ابوطالبی از ورود به آمریکا منع شد

ماجرای انتخاب سفیر جدید ایران در سازمان ملل چند وقتی است که به یک موضوع جدید رسانه ای تبدیل شده است تا اینکه امروز اعلام شد سنای آمریکا  با تصویب طرحی مانع از ورود ابوطالبی به خاک امریکا شده است. در حالی که محمد خزاعی نماینده قبلی ایران در سازمان ملل در زمستان گذشته از […]

ماجرای انتخاب سفیر جدید ایران در سازمان ملل چند وقتی است که به یک موضوع جدید رسانه ای تبدیل شده است تا اینکه امروز اعلام شد سنای آمریکا  با تصویب طرحی مانع از ورود ابوطالبی به خاک امریکا شده است.

1930757_Page__2

در حالی که محمد خزاعی نماینده قبلی ایران در سازمان ملل در زمستان گذشته از همکاران خود در نیویورک خداحافظی کرد؛ متعاقب آن اعلام شد که حمید ابوطالبی قرار است به جای خزاعی ایران را در سازمان ملل نمایندگی کند.نخستین بار موضوع صادر نشدن روادید را یک خبرنگار آمریکایی در وبلاگ خود منتشر کرد. ال کامن خبرنگار سیاسی واشنگتن پست روز یازدهم مارس (۲۰ اسفندماه) سوال درستی را به نیابت از مردم ایران مطرح می کند که ایرانیان از خود می پرسند چگونه فضای باز و جدید گفتگو میان ایران و آمریکا قرار است به اشتراک گذاشته شود حال آنکه تهران قادر نیست مقام عالی رتبه خود را که می تواند نقش مهمی در باز شدن انجماد دیپلماتیک داشته باشد، به دفترش در سازمان ملل اعزام کند؟

تا چندی پیش کسی علت تاخیر در صدور ویزا برای ابوطالبی را نمی دانست تا اینکه روز ۱۴ فروردین وزارت خارجه آمریکا نگرانی شدید خود را از انتخاب «حمید ابوطالبی» سفیر جدید ایران در سازمان ملل که در تسخیر لانه جاسوسی در سال ۱۹۷۹ همکاری داشته است، اعلام کرد.«ماری هارف» سخنگوی وزارت خارجه آمریکا با اعلام اینکه که کشورش انتخاب ابوطالبی را دلیلی برای نگرانی می‌داند گفت: «به نظر ما، انتخاب ابوطالبی بسیار مشکل‌ساز خواهد بود و این مورد را به دقت تحت‌نظر داریم و درباره این انتخاب احتمالی بسیار نگرانیم.»

در همان روز ۲۹ سناتور جمهوریخواه آمریکایی طی نامه‌ای به رئیس جمهور این کشور از باراک اوباما خواستند به حمید ابوطالبی روادید و اجازه ورود به آمریکا داده نشود.البته فردای آن روز کاخ سفید اعلام کرد که انتخاب ابوطالبی هیچ تاثیری بر روند مذاکرات ایران و آمریکا نخواهد داشت.جی کارنی سخنگوی کاخ سفید در گفت‌وگو با پایگاه خبری بلیز گفت که تعیین کسی که گفته می‌شود در جریان گروگان‌گیری سفارت آمریکا در سال ۱۹۷۹ دست داشته است، تاثیری بر ادامه مذاکرات ایران و آمریکا در خصوص برنامه‌های هسته‌ای ایران نخواهد داشت.

تازه ترین اقدام ضد ایرانی سنا/ ابوطالبی از ورود به آمریکا منع شد
سنای آمریکا دیروز دوشنبه طرحی را تصویب کرد که بر اساس آن “حمید ابوطالبی” سفیری که ایران برای نمایندگی خود در سازمان ملل متحد پیشنهاد کرده، اجازه ورود به خاک آمریکا را نخواهد داشت.

دلیل این درخواست، گزارشی است که چند روز قبل بلومبرگ در مورد ابوطالبی منتشر کرد و وی را جزو افرادی دانست که در حمله به سفارت آمریکا و تسخیر آن در ۱۳ آبان سال ۱۳۵۸ حضور داشتند. این طرح از سوی تد کروز سناتور ایالت تگزاس پیشنهاد شده است. این طرح برای اجرایی شدن باید به تایید مجلس نمایندگان و امضای رئیس‌ جمهور آمریکا برسد.

در همین رابطه “چارلز شومر” نماینده دموکرات در سنا گفت : ما باید در را به روی او و کسانی مانند او پیش از آنکه حتی وارد آمریکا شوند ببندیم؛ و این دقیقا همان چیزی است که این لایحه آن را شدنی می‌کند.

حمید ابوطالبی خود در اسفند سال گذشته در مصاحبه‌ای حضور در میان دانشجویان پیروز خط امام و تسخیر لانه جاسوسی را رد کرده بود.

نمایندگی ایران در سازمان ملل تنها هیئت دیپلماتیک جمهوری اسلامی در خاک ایالات متحده است. دیپلماتهای ایرانی مانند هیئت های کره شمالی و سوریه، نمی توانند از شعاع ۴۰ کیلومتری مرکز منهتن در نیویورک خارج شوند.