قسط پنجم دارایی های مسدود شده هفته آینده آزاد می شود / موتور هواپیماها برای تعمیر به اروپا ارسال می شود

عضو ارشد تیم مذاکره کننده هسته ای گفت: قسط پنجم از دارایی های مسدود شده ایران هفته آینده آزاد می شود و با فراهم شدن مجوزهای لازم برای امکان تعمیر موتور هواپیماها، بزودی این موتورها به مراکز اصلی تعمیراتی در اروپا ارسال خواهد شد. «حمید بعیدی نژاد» رییس دبیرخانه توافق ژنو در پاسخ به سوالی […]

عضو ارشد تیم مذاکره کننده هسته ای گفت: قسط پنجم از دارایی های مسدود شده ایران هفته آینده آزاد می شود و با فراهم شدن مجوزهای لازم برای امکان تعمیر موتور هواپیماها، بزودی این موتورها به مراکز اصلی تعمیراتی در اروپا ارسال خواهد شد.

81117015-5616037

«حمید بعیدی نژاد» رییس دبیرخانه توافق ژنو در پاسخ به سوالی درباره نتایج جلسات کمیسیون مشترک ایران و 1+5 برای نظارت بر اجرای توافق ژنو که از روز 20 فروردین ماه به مدت دو روز در شهر وین اتریش برگزار شد، برای رفع موانع هرچه سریعتر اجرای این توافق، افزود: تا امروز چهار قسط از هشت قسط دارایی های مسدود شده کشورمان آزاد شده که با آزادشدن قسط پنجم در هفته آینده، مجموع دارایی های آزادشده به دو میلیارد و ٦٥٠ میلیون دلار می رسد.

مدیرکل سیاسی و بین الملل وزارت امور خارجه ایران تصریح کرد: این منابع براساس سیاست های بانک مرکزی می تواند به خرید ارزهای خارجی، طلا و یا خرید همه نوع اقلام غیرتحریمی اختصاص یابد که در این خصوص اقدامات لازم در جریان است.بعیدی نژاد اظهار داشت: حساب های بانک های غیرتحریمی ایرانی نزد بانک های ژاپنی و سوئیسی کاملا فعال شده و ثبت سفارش خرید کالاهای اساسی، دارویی و محصولات کشاورزی بدون پرداخت پول و با استفاده از دارایی های مسدود شده کشورمان در حال انجام است.به گفته این عضو ارشد تیم مذاکره کننده هسته ای جمهوری اسلامی ایران، «سقفی برای این خریدها وجود ندارد».رییس دبیرخانه توافق ژنو درباره تعمیر موتورهای هواپیما نیز گفت: مجوزهای لازم برای امکان تعمیر موتور هواپیماها کاملا فراهم شده و بزودی این موتورها برای تعمیر به مراکز اصلی کارگاه های تعمیراتی به اروپا ارسال خواهند شد. در کنار آن برخی از قطعات نیز برای تعمیر ارسال خواهند شد.

نهایی شدن ساز و کارهای نظام پرداخت شهریه های

دانشجویی و هزینه های درمانی بیماران خارج کشور در دور بعدی مشورت ها

این مقام وزارت امور خارجه تصریح کرد: سازو کار ایجاد نظام پرداخت شهریه های دانشجویی دانشجویان خارج از کشور نیز مورد بحث قرار گرفت و تصمیم گرفته شد اجرای این ساز و کارها در دور بعدی مشورت ها نهایی شود.عضو تیم مذاکره کننده هسته ای اظهار داشت: همچنین مقرر شد سازو کار پرداخت هزینه های درمانی بیماران خارج از کشور در دور بعدی مشورت ها نهایی شود.

کمیسیون مشترک نظارت بر اجرای توافق ژنو با حضور تمام اعضا از کشورهای ١+٥ و جمهوری اسلامی ایران از روز 20 فروردین به مدت دو روز در شهر وین پایتخت اتریش برگزار شد و اجرای تمام مفاد توافق ژنو مورد بررسی قرار گرفت.بعیدی نژاد در ادامه گفت: طرف مقابل در این جلسات از تلاش های کشورمان برای اجرای اقدامات هسته ای و همکاری کشورمان با آژانس بین المللی انرژی اتمی تشکر و بر ادامه این روند تاکید کرد.

رییس دبیرخانه اجرای توافق ژنو، تصریح کرد: در مباحث اجرای اقدامات تفاهم ژنو نمایندگان سازمان ها و وزارتخانه های مرتبط متشکل از بانک مرکزی، وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، وزارت علوم، تحقیقات و فناوری، وزارت صنعت، معدن و تجارت و وزارت راه و شهرسأزی هیات جمهوری اسلامی ایران را همراهی می کردند.ریاست هیات ایرانی را بعیدی نژاد و ریاست هیات ١+٥ را استفان کلمنت دستیار ویژه کاترین اشتون مسوول سیاست خارجی اتحادیه اروپا برعهده دارد.

در پی روی کار آمدن دولت حسن روحانی در 24 خرداد ماه 92 و تغییر رویکرد دستگاه سیاست خارجی و سپردن سکان به دست «محمدجواد ظریف» دیپلمات کهنه کار، کلید پایان دادن به سالها مناقشه و مذاکره با گروه 1+5 بر سر برنامه صلح آمیز هسته ای ایران زده شد و تیم مذاکره کننده هسته ای کشورمان متشکل از دیپلمات های کهنه کار به ریاست وزیر امور خارجه توانست پس از سه دور مذاکره در شهر ژنو سوئیس در سوم آذر ماه 1392 به توافقی اولیه با عنوان «برنامه اقدام مشترک» معروف به «توافق ژنو» دست یابد؛ توافقی که از 30 دی ماه اجرایی شده است.

براساس این توافق، ایران و 1+5 تعهداتی را پذیرفته اند که از جمله تعهدات طرف مقابل آزاد کردن 4.2 میلیارد دلار از دارایی های محدود شده ایران ناشی از درآمدهای نفتی است که طی جدول زمانبندی در هشت قسط آزاد خواهد شد که به گفته بعیدی نژاد، تاکنون چهار قسط آن آزاد شده است.قسط پنجم به مبلغ 450 میلیون دلار قرار است روز 26 آوریل / 26 فروردین ماه جاری آزاد شود.براساس توافق ژنو لغو برخی تحریم ها از جمله صدور گواهی عرضه و نصب قطعات یدکی برای ایمنی پرواز هواپیماهای غیرنظامی ایران و خدمات مرتبط صدور گواهی بازرسی های مرتبط با ایمنی و تعمیرات در ایران و همپنین خدمات مرتبط از جمله تعهدات گروه 1+5 است.

بر همین اساس،وزارت دارایی آمریکا به شرکت بوئینگ که بزرگترین شرکت هواپیما سازی جهان است، اجازه داده قطعات مشخصی از محصولات خود را که مصارف بازرگانی و تجاری دارد، به ایران بفروشد. سخنگوی کارخانه بوئینگ گفته است این مجوز اخیرا به این ابرشرکت آمریکایی داده شده و اکنون بوئینگ درصدد است با طرف ایرانی تماس برقرار کند و از نیازمندی های آنها مطلع شود.

سخنگوی شرکت جنرال الکتریک نیز که بزرگترین قطعه ساز هواپیما در جهان است، اعلام کرد: این شرکت هم اجازه یافته تعدادی از موتورهای هواپیماهای فروخته شده به ایران را بازدید و تعمیر کند. تحریم های آمریکا طی سالیان گذشته اجازه نوسازی و ترمیم ناوگان هواپیماهای مسافربری را به ایران نداده است. این نخستین رابطه تجاری میان جنرال الکتریک، بوئینگ و ایران پس از سال 1979 است.از سال 1369 (1990) تاکنون بیش از 200 سانحه هوایی در ایران روی داده که طی آن 2000 نفر جان خود را از دست داده اند.