آیا مجلس در راس امور است؟

حمید علوانی : مجلس در ایران مطابق فرموده امام راحل، اولین و مهمترین رکن تصمیم گیری و مظهر اصلی مردم‌سالاری دینی و اراده و حاکمیت مردم محسوب می‌گردد.با عنایت به اینکه فصل ششم قانون اساسی، وظایف عمده مجلس را در دو بخش قانون‌گذاری و نظارت خلاصه می‌گردد. از مصادیق بارز فقدان ارزیابی صحیح نمایندگان عدم […]

حمید علوانی : مجلس در ایران مطابق فرموده امام راحل، اولین و مهمترین رکن تصمیم گیری و مظهر اصلی مردم‌سالاری دینی و اراده و حاکمیت مردم محسوب می‌گردد.با عنایت به اینکه فصل ششم قانون اساسی، وظایف عمده مجلس را در دو بخش قانون‌گذاری و نظارت خلاصه می‌گردد.

از مصادیق بارز فقدان ارزیابی صحیح نمایندگان عدم وجود شاخص‌های مناسب جهت سنجش و ارزیابی عملکرد نمایندگان است .لذا سئوال اساسی این است که شاخص‌های ارزیابی عملکرد نمایندگان مجلس چه معیارها و مفهومی است؟
 اندازه‌گیری عملکرد یا سنجش عملکرد، فرایندی است که با هدف تعیین درجه کفایت و لیاقت کارکنان از لحاظ انجام وظایف محوله وقبول مسئولیت‌ها در سازمان، انجام می‌گیرد.
مردم به عنوان رای دهندگان، تمایل دارند عملکرد نماینده خود را رصد نموده و از نتیجه انتخاب خود آگاهی داشته باشند. شاخص های ارزیابی عملکرد نمایندگان مجلس به سه صورت فردی و عمومی: شامل ” شجاع ،صراحت وعدم محافظه کاری ،عادل و عدالت خواه ، استقلال و عدم وابستگی …

عملکرد حرفه ای: شامل علم محوری ،متخصص بودن نماینده، مطالعه نماینده در حوزه های مختلف ،بهره گیری از کارشناسان و متخصصان.

عملکرد اجتماعی: شامل میزان دیدار با مسئولان کشور در جهت حل مسائل عمومی ، میزان پیگیری مطالبات مردم ، رسیدگی به امور حوزه انتخابی ، احترام و رسیدگی به امور و حقوق مردم.

مهمترین سوالی که از نماینده در مورد عملکرد از او می توان پرسید ؛ نماینده تا امروز چند جلسه حضور داشته است؟ چه طرح هایی را پیگیری کرده است؟ چند جلسه مردمی ترتیب داده است؟

با مقدمه یی که عنوان شد عملکرد سه نماینده اهواز در مجلس را ارزیابی میکنیم در مورد مجتبی یوسفی یکی از موفق ترین و پیگیر ترین نماینده میباشد و کارنامه قابل قبولی اخذ کرده است در مورد سید کریم حسینی کمتر از انتظارات ظاهر شده ولی کارنامه قبولی گرفته ولی نفر سوم شبیب جویجری تا به امروز در هیچ یک از شاخص های عملکردی موفق نبوده و کارنامه غیرقابل قبولی گرفته است و به صراحت میتوان گفت اکثر رای دهندگان افسوس رایی را میخورند که به ایشان دادند .