابری ها را گرفت و عدالت اجتماعی را در سطوح مختلف اجرا کرد. همچنین سرمایه‌ های ملی باید درست و بجا مصرف شود. سرمایه‌ های مردم باید در مسیر مولد به کار گرفته شود و تولید در کنار قوانین کار شکل گیرد.وی در ادامه با اشاره به تقارن مراسم بیست و پنجمین سالگرد بزرگداشت امام خمینی(س) با ماه شعبان و هفته پاسدار، به مناسبت‌ های این ماه همچون نیمه شعبان و میلاد حضرت صاحب الزمان‌(عج) اشاره کرد، گفت: همه ساله این روزها، برنامه‌ های فرهنگی مرتبط برگزار می‌شود و بهتر است مسوولان برگزاری این مراسم با هماهنگی کمیته فرهنگی ستاد موجبات همکاری و هم‌ افزایی را در این ایام داشته باشند.

انصاری همچنین با اشاره به اهمیت برنامه‌ ریزی فرهنگی مراسم بیست و پنجمین سالگرد بزرگداشت امام خمینی، تأکید کرد: ما باید در کارهای فرهنگی به محتوا و عمق بیشتری توجه و از کارهای شعار گونه و اصرافی پرهیز کنیم. مثلا در تهیه و تکثیر پوستر‌ها و بنرها نباید دچار چنان افراطی شویم که تاثیرات منفی روی مردم بگذارد و باید از کارهای تزئینی و تبلیغی فاقد محتوای مفید تا حد امکان اجتناب شود.

دبیر ستاد بزرگداشت امام خمینی درباره جمعیت میهمانانی که باید در این مراسم مورد استقبال قرار گیرند نیز گفت: بر حسب امکانات کشور و مقدرات و تصمیماتی که اتخاذ شده است، امسال خیل عظیم و میلیونی از میهمانان استانی را پذیرا خواهیم بود.وی مکان برگزاری مراسم بیست و پنجمین سالگرد بزرگداشت امام خمینی را همچون سال‌های گذشته، صحن آیت‌الله سید مصطفی خمینی اعلام کرد و افزود: ان‌ شاء الله در سال‌ های آتی سایر قسمت‌ های حرم برای برگزاری مراسم آماده خواهد شد.

انصاری با اعلام اینکه طبق روال همه ساله سخنرانی مقام معظم رهبری در روز 14 خرداد انجام خواهد شد، خاطرنشان کرد: برنامه‌ای برای بعد از این سخنرانی در نظر گرفته نشده است.وی با اشاره به اهمیت تسهیلات ترافیکی و حمل و نقل مراسم افزود: عوارضی تهران – قم در این مکان واقعاً مساله‌ ساز است و ایجاد خطر می‌کند. از مسئولان مرتبط می‌خواهیم که در این خصوص تصمیمات فوری اتخاذ و بر آن اساس اقدام کند. ما نیز می‌ توانیم نظر کارشناسی خود را در انتقال این عوارضی به جای مناسب، در اختیار آن‌ ها قرار دهیم.

دبیر ستاد بزرگداشت امام خمینی در ادامه گفت: شهرداری تهران نیز نسبت به تأسیس نمایشگاه بین‌المللی که سال‌ها مشکل مردم تهران بوده است اقدام کرده و باید در قالب این پروژه عظیم برای احداث میدانی همچون میدان شهید کاظمی جهت پیشگیری از مشکلات ترافیکی آتی اقدام شود.انصاری با بیان اینکه “شهرداری نسبت به رفع موانع عبور و مرور موجود در سطح مسیرهای منتهی به محل برگزاری مراسم نیز توجه ویژه‌ ای داشته باشد”، افزود: مسئولان کمیته‌ های مرتبط با امنیت و ترافیک مراسم بزرگداشت نسبت به بازرسی نقاط مختلف در محل برگزاری این مراسم توجه ویژه‌ای داشته باشند که از آن جمله می‌توان به نصب تابلوهای ترافیکی قبل از نزدیک شدن به زمان برگزاری مراسم اشاره کرد.

در این جلسه برخی از مسئولان کمیته‌ های ستاد مرکزی بزرگداشت حضرت امام خمینی از جمله کمیته‌ های فرهنگی، جوانان، احزاب، اقلیت‌ها، مسئول نمایندگی قم مؤسسه تنظیم و نشر آثار حضرت امام و همچنین برخی از نمایندگان دستگاه‌ های عضو، به تشریح برنامه‌ ها و نظرات خود پرداختند.