مصباح یزدی: امام (ره) چون درصدد نفی حکومت سلطنتی بودند، لفط جمهوری را به کار بردند/امام برای اقناع طرفهای مقابل، به رأی مردم استدلال میکنند
آیه الله مصباح یزدی رییس موسسه آموزشی امام خمینی (ره) در دیدار با جمعی از طلاب و مسئولان مدرسه علمیه رشد، در پاسخ به سؤالی مبنی بر اینکه امام(ره) چرا جمهوری اسلامی را مطرح کرد، نه حکومت اسلامی را، اظهار داشت: کسانی که فرمایشات حضرت امام(ره) را در سخنرانیها و کتابهایشان دیده باشند، میدانند که […]
آیه الله مصباح یزدی رییس موسسه آموزشی امام خمینی (ره) در دیدار با جمعی از طلاب و مسئولان مدرسه علمیه رشد، در پاسخ به سؤالی مبنی بر اینکه امام(ره) چرا جمهوری اسلامی را مطرح کرد، نه حکومت اسلامی را، اظهار داشت: کسانی که فرمایشات حضرت امام(ره) را در سخنرانیها و کتابهایشان دیده باشند، میدانند که امام(ره) از لفظ حکومت اسلامی استفاده میکردند، اما از آنجا که واقعه انقلاب در این جهان اتفاق میافتد و جهان میخواهد بداند چه حکومتی در ایران قرار است بر سرکار بیاید، امام از ادبیات سیاسی روز استفاده کرده و منطقی را اتخاذ کردند که مورد توافق و فهم دیگران باشد.
مصباح یزدی که سخنانش توسط سایت شخصی اش منتشر شده، ادامه داد: امروز در ادبیات سیاسی دو نوع حکومت سلطنتی و جمهوری وجود دارد و نوع سومی ذکر نشده است، لذا امام(ره) وقتی قرار است با کسانی سخن بگویند که حکومت را منحصر در دو نوع میدانند و از طرفی امام(ره) در صدد نفی حکومت سلطنتی موجود در ایران بودند، باید به گونهای سخن میگفتند که آنها هم متوجه شوند و لذا لفظ جمهوری را به کار بردند، هرچند امام قید اسلامی را هم اضافه کردند که آنها متوجه نقش دین در این نوع حکومت بشوند و این یکی از زیرکیها و دوراندیشیهای امام راحل(ره) بود. لذا وقتی برخی گروهها در اویل انقلاب، جمهوری دموکراتیک را مطرح کردند، امام (ره) فرمود “جمهوری اسلامی، نه یک کلمه کمتر و نه یک کلمه بیشتر”.
وی ادامه داد: لذا اینکه امام(ره) مثلا میفرمایند میزان رأی ملت است، نه به این معنا که اگر ملت دیگر اسلام را نخواستند، ما هم اسلام را کنار بگذاریم، بلکه از آنجا که آنچه در ادبیات سیاسی امروز ملاک عمل قرار گرفته، رأی مردم است، امام (ره) برای اقناع طرفهای مقابل، به رأی مردم استدلال میکنند. لذا امروز هم اگر رهبری از حقوق بشر و نقض حقوق بشر در غرب سخن میگویند نه به دلیل این که حقوق بشر غربی را پذیرفته باشند، بلکه از باب جدال و استفاده از مقبولات آنها برای اقناع آنهاست.
مصباح یزدی اضافه کرد: لذا همواره اصل، اسلام است و حقوق بشر غربی و حقوق شهروندی به معنای برابری مسلمان و بهائی، ربطی به اسلام ندارد، چرا که حقوق بشر و حقوق شهروندی به معنایی که در غرب تعریف شده با روح اسلام و قانون اساسی و حرکت امام(ره)، کاملا مخالف است. مردم کشور نیز به خاطر اسلام، این همه شهید و کشته داده و سختیها را تحمل کردند و لذا هرچه با اسلام مخالف باشد را نمیپذیرند. هرچند کسانی هم که مسلمان نیستند، در سایه نظام اسلامی محترم بوده و دارای حقوقی هستند که اسلام برای آنها قرار داده است.
وی ادامه داد: لذا اسلام، هرگز یک یهودی و مسلمان را مساوی نمیداند، هرچند حقوقی را برای یهودی هم در نظر میگیرد، اما این به معنای تساوی آنها در همه حقوق نیست. گاه عدهای نام شهروند درجه دوم بر آن میگذارند. هر اسمی میخواهند بگذارند، اما این واقعیت را تغییر نمیدهند. در واقع همین مسأله بود که سبب شروع نهضت اسلامی شد، چرا که اسدالله علم، تصویب کرد که لازم نیست قید مسلمان برای انتخاب شونده وجود داشته باشد و به جای قسم خوردن به قرآن کریم، نمایندگان مجلس بتوانند به هر کتاب آسمانی قسم بخورند و امام با تکیه بر همین مسأله و انتقاد از آن، نهضت را شروع کرد و معتقد بود این آغاز حذف اسلام است.
عضو خبرگان رهبری خاطر نشان کرد: اینکه حالا عدهای بیایند و حقوق شهروندی را مطرح کرده و خواستار تساوی همگان از بهائی و یهودی و مسلمان و. . شوند به این معناست که بعد از گذشت ۵۰ سال و شهادت صدها هزار نفر در این راه و تحمل رنجها، شکنجهها و گرفتاریها، دوباره وضع به همان حالتی برگردد که امام(ره) به خاطر آن قیام کرد و این هرگز پذیرفتنی نیست.
وی با اشاره به اینکه برخی معتقدند ارزشهای اسلامی خط قرمزی است که مانع از پیشرفت میشود ادامه داد: طبیعی است وقتی مبانی علوم انسانی، غربی باشد، نمیتوان انتظار داشت که تحصیل کردهها، کاملا معتقد به مبانی اسلام و ارزشهای اسلامی باشند. نه اینکه واقعا آنها دشمن اسلام باشند، بلکه شناختشان اینگونه است. مخصوصا اگر کسی در انگلیس و نظیر آن نیز تحصیل کند، چرا که در آنجا چنان از حقوق بشر، حقوق شهروندی و امثال آنها با آب و تاب و احترام خاصی بحث میشود که به مرور در نظر دانشجو، این مسأله از مهمترین مسائل تلقی میشود. لذا اگر بنده ۸۰ ساله هم به آنجا بروم، تحت تأثیر قرار میگیرم، چه برسد به جوانی که معرفتش نسبت به مبانی اسلامی عمیق نباشد.
رئیس مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره) با اشاره به اینکه حقوق بشر را چنان تبلیغ کردهاند که کسی نتواند علیه آن حرف بزند، اظهار داشت: حتی کشورهای اسلامی نیز در برابر حقوق بشر تسلیم هستند، در حالی که اسلام دین کاملی بوده و نه تنها حقوق بشر، بلکه حقوق حیوان را هم در نظر گرفته است، اما حقوق بشر اسلام بر اساس احکام اسلام است.
منبع : انتخاب
ارسال دیدگاه
مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰