منتجب‌نیا: برقراری رابطه با عربستان در راستای منافع ملی ایران است

یک فعال سیاسی اصلاح طلب گفت: برقراری روابط عربستان در راستای منافع ملی و به نفع منطقه و جهان اسلام است.رسول منتجب‌نیا درباره توافق ایران و عربستان برای از سرگیری روابط دیپلماتیک خود، اظهار کرد: منافع ملی کشور اقتضا می‌کند که ما با همه کشورهای دنیا به خصوص خاورمیانه و همسایگان، روابط خوب و مسالمت […]

یک فعال سیاسی اصلاح طلب گفت: برقراری روابط عربستان در راستای منافع ملی و به نفع منطقه و جهان اسلام است.رسول منتجب‌نیا درباره توافق ایران و عربستان برای از سرگیری روابط دیپلماتیک خود، اظهار کرد: منافع ملی کشور اقتضا می‌کند که ما با همه کشورهای دنیا به خصوص خاورمیانه و همسایگان، روابط خوب و مسالمت آمیز داشته باشیم، مگر با کشورهایی که منافع ملی ما را به خطر بیندازند.وی با بیان اینکه منافع ملی و مصالح ملت در روابط بین الملل باید ملاک باشد، تصریح کرد: ما وقتی با کشوری مثل چین که گرایش کمونیستی دارد یا روسیه که سابقه استعماری دارد، ارتباط برقرار می‌کنیم، می‌توانیم با کشورهای منطقه هم ارتباط برقرار کنیم. ما با این کشورها اشتراکات بیشتری از روسیه و چین داریم. از سویی عربستان تاثیر زیادی بر کشورهای منطقه‌ی خلیج فارس دارد و برقراری روابط با این کشور می‌تواند به بهبود روابط ایران با همسایگان جنوبی و کشورهای اسلامی کمک کند.

این فعال سیاسی در ادامه خاطرنشان کرد: برای برقراری ارتباط با عربستان نباید نسبت به برخی مسائل حساسیت بیش از حد داشت. مگر ما نسبت به چین و روسیه حساسیت داریم که چگونه در داخل کشور رفتار خود می‌کنند؟ بنابراین در مورد عربستان نیز نباید روی اختلافات مذهبی یا مسائل گذشته یا چگونگی اداره این کشور حساسیت داشته باشیم، زیرا آنها هم ممکن است موضوع حمله به سفارت خود در تهران را عَلَم کنند. اختلافات گذشته دلیل نمی‌شود که ما از عربستان فاصله بگیریم، زیرا چه بخواهیم و چه نخواهیم عربستان قدرت اسلامی است و بسیاری از کشورها تحت تاثیر عربستان هستند. از سویی حرمین شریفین در عربستان است و ما نمی‌توانیم حج عمره را برای همیشه ممنوع کنیم.

منتجب‌نیا همچنین با بیان اینکه من معتقدم به دلایل مختلف باید رابطه خود را با عربستان خیلی نزدیک‌تر کنیم، گفت: ایران نیز برای عربستان یک قدرت منطقه‌ای محسوب می‌شود و ایران می‌تواند عنوان یک قدرت اسلامی، پشتیبان عربستان باشد. هرچه‌قدر فاصله ما با عربستان و کشورهای خلیج فارس بیشتر باشد، آنها به آمریکا نزدیک‌تر می شوند و جای پای اسرائیل هم در این کشورها محکمتر می شود.

دبیرکل حزب جمهوریت ایران اسلامی با اشاره به روابط خوب ایران با عربستان در دوره ریاست‌جمهوری آیت الله هاشمی، اظهار کرد: مرحوم هاشمی با تدبیری که داشت توانسته بود روابط ما با کشورهای حاشیه خلیج فارس را مستحکم کند و مقامات عربستان برای او احترام زیادی قائل بودند. اکنون نیز دیپلمات‌های ما با صبر و حوصله ، مدبرانه رفتار کرده و نه تنها رابطه با عربستان، بلکه روابط ایران را با سایر کشورهای اسلامی و همسایه ارتقاء دهند.وی در پایان گفت: برقراری روابط عربستان در راستای منافع ملی و به نفع منطقه و جهان اسلام است و می‌تواند بسیاری از مسائل را حل کند.