ظریف: 50 – 60 درصد به تفاهم رسیدیم

رییس هیات مذاکراتی ایران با 1+5 اظهار امیدواری کرد مذاکراتی که شروع شده است با قدرت و صلابت ادامه یابد.به گزارش گروه دریافت خبر عصر ما ،دکتر محمدجواد ظریف عصر چهارشنبه در پایان مذاکرات وین در جمع خبرنگاران ایرانی با گرامیداشت یاد و خاطره شهدای هسته‌ ای در سالروز 20 فرودین (روز ملی فن‌آوری هسته‌ای) […]

رییس هیات مذاکراتی ایران با 1+5 اظهار امیدواری کرد مذاکراتی که شروع شده است با قدرت و صلابت ادامه یابد.به گزارش گروه دریافت خبر عصر ما ،دکتر محمدجواد ظریف عصر چهارشنبه در پایان مذاکرات وین در جمع خبرنگاران ایرانی با گرامیداشت یاد و خاطره شهدای هسته‌ ای در سالروز 20 فرودین (روز ملی فن‌آوری هسته‌ای) گفت: همان طور که مقام رهبری گفتند ثمره واقعی دستاوردهای هسته‌ ای اعتماد به نقس است.

hemmat+khahi+(11+of+17)-14

او ادامه داد: امیدواریم مذاکراتی که شروع شده است با قدرت و صلابت تا گرفتن همه حقوق مردم و رفع موانع ادامه یابد.ظریف گفت: ما به میانه راه گفت‌ و گوهای مربوط به توافق جامع رسیده‌ایم و در سه ماه گذشته همه موضوعات مورد نظر مورد توجه قرار گرفت و گفت‌وگوهای کارشناسی به صورت ریز و جزیی از سوی همکاران ما و طرف‌های مقابل مورد توجه قرار گرفت.

آغاز نشست کمیسیون مشترک نظارت بر اجرای توافق ژنو در وین

وی از آغاز نشست کمیسیون مشترک نظارت بر اجرای توافق ژنو در وین پس از مذاکرات امروز خبر داد.وزیر خارجه کشورمان تاکید کرد: همکاران ما توانستند تصویر روشنی از فعالیت‌های صلح‌آمیز هسته‌ای خود ارایه دهند. البته مرحله دشوار هنوز مقابل ماست و تصمیم گرفتیم با جدیت و به طور مشترک از 23 اردیبهشت کار را شروع کنیم. یک روز قبل از شروع مذاکرات بعدی هم دیدار دو جانبه‌یی با اشتون خواهیم داشت. ما یک چارچوب را مورد توافق قرار می‌دهیم و بعد جزییات را وارد چارچوب می‌کنیم و تفاهم را به پیش ببریم.

امیدواریم همین مرحله نگارش متن بتواند اعتمادسازی کند

وزیر خارجه کشورمان از تشکیل یک کمیته مشورتی حقوق بین‌الملل با حضور اساتید و کارشناسان معتبر خبر داد که از این مذاکرات به هیات پیوستند و درکنار هیات مسولیت ارایه مشورت حقوقی را دارند.او ادامه داد: امیدوارم با هم‌دلی و هم‌فکری و با دعای خیر مردم این کار مهم را به نتیجه برسانیم.

ظریف درباره انتخاب سفیر جدید ایران در سازمان ملل و واکنش آمریکا به آن گفت: ما به آمریکایی ها اعلام کردیم که از مجرب‌ترین و منطقی‌ترین و با سابقه‌ترین افرادمان را معرفی کردیم و ایشان سابقه سفارت در چندین کشور از جمله ایتالیا و بلژیک و استرالیا را دارند و قبلا به عنوان دیپلمات ایران در وزارت خارجه مدیرکل بودند و به نیویورک هم سفرکرده‌اند و اجازه نباید داد گروهی تندرو دستور کار حضور ایران در سازمان ملل متحد را تعیین کنند و این رفتار برای ما قابل قبول نخواهد بود. حسب مورد روشی را برای پیگیری موضوع انتخاب می‌کنیم.

وی با اشاره به اختلاف‌ نظرها میان دو طرف گفت: به نظرم این کار نیاز به اراده سیاسی و تصمیم مشترک و حسن نیت دارد که همه طرف‌ ها مبتنی بر احترام متقابل باید داشته باشند. هر تصمیمی باید مبتنی بر منطق و منافع مشترک باشد و آن چه که در توافق ژنو آمده است. رهبری امروز تاکید کردند که عزم سیاسی ما جدی است و از سوی کل نظام است و لازم است طرف مقابل هم همین گونه پیش آید.رییس هیات مذاکره کننده ایران با 1+5 تاکید کرد: حتما تصمیمات دشوار باید گرفته شود؛ اگر تصمیم نساختن سلاح هسته‌ای است ما این تصمیم را گرفته‌ ایم اما طرف مقابل است که باید توهم‌ ها را کنار بگذارد و واقعیات هسته‌ ای ایران را بپذیرد همان طور که با پذیرش غنی‌ سازی اولین گام را براشتند.

برنامه صلح‌ آمیز هسته‌ ای ایران ادامه پیدا می‌کند و آماده‌ایم نگرانی‌ ها را برطرف کنیم

ظریف درباره سایت فردو و راکتور آب سنگین اراک نیز تصریح کرد: دیدگاه‌ها مطرح شده است اما تا زمانی که به مرحله نگارش نرسیدیم نمی‌توانیم بگوییم چقدر دیدگاه‌ها در این زمینه‌ ها به هم نزدیک شده است. البته به فضاسازی‌های رسانه‌یی بها نمی‌دهم و اطمینان می‌ دهم که مذاکره فقط در اتاق مذاکره صورت می‌ گیرد و کسی با فضاسازی نمی‌تواند موضوعی را به مردم ایران تحمیل کند. برنامه صلح‌آمیز هسته‌ای ایران ادامه پیدا می‌کند و آماده‌ ایم نگرانی‌ ها را برطرف کنیم.او در پاسخ به سوالی مبنی بر تهدیدات جان کری درباره همکاری‌های نفتی ایران و روسیه اظهار کرد: تا جایی که من شنیدم ایشان روسیه را تهدید کردند نه ایران را. اما معتقدیم روابط دوجانبه ما با کشورها مربوط به خودمان است و مستقل عمل می‌کنیم و از کسی دستور نمی‌گیریم و اکثر کشورها تحریم‌ های غیرقانونی می‌دانند و برخی نهادهای آمریکایی با زور و ایجاد فضا در سال‌های گذشته تلاش کردند مانع فعالیت قانونی ایران با دیگر کشورها در اقتصاد شوند اما با ایجاد فضای جدید ساختمان تحریم آن‌ها ترک‌های جدی برداشته است و امیدواریم قبل از ادامه این روش‌ها با رسیدن به یک تفاهم نهایی توجیه برای چنین حرکت‌هایی برداشته شود.

وی هم چنین درباره نشست کارشناسی بعدی ایران و 1+5 گفت: جلسه کارشناسی بعدی در آستانه کمیته بازنگری بر ان. پی. تی در نیویورک برگزار می‌شود که دو هفته دیگر است و همکاران ما که آن‌جا هستند موضوعات را پیگیری می‌کنند.ظریف در پاسخ به سوالی تاکید کرد: هیچ موضوعی که مربوط به برنامه دفاعی ما باشد در مذاکرات جایی ندارد.

رییس تیم مذاکراتی ایران با 1+5 در پاسخ به سوالی درباره لغو تحریم‌ها علیه ایران خاطرنشان کرد که این موضوع حتما نیاز به تصویب شورای امنیت دارد اما طرف مقابل در برنامه اقدام مشترک تعیین کرده که تمامی تحریم‌ها در پایان لغو می‌شود و چگونگی انجام گرفتن این کار در مذاکرات بحث شده است. درباره روش این کار در آینده هم بحث می‌کنیم و در نهایت عادی‌سازی برنامه هسته‌ای ایران را شاهد باشیم.وزیر خارجه کشورمان درباره مهم‌ترین مسایلی که دو طرف بیش‌تر بر آن تفاهم دارند گفت: همکاری هسته‌ای آسان‌ترین موضوع است که می‌توان روی آن تفاهم کرد و امیدواریم هیچ موضوعی اختلاف باقی نماند. مذاکرات اخیر کمک کرد تا دو طرف از یکدیگر تصویر بهتری داشته باشند.

تحقیق و توسعه ادامه پیدا می‌ کند.

او در پاسخ به سوالی درباره اعمال محدودیت در بخش تحقیق و توسعه هسته‌ای نیز اظهار کرد: در تحقیق و توسعه مشکلی نداریم و ادامه پیدا می‌کند؛ همان طور که در توافق ژنو آمده است و نمی‌توان جلوی علم را گرفت. دانشمندان ما نشان داده‌اند با اعتماد به نفس توانستند کارها را به پیش ببرند.ظریف درباره مطالبات پولی و بانکی و تغییر در ساختار تحریم‌ها در این بخش گفت: به خاطر شرایط سال‌های گذشته کار دشواری در مقابل همه ما وجود داشته است اما توانستیم تا حد زیادی در برنامه اقدام مشترک در ساختار تحریم‌های یک‌جانبه شکاف ایجاد کنیم.رییس هیات مذاکره کننده ایران با 1+5 درباره راکتور اراک گفت: رفع نگرانی از راکتور اراک در حوزه فنی است و انتخاب‌های زیادی روی میز است که حاصل گفت‌وگوهاست و گزینه‌های روی میز حرف مفت است.

ظریف با اشاره به فضاسازی رسانه‌ یی غربی‌ ها گفت: البته آن‌ ها هم فکر می‌ کنند ما داریم فضاسازی می‌ کنیم در عین حال که این ناشی از فضای باز در ایران است. اما فضاسازی غربی‌ ها بر فضای داخل مذاکرات تاثیری ندارد و ما نسبت به هر فضا سازی در هر مذاکره صحبت می‌ کنیم و بدانید که تیم مذاکره کننده بر اساس منافع ملی حرکت می‌کند.وی خبر سفر دوباره کاترین اشتون به ایران را تکذیب کرد.

هیچ چیز محرمانه‌ ای نداریم و هر توافقی صورت گیرد عین آن را منتشر می‌ کنیم

ظریف درباره نگرانی برخی کشورهای منطقه از مذاکرات ایران و 1+5 گفت: ما دراین مذاکرات آمدیم موضوعی که سایه افکنده بر تعاملات منطقه را رفع کنیم و آن چه اینجا اتفاق می‌ افتد به نظر ما به نفع کل منطقه است و امیدواریم آن‌ ها هم با آینده‌ نگری و به دور از نگرانی‌ های کوتاه مدت به مساله نگاه کنند. ما معضلات مشترک داریم. خط افراط همه منطقه را تهدید می‌کند و لازم است همه ما با گرایش‌ های فرقه‌ یی برخورد کنیم و ایران برای این کار و همکاری با دیگر کشورها همکاری دارد.

وی درباره برخی انتقادها در داخل ایران به مذاکرات تصریح کرد: ما هیچ چیز محرمانه‌ای نداریم. هر توافقی صورت گیرد عین آن را منتشر می‌کنیم همان طور که عین توافق ژنو را منتشر کردیم. به هر زبان که توافق شود به زبان فارسی در اختیار مردم ایران قرار می‌گیرد و این را تعهد می‌کنم و به آن هم عمل می‌کنم.

وزیر خارجه تاکید کرد که اجازه نمی‌دهیم از مذاکره به عنوان عامل تهدید نسبت به ما استفاده شود بلکه مذاکره باید زمینه اعتمادسازی باشد. این مذاکرات از موضع اقتدار ایران و خودباوری ماست. انتخاب‌های مختلفی روی میز است. برای تدوین توافق به تاریخ شش ماهه و تاریخ دیگر یک ساله نیاز است. اما درباره روش اجرای توافق جامع دیدگاه‌هایی وجود دارد که هر کدام مشکلاتی دارد.

ظریف درباره زمان مذاکرات گام نهایی ابراز کرد: من معتقدم سه ماه که تا پایان شش ماه باقی مانده کافی است اگر طرف‌ها با حسن نیت وارد شوند. اما اگر از سه ماه بیش‌تر شود نه فاجعه خواهد بود و نه غیرمنتظره. احتمال همه چیز است. هیچ چیز الان قابل پیش‌بینی نیست. وقتی شروع به نوشتن کنیم این مسایل بهتر مشخص می شود. طرف ما شش کشور هستند که هماهنگی باید بین آنها برقرار باشد.

وی درباره قطعنامه ضد حقوق بشری پارلمان اروپا و تاثیر آن بر مذاکرات هسته‌ای با بیان این که نمی‌پذیرم هیچ کس و هیچ مرجعی به مردم ایران توهین کند و اطمینان می‌دهم هر چه فضاسازی شود این کارها در تصمیم ما تاثیری ندارد درعین حال که کسی هم به تصمیمات پارلمان اروپا وقعی نمی دهد.

روی 50 تا 60 درصد موارد تفاهم داریم

رییس هیات مذاکره کننده هسته‌ای کشور در پاسخ به سوال خبرنگار ایسنا مبنی بر این که پس از سه دور مذاکرات درباره گام نهایی می‌توانید بگویید که تا چه اندازه و چه درصدی به درک و تفاهم مشترک رسیده‌اید؟ گفت: من احساسم این است که تا زمانی که شروع به نگارش نکنیم نمی‌توان گفت چند درصد اختلاف نظر وجود دارد. ممکن است دو درصد کل توافق را به هم بزند. من می‌توانم بگویم روی 50 تا 60 درصد تفاهم داریم ولی بقیه آن، موضوعات مهم و متنوعی است. البته چارچوب در برنامه اقدام مشترک کاملا مشخص است و فکر می‌کنم رسیدن به توافق در این چارچوب ممکن است.

او ادامه داد: در حوزه‌های مختلف دیدگاه‌هایی که مطرح شده بعضا فاصله‌هایی در آن حوزه‌ها وجود دارد و غنی‌سازی یکی از این موضوعات است. البته نه در اصل غنی‌سازی. ما دیدگاه‌های‌مان را که هیچ یک از تاسیسات ما تعطیل نمی‌شود و فن‌آوری هسته‌ای ایران حفظ می‌شود ارایه کردیم و بعید می‌دانم در این حوزه‌های اساسی اختلاف نظر جدی باشد.

ظریف با اشاره به این مطلب که ما توافق کردیم “هیچ چیز مورد توافق نیست تا زمانی که همه چیز توافق شود” گفت: به نظر من این یک اصل کلی در همه توافق‌هاست. ممکن است دو درصد، 98 درصد را بر هم زند ولی ما تلاش خواهیم کرد که آن دو درصد را هم تفاهم کنیم.

وزیر خارجه کشورمان در پاسخ به سوال دیگر مبنی بر این که بهتر نیست تا درک مشترک از دیدگاه‌ها بیش‌تر نشده وارد مرحله نگارش متن نشویم؟ اظهار کرد: تا وارد مرحله نگارش نشویم نمی‌توانیم میزان درک مشترک از مسایل را متوجه شویم. ما قرار بود در این مذاکرات (سه دور انجام شده) یک دور موضوعات را مرور کنیم.وی درباره همکاری‌ های صلح‌ آمیز هسته‌ای بین المللی گفت: همکاری صلح‌آمیز یک قسمتی از تعهدات طرف مقابل در چارچوب برنامه اقدام مشترک است و ما به ازا چیزی نیست بلکه یکی از تعهدات است و ما در برابر کوتاه آمدن از چیزی همکاری نمی‌ خواهیم.

ظریف درباره تیم مشاوران حقوقی که قرار است هیات مذاکره کننده را از این پس همراهی کنند گفت: تیم ما از اول یک تیم حقوقی قوی بوده است و با افزایش افرادی که فارغ از مشغولیت ذهنی مذاکرات هستند، به ما و تیم کمک می‌کنند تا نکته‌ای در توافق مهمی که درباره آن بحث می‌کنیم مغفول نماند.

هر چه توافق نهایی به سرعت انجام شود به نفع همه است

وی در پاسخ به این پرسش که فکر می‌کنید مذاکرات چقدر به طول انجامد و اجرای توافق نهایی در چه بازه‌ زمانی اجرا شود، گفت: انتخاب‌های زیادی روی میز است. برای تدوین دو تاریخ شش ماهه و یک سال را داریم که امیدواریم در همین شش ماه کار انجام شود. اما درباره روش اجرا و این که چگونه توافق نهایی اجرا شود و در چه مدت زمانی، پیشنهادهای زیادی است که هر کدام رویکردی دارد. ما دوست داریم تمام مراحل در اسرع وقت انجام شود. امن‌ترین راه برای رسیدن به تفاهم برای دو طرف بازی برد – برد است و نمی‌توان بازی باخت – باخت داشت. این در شرایط کنونی بین‌المللی یک قاعده است. اما به طور کلی فکر می‌کنیم هر چه توافق نهایی به سرعت انجام شود به نفع همه است.