خاتمي:​ در مرام اهل بیت، «تحمیل» نبود؛ اما «تحمل» بود

مراسم گرامیداشت سالروز شهادت حضرت فاطمه زهرا(س) طبق سنت هر ساله، شب گذشته در دفتر حجت الاسلام سید محمد خاتمی با حضور اصحاب فرهنگ و هنر، شخصیت های سیاسی، علما و روحانیون و… برگزار شد. وی در این مراسم اظهار داشت: درباره فضائل حضرت زهرا (س) و درک و باورداشت آنها، نباید مشکل زیادی وجود […]

مراسم گرامیداشت سالروز شهادت حضرت فاطمه زهرا(س) طبق سنت هر ساله، شب گذشته در دفتر حجت الاسلام سید محمد خاتمی با حضور اصحاب فرهنگ و هنر، شخصیت های سیاسی، علما و روحانیون و… برگزار شد. وی در این مراسم اظهار داشت: درباره فضائل حضرت زهرا (س) و درک و باورداشت آنها، نباید مشکل زیادی وجود داشته باشد؛ زیرا هر انسان منصفی با رجوع به تاریخ می تواند خیلی ساده و روشن این فضائل را دریافت کند و روایات متعدد شیعه و سنی، تعابیر علی(ع) و سایر بزرگان در این مورد وجود دارد و حتی در قرآن کریم هم آیاتی در خصوص حضرت زهرا (س) یا مجموعه ای که ایشان در آن حضور داشتند نازل شده است که مصداق بارز آن سوره کوثر است؛ یعنی علاوه بر آنچه پیامبر(ص) از قول خداوند در مورد فاطمه (س) نقل می کنند، در قرآن هم تعابیر والایی در مورد آن بانوی بزرگوار به کار رفته است.

n00036978-t

وی با اشاره به نمونه های دیگر از اشارات قرآن به حضرت زهرا(س) افزود: خداوند در آیه ای از قرآن می فرماید «قل لا اسئلکم علیه اجرا الا المودة فی القربی» (بگو: من بر انجام رسالت، از شما مزدی نمی خواهم، مگر دوستی ومحبت درباره نزدیکانم). البته بحث های تفسیری در این مورد زیاد است، ولی مصداق بارز «قربی» حضرت زهراست. زیرا منظور از این کلمه فقط خویشاوندان نیست، چرا که بعضا نزدیک ترین خویشان پیامبر(ص) مورد عتاب قرآن قرار گرفته اند و در مقابل، کسانی که به لحاظ عرفی جزو قربی محسوب نمی شوند به این عنوان مشهور شده اند. خاتمی ادامه داد: مفهوم اهل «بیت» در آیه تطهیر نیز صرفا به معنای کسانی که در خانه پیامبر(ص) هستند نیست، زیرا این تعبیر کل ائمه(ع) را نیز در می گیرد یا به عنوان مثال، ایشان سلمان را نیز «منّا اهل بیت» می خوانند. اما اهل بیت هرکس باشد، زهرا(س) هم به عنوان خویشاوند و هم به عنوان اهل بیت بارزترین مورد آن است.

وی گفت: اگر «قربی» فقط خویشاوندان نیست و «بیت» فقط بیت خاص پیامبر نیست؛ منظور از این تعابیر مرام، مکتب و رویکردی است که مورد قبول و خواست پیامبر(ص) بوده است و سفارش به قربی و اهل بیت(ع) یعنی سفارش به یک مرام، بینش و طرز تفکر. رئیس جمهور اسبق کشورمان یادآور شد: اگر اسلام دین خدا برای اعتلای اخلاقی، عاطفی و عرفانی انسان آمده است، الگوهایی هم معرفی کرده که هم خود اوج کمالات را در این زمینه ها داشتند و هم معلم بشر برای آموختن آن اهدافی بودند که خداوند متعال برای انسان می‌ خواستند.

وی در ادامه سخنان خود با بیان اینکه بحث های مربوط به بینش، منش و روش اسلام گسترده است، افزود: من امروز به یک مورد از این منش اشاره می کنم؛ بینش توحیدی اسلام مشخص است؛ محور این دین توحید، اعتقاد به معاد و گسترده تر بودن زندگی واقعی، از زندگی مادی و این نکته است که انسان مسئول، مکلف و در عین حال ذی حق است. اما بینش متعلق به اهل بیت(ع) علاوه بر اینها، دو ویژگی «عقل» و «عدل» هم دارد که معمولا پیروان اهل بیت را عدلیه و عقلیه گفته اند؛ عقلی که بزرگترین داده الهی است و عدل هم در معنای واقعی خود بسیار وسیع تر از آن چیزی است که این روزها عمدتا حول مسائل اقتصادی گفته می شود-گرچه این هم جزو عدل است-، بلکه الگوی عدل آن مرام، بینش و مکتبی است که پیامبر(ص) مودت آن را اجر رسالت دانسته و خداوند شهادت داده است که پاکیزه اند؛ آنها مروج عدل بودند و رفتار آنها ملاکی برای عدل است.

خاتمی تصریح کرد: منظور از «مودت» فقط دوست داشتن نیست؛ بلکه مودت یعنی سرسپرده بودن و الگو گرفتن از کسی که او را دوست داریم و در مورد منش اهل بیت بطور خاص باید از «اخلاق» آنها نام ببرم که در طول تاریخ همواره مطرح بوده است و صرف نظر از سخن پیامبر(ص) که فرمودند «انی بعثت لاتمم مکارم الاخلاق»، کانون این اخلاق و تجلی گاه آن، خاندان بزرگوار ایشان از جمله حضرت صدیقه طاهره (س) است که در جای خود بحث مفصلی دارد.

رئیس موسسه بین المللی گفت‌ وگوی فرهنگ‌ و تمدن‌ ها در خصوص روش اخلاقی اهل بیت(ع) گفت: همه وجود این بزرگواران، عبودیت خدا و همه رسالت آنها دعوت به دین خدا و اجرای دین خدا در زندگی اجتماعی و فردی انسانها بوده است. اما روش آنها، روش «تحمیل» نبود و ما در رفتار پیامبر (ص)، علی(ع) و حضرت زهرا (س) هیچ گاه روش تحمیل را نمی بینیم، بلکه روش آنها تعلیم، توجیه و دعوت بود. رئیس دولت اصلاحات تصریح کرد: در مرام اهل بیت، تحمیل نبود؛ اما «تحمل» بود. آنها حتی به مخالف خود احترام می گذاشتند و به ضایع شدن حق آنها راضی نبودند. چرا که در نظر آنها ایمانی ارزش دارد که از روی آگاهی و اختیار بدست آید و نیز دائما توسط آنها به مردم هشدار داده می شد که خودشان حق را بشناسند ، از آن دفاع کنند و در مقابل باطل و ناحق اعتراض کنند.

وی ادامه داد: در عین حال در هیچ مرحله ای، در روش اهل بیت(ع) خشونت زبانی و غیر زبانی را نمی بینیم و این روش در میان آنها جایی ندارد و حتی خشونت هایی که در بعضی دوره ها اتفاق افتاد، مورد تایید بزرگان این مکتب نبود و در طول تاریخ شیعیان-خصوصا شیعیان 12 امامی-هیچ گاه توسل به خشونت یافت نمی شود و حتی برخی فرقه های اسلامی که قیام بالسیف را سرلوحه کار خود قرار داده بودند مورد توجه قرار نگرفتند.

خاتمی یادآور شد: روش عقلانی اهل بیت از ظاهرپرستی فاصله می گیرد و اصولا تفاوت این مکتب با دیگران این است که به عقل و خرد اعتماد می کند و از ظاهر پرستی احتراز دارد و دین را در ظواهر نمی بیند. آنها برای تحمیل ظواهر دنیایی اعمال خشونت نمی کردند و حتی با آنکه حکومت عدل را ترویج می کردند، پایه آن را رضایت مردم می دانستند نه تحمیل؛ و گرنه امامان ما می توانستند عده و عُده جمع کنند و حتی به برخی از آنان پیشنهاد شد که با توجه به عده و عُدّه جمع شده حکومت را بدست گیرند؛ تا جایی که شعار بنی عباس در ابتدا، خشنودی آل پیامبر(ص) بود، اما آنها بدون آگاهی و خواست مردم نخواستند با زور و کودتا حتی حکومت عدل را برپا کنند.

به گزارش روابط عمومی دفتر حجت الاسلام سید محمد خاتمی، وی با اشاره به وضعیت فعلی جهان اسلام اظهار داشت: امروز خشونت توسط کسانی که ظاهر پرست هستند اتفاق می افتد و اگرچه از گذشته در شیعیان اخباری گری کمتر به چشم خورده و مکتب عقل و اجتهاد آن را بیرون رانده است؛ اما در دوره خودمان، عده ای ظاهر پرستی را همه دین دانسته و رسالت خود را تحمیل ظواهر دین بدون احترام به حقوق انسانها می بینند؛ اما همه اینها استثناء است و ارتباطی با اهل بیت(ع) ندارد.

رئیس جمهور اسبق کشورمان تأکید کرد: باید روش و منش خاندان اهل بیت(ع) را پیگیری کرد و با شخصیت آنها آشنایی داشت و به روش های محکم مورد تایید آنها در زندگی فردی و اجتماعی رسید تا به «مودت فی القربی» عمل کنیم و نیز با توجه به معنای آیه تطهیر آن چهره ها را همانگونه که پاک و مطهر بودند، بیابیم و در این زمینه به کار تحقیقاتی نیازمند هستیم. سید محمد خاتمی در پایان سخنان خود به ذکر مصیبت اهل بیت(ع) پرداخت.
حاشيه​ها:مراسم عزاداری حضرت فاطمه زهرا (س) با تلاوت سوره یس توسط استاد سید حسین موسوی بلده،استاد حسین ندرلو و هادی حیدری آغاز شد و سپس سهیل محمودی شاعر برجسته کشورمان اجرای مراسم را بر عهده گرفت.
به گزارش خرداد؛  در ادامه ساعد باقری شاعر معاصر کشورمان قطعاتی از اشعار ارائه شده به سومین کنگره شعر فاطمی که توسط شاعران جوان سروده شده بود را قرائت کرد. وی از حضور حجت الاسلام و المسلمین سید حسن خمینی در این کنگره قدردانی کرد.
در ادامه این مراسم آقایان سید علی اکبر حجازی، سید عبدالجواد موسوی و سید عبدالحسین مختاباد به قرائت شعر و مرثیه سرایی در رثای فاطمه زهرا (س) و اهل بیت پرداختند.
در این مراسم جمع زیادی از شخصیت های سیاسی، فرهنگی و هنری، علما و روحانیون و… حضور داشتند که از جمله می توان به: آیت الله سید محمد موسوی بجنوردی، آیت الله رحمت (از اعضای دفتر امام خمینی)، دکتر رضا داوری اردکانی، حجج اسلام و المسلمین مجید انصاری (معاون پارلمانی رئیس جمهور )،عبدالمجید معادیخواه، سید محمود دعایی، محمدتقی فاضل میبدی، عبدالواحد موسوی لاری، قدرت الله علیخانی، دکتر طه هاشمی (معاون فرهنگی دانشگاه آزاد اسلامی)، نوراللهیان و شخصیت هایی همچون مهندس سید علی خاتمی، سید محمدرضا خاتمی، محمدرضا تابش، احمد پورنجاتی، علی مراد خانی (معاون هنری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی)، حسین ملک احمدی (دبیرکل نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور)، جاوید قربان اوغلی، محمدعلی سبحانی، سید حسین مرعشی، انوشیران محسنی بندپی (مدیر عامل سازمان سلامت ایران)، هادی حق شناس معاون سازمان بنادر و کشتیرانی ؛محمد مهدی تندگویان ( عضو شورای شهر) ، زهرا اشراقی، جواد امام، جواد طاعت، محمدجواد حق شناس، محمد نوری‌ زاد، عبدالجبار کاکایی (شاعر)، حسین زمان ( خواننده)، خشایار اعتمادی (خواننده) فرزاد ادیبی (نائب رئیس انجمن گرافیک ایران)،فاطمه سالاروند (شاعر)، سید محمود علیزاده طباطبایی، حمید فرخ نژاد (بازیگر)، جمعی از بانوان کار آفرین و… حضور داشتند.

احمد مسجدجامعی در ابتدای سخنان خود یاد چهره هایی که سالهای قبل در این مراسم حضور داشتند و به دیار باقی شتافته اند را گرامی داشت و از جمله از مرحوم آیت الله توسلی، مرحوم بورقانی، سیف الله داد، قیصر امین پور، حدیثی و آقا و خانم سپهر یاد کرد. وی همچنین یاد حضرات آیات مرحوم سید روح الله خاتمی و موسوی بجنوردی را گرامی داشت.