زنده یاد دکتر علی عامری معـلمی متعهد و سیاست دانی آزاده`

جامعه آکادمیک اهواز در این هفته معلمی شریف و استادی ارجمند را از دست داد. دکـــتر `علی عامری پور` استاد علوم سیاسی دانشگاه آزاد اهواز در حالی که بدلایل زیر و بم های زندگی، اواخر عمر خود را بدور از شهر و مسکن اصلی خود می گذراند، چشم از دنیا فرو بست و به دیار […]

جامعه آکادمیک اهواز در این هفته معلمی شریف و استادی ارجمند را از دست داد.
دکـــتر `علی عامری پور` استاد علوم سیاسی دانشگاه آزاد اهواز در حالی که بدلایل زیر و بم های زندگی، اواخر عمر خود را بدور از شهر و مسکن اصلی خود می گذراند، چشم از دنیا فرو بست و به دیار باقی شتافت.

بواسطه اوضاع اجتماعی خاص در استان، استاد دکتر عامری پور از معدود اساتید اهوازی هستند که در قرن گذشته، توانستند تحصیلات عالی خود را در کشور آمریکا دانشگاه ایلینوی شمالی (Northern Illinois University ) از دانشگاه‌های ایالت ایلینوی شروع کنند، هرچند که بواسطه ایمانی که به قضیه حقه فلسطین داشتند در آنجا با مشکلات عدیده ای روبرو بودند.

استاد مرحوم، در دانشگاه اهواز با ایجاد رابطه ای صمیمی با بسیاری از دانشجویان اهوازی، نقش منحصربفردی در میان بقیه اساتید داشتند و بی شک نمونه ای عملی از بلندپروازی علمی برای دانشجویان خود بودند.

تسلط علمی استاد به قضایای خاورمیانه، گمشده دانشجویان رشته علوم سیاسی بود. از مؤلفه ها و مشخصه های تدریس ایشان، شایستگی فوق العاده در بیان و‌معرفی مسأله فلسطین بود، مسأله ای که در عالم سیاست ورزی خاورمیانه حرف اول را می زند.

استاد در سال های دورتر نه فقط یک مدرس علوم سیاسی که کنشگری اصیل در جهت احقاق حق قضیه مرکزی خاورمیانه یعنی فلسطین بود و در سرزمین غرب، برای آن هزینه پرداخت کرده و `تضـــــحیه` نمود.

دانشجویان علوم سیاسی دانشکده حقوق و علوم سیاسی اهواز علاوه بر بهره مندی از اطلاعات و اشراف علمی استاد و همچنان با ایجاد ارتباطی عاطفی انسانی بر داشته های انسانی خود می افزودند و البته مرحوم استاد همیشه خود پیشقدم در ارتقاء این روابط انسان ساز بودند؛ پس از حضور جمعی از دانشجویان در مراسم ختم فوت برادر ایشان، استاد با افتخار و اعتزاز در جمع حضور ، محصول زندگی و گنج حاصل از زحمات خود را این دانشجویان معرفی کردند، بیانی که هیچ وقت از خاطر دانشجویان حاضر فراموش نخواهد شد.

حفظ و نگهداری فضای مناسب و ایده آل در کلاس ، معرفی منابع علمی دست اول و‌ارزشمند، و مدیریت دانش و اخلاق محور ایشان از مشخصه های روش تدریس خاص ایشان بود.

استقلال در زمینه های علمی و آموزشی و تحقیقاتی و عدم وابستگی و عدم کوتاه آمدن حتی به قیمت از دست دادن بسیاری از کرسی های تدریس خصیصه بارز ایشان بودو البته همزمان پایبندی و التزام به اجرای مقررات آموزشی و تدریس و نظارت و ارزشیابی دانشجویان قاعده همیشگی روش تدریس ایشان بود.

تلاش و توانگری ایشان در کمک به فهم و درک مسائل سیاسی روز و “دهالیز” روابط بین الملل ناشی ء به تربیت تحلیلگران و عالمانی در علوم سیاسی بود.

از خصوصیات جالب استاد این بود که علی رغم اینکه در زمان تدریس نسبت به خیلی از اساتید مسن تر بودند و همچنین در میان تعداد کثیری از اساتید پروازی، از لحاظ ظاهری کاملاً بارز بودند و بی شک هیچ کدام به پای شدت التزام ایشان به رعایت اتیکت و شیکپوشی نبوده است.

استاد عامری پور در راستای حضور اجتماعی و انجام وظیفه روشنگری اجتماعی خود ضمن همکاری با روزنامه وزین و محبوب استان، «روزنامه همسایه ها» ، مقالات مهمی را منتشر کردند.

افتخار و توفیق تلمذ در محضر استاد علی عامری پور علاوه بر افزایش غنای علمی باعث گردید که از نزدیک شاهد سجایای اخلاقی ایشان بالأخص در موضوع آموزش و حساسیت درجهت انتقال دانستنی های خود به دانشجویان باشیم.
بی شک در یادها، خاطره های زیادی از ایشان داریم که اینجا مجالی برای بازگویی آن ها نیست یادش گرامی و روحش شاد

*جمعی از دانشجویان دانشکده حقوق و علوم سیاسی دانشگاه آزاد اسلامی واحد اهواز*

رحمه اللّه رحمه واسعه واسکنه فسیح جناته