آيت‌الله جوادي آملي: ملتی که خزانه خالی داشته باشد مقاوم نیست

یکی از مراجع تقلید شیعیان گفت: اقتصاد مقاومتی به این است که جیب و کیف ملت خالی نباشد چرا که ملتی که خزانه خالی داشته باشد دیگر قادر به مقاومت و ایستادگی نیست.به گزارش مهر،آیت الله العظمی عبدالله جوادی آملی عصر پنج شنبه در درس اخلاق خود که با حضور رئیس و اعضای شورای عالی […]

یکی از مراجع تقلید شیعیان گفت: اقتصاد مقاومتی به این است که جیب و کیف ملت خالی نباشد چرا که ملتی که خزانه خالی داشته باشد دیگر قادر به مقاومت و ایستادگی نیست.به گزارش مهر،آیت الله العظمی عبدالله جوادی آملی عصر پنج شنبه در درس اخلاق خود که با حضور رئیس و اعضای شورای عالی استانها در مؤسسه اسراء برگزار شد، بیان کرد: آنچه در جهان خارج تنظیم می‌شود محصول نظم ملی در درون انسان است. وی اظهار کرد: خداوند بزرگ این گوهر ذات و روح پاک را کریمانه آفرید و تحویل انسان داد، لذا ما باید این جان را همانگونه پاک و بدون هیچ آلودگی تحویل دهیم.

forootan-16-32

استاد برجسته حوزه با بیان اینکه انسان با فطرت توحیدی خلق شده است، اظهار کرد: خداوند انسان‌ها را بزرگوار آفریده است پس کاری انجام ندهید که از عظمت شما بکاهد. وی در ادامه سخنان خود افزود: علاوه بر اینکه خلقت ما کریمانه بوده است، کرامت را نیز به ما آموختند همانطور که در اولین بخش قرآن کریم خداوند ما را به کرامت دعوت می‌کند. آیت‌الله جوادی آملی تصریح کرد‌‌ همان گونه که در کشور سه قوه فعالیت می‌کنند در درون انسان هم قوایی مشغول فعالیت هستند.این مفسر قران کریم افزود: در درون انسان نیرویی وجود دارد که هرآنچه را مورد علاقه انسان است همچون تابلویی زرین جلوی چشم انسان قرار می‌دهد و موجب انحراف و به بیراهه کشیده شدن فرد می‌شود که باید مراقب آن بود.

شیطان در پی گرفتن شرع و شرف انسان‌ها است

وی با بیان اینکه دشمن درونی و ابلیس قاتل نیستند بلکه کار آن‌ها اسیرگیری است، افزود: شیطان از بیرون و نفس عماره از درون به فکر این نیستند که انسان را از پای درآورند بلکه غارت گیری می‌کنند و دو چیز را از انسان می‌خواهند بگیرند، یکی شرع و دیگری شرف.

کار‌هایتان را با نام خداوند آغاز کنید

آیت الله جوادی آملی در ادامه سخنان خود به این نکته تأکید کرد که هر کاری را با نام خدا شروع کنید، زیرا نام خداوند مانند قرنطینه می‌ماند و باعث می‌شود انسان کار حرامی مرتکب نشود. وی اظهار کرد اگر عقل بر انسان حاکم شود به گفته حضرت امیر(ع) می‌تواند از نماز که بهترین عبادت خداوند است بالا‌تر رود و چه چیز بهتر از اینکه انسان بتواند با نماز و روزه که از عبادات خداوند است به رقابت بپردازد.مرجع تقلید شیعیان با بیان اینکه ما انسان‌ ها می‌توانیم به جایی برسیم که نه تنها عمود دین باشیم بلکه می‌توانیم نگهبان آن باشیم، گفت: دین دو ستون دارد یک ستون عبادت و دیگری ستون سیاسی، فرهنگی و اجتماعی است که آن مردم هستند. وی تصریح کرد: به مردم خدمت کردن و کریمانه با آنان رفتار کردن، ستون دین را خوب نگه داشتن است.

لزوم توجه به نقشه جامع کشور برای تصمیم گیری بهتر

آیت الله جوادی آملی خطاب به اعضای شورای عالی استان‌ ها گفت: تا زمانی که نقشه جامع کشور را نداشته باشید نمی‌توانید تصمیمات مفیدی بگیرید و اصولی که به عنوان نقشه جامع مطرح می‌شود، جهان دانی، جهان داری و جهان آرایی است. وی به اقتصاد مقاومتی اشاره کرد و افزود: اقتصاد مقاومتی به این است که جیب و کیف ملت خالی نباشد چرا که ملتی که خزانه خالی داشته باشد دیگر مقاوم نیست.استاد درس خارج حوزه با بیان اینکه دینی که ما را به زهد فرا خوانده است به ما می‌گوید طوری زندگی کنید که سربار دیگران نباشید، اظهار کرد: در قرآن کریم سوره نساء خداوند می‌فرماید مال و ثروت موجب مقاومت و قیام و ایستادگی ملت است لذا نباید این مال و ثروت را به دست کسانی سپرد که نمی‌توانند آن را اداره کنند. وی ملتی را که دستش خالی است را ملتی دانست که نه قدرت حرکت دارد و نه قدرت مقابله و از این جهت فقیر و مسکین است و از طرفی ملتی که فقیر شد اهل چابلوسی نیز می‌ شود.

تحریم‌ها هیچ اثری بر ایران ندارد

آیت الله جوادی آملی در ادامه سخنان خود بیان کرد: وقتی به مفهوم اقتصاد مقاومتی پی ببرید و به آن روی آورید تازه متوجه خواهیم شد که کشور ایران از هر لحاظی غنی است و تحریم‌ها هیچ اثری بر آن ندارد. وی در ادامه گفت: وقتی انسان مشکلی درونی نداشته باشد، مشکل بیرونی هم نخواهد داشت و در هر پست و مقامی که باشد مسؤلیت خود را به بهترین نحو و بدون هیچ چشم داشتی انجام می‌دهد و خداوند را در کار‌هایش فراموش نمی‌کند.

شورای عالی استان‌ها دومین پارلمان کشور است

رئیس شورای عالی استان‌ ها نیز در این جلسه در سخنانی کوتاه ضمن درود به رهبر فرزانه انقلاب، شورای عالی استان‌ها را دومین پارلمان کشور بعد از مجلس شورای اسلامی دانست. مهندس مهدی چمران از اینکه اکنون در محضر آیت الله جودی آملی هستند اظهار خرسندی کرد و افزود: در شورای عالی استان‌ها تصمیماتی برای آبادانی شهر‌ها و روستا‌ها گرفته می‌شود که امیدواریم کاری را که ما انجام می‌دهیم مورد رضای خداوند قرار بگیرد.