گفتمان امام، گفتمان توحید و سیاست بود

رییس ستاد خارجی بزرگداشت امام خمینی (ره) گفت: گفتمان امام خمینی گفتمان توحید، اخلاق و سیاست بود. حجت الاسلام محمد مقدم در سمینار گفتمان توحیدی اخلاقی امام خمینی (ره) در دنیای معاصر؛ دستاوردها و آینده فرارو، گفت: انقلاب اسلامی در ایران در دو دهه پایانی قرن بیستم به پیروزی رسید. در زمانه ای که جهان […]

رییس ستاد خارجی بزرگداشت امام خمینی (ره) گفت: گفتمان امام خمینی گفتمان توحید، اخلاق و سیاست بود. حجت الاسلام محمد مقدم در سمینار گفتمان توحیدی اخلاقی امام خمینی (ره) در دنیای معاصر؛ دستاوردها و آینده فرارو، گفت: انقلاب اسلامی در ایران در دو دهه پایانی قرن بیستم به پیروزی رسید. در زمانه ای که جهان در تسخیر دو بلوک قدرتمند شرق و غرب بود. غرب با داعیه داری اینکه خدا را از آسمان ها به زمین کشانده و اُمانیسم و انسان محوری را اصل قرار داده است، شعار خود را بر پایه آزادی نهاده است.

رییس پژوهشکده امام خمینی (ره) ادامه داد: آزادی به عنوان ارزشمندترین هدف و ارمغانی که دنیای مغرب زمین در جستجوی آن بوده و هست. جهان شرق با نفی دین و دینداری پایه و خواست خود را بر عدالت تنها بنا نهاد. در این دو سویه آنچه دیدیم، نه دنیای غرب توانست به هدف راستین خود برسد، به نام آزادی معنویت و اخلاق را از دست داد و هم دنیای شرق، به نام عدالت انسانیت را در مسلخ کشاند. در این بازه زمانی است که گوش انسان ها نغمه ای را در خود می یابد. منجی و مصلحی با فریادی رسا و گفتمانی راستین که بر پایه توحید و اخلاق بنا شده است.

وی ادامه داد: امام خمینی فریادی را در این مقطع زمانی بروز داد تا به انسان ها بنشاند که آزادی و عدالت دو شعار بی محتوا بود؛ هم غرب را به ستیز با معنویت کشاند و هم شرق را به نابودی انسانیت به نام عدالت. آنچه امام در جستجوی آن بود، دین باوری بر اساس توحید، در نظر و توحید در عمل. توحید در نظر یک جهان شناسی و جهان بینی و توحید در نظر یعنی همه انسان ها در پیشگاه خدا برابرند، با برابری است که می توان هم به آزادی رسید و هم به عدالت.

مقدم ادامه داد: اما توحید در عمل آنچه که از آن زایش می کند و فوران می نماید اخلاق است. انسان خدا باور انسانی است که به این جا رسیده است ان القوه لله جمیعا. ملک و مالکیت از آن خداست انسانی که خدا را موثر واقعی در خلقت دید در درونش جوانه های اخلاق می روید چرا این که اخلاق جز این نیست که انسان عنانیت خود را بشکند و خودخواهی خود را فرو ریزد. اگر انسان از خویش بیرون آمد به مرزهای جاوادنه اخلاق می رسد.

رییس پژوهشکده امام خمینی (ره) اظهار کرد: رهایی انسان از عنانیت در سایه توحید به عنوان یک جهانبینی است. زمانی که آن محقق شد برای انسان اخلاق معنا پیدا می کند. اگر بخواهیم در یک جمله سیاست امام را بیان کنیم سیاست امام در حکمرانی چیزی جز حکمرانی اخلاق محور نبود و حکمرانی که حاکم خود را نبیند عنانیت خود را بشکند و در سایه این خود شکنی و مبارزه با عنانیت شکوفه های اخلاق که ثمره اش برای یک جامعه بالنده و نجاتبخش و رهایی بخش است، برسد.

وی اظهار کرد: گفتمان امام خمینی گفتمان توحید، اخلاق، سیاست و اخلاقی بود چیزی که در این نشست در این چند ساعت محدود بناست صاحب نظران و اهل فکر و شخصیت های فرهیخته ای که در خدمتشان هستیم در جمع میهمانان گرانقدر ابعادی از آن را رازگشایی کنند و این باور را در ما احیا کنند که در سایه این گفتمان می توان استبعداد و استعمار و همه پلشتی ها را از جامعه انسانی زدود اگر به آن نرسیده ایم از این گفتمان فاصله گفته ایم.