رهبر انقلاب : دست دشمن خارجی در حوادث اخیر کاملا عیان بود/تبلیغات در راس کارها برای ضربه زدن به جمهوری اسلامی است

رهبر معظم انقلاب اسلامی صبح امروز (دوشنبه) در سالروز قیام تاریخی مردم قم در ۱۹ دی ۱۳۵۶ در دیدار جمعی از مردم این شهر، حوادث تحول‌آفرین تاریخ را در بر دارنده تجربیات بزرگِ درس‌آموز و یا متضمن یک سنت الهی خواندند و با اشاره به نجات ایران از پنجه غارتگر و خونین امریکا با پیروزی […]

رهبر معظم انقلاب اسلامی صبح امروز (دوشنبه) در سالروز قیام تاریخی مردم قم در ۱۹ دی ۱۳۵۶ در دیدار جمعی از مردم این شهر، حوادث تحول‌آفرین تاریخ را در بر دارنده تجربیات بزرگِ درس‌آموز و یا متضمن یک سنت الهی خواندند و با اشاره به نجات ایران از پنجه غارتگر و خونین امریکا با پیروزی انقلاب اسلامی گفتند: پس از دستور کارتر در ۴۳ سال قبل برای سرنگونی جمهوری اسلامی، آمریکایی‌ها از هر وسیله‌ای به‌خصوص تبلیغات و پروپاگاندا برای تحقق این هدف استفاده کرده‌اند اما همچنانکه در این اغتشاشات هم مشخص شد ناکام مانده‌اند و ملت بزرگ ایران و مسئولان کشور به فضل الهی، با همت به کارهای بزرگ و تحولی، به رفع نقاط ضعف و شتاب بیشتر در مسیر تحقق اهداف و خواسته‌ها ادامه می‌دهند.

حضرت آیت‌الله خامنه‌ای زنده نگه داشتن و درس‌آموزی از حادثه عظیم ۱۹ دی ۵۶ قم را ضروری برشمردند و گفتند: نهضت عظیمی که به پرچمداری مردم مؤمن و انقلابی قم در سراسر کشور آغاز شد، سرنگونی رژیم دیکتاتوری، بیرون کشیدن ایران از هاضمه غرب و احیای هویت تاریخی و اسلامی کشور را دنبال می‌کرد چرا که ایرانِ زمان پهلوی در زیر دست و پای فرهنگ غلط و تسلط سیاسی- نظامی امریکایی‌ها له شده بود.
ایشان کتمان یا کم‌رنگ کردن ایام‌الله و حوادث تاریخی را راهبرد جریان باطل دانستند و افزودند: برخلاف قرآن که همه را به یاد و ذکر ایام‌الله و حوادث عظیم فرا می‌خواند، جریان باطل می‌خواهد از نورافشانی و هدایت‌بخشی این‌گونه ایام جلوگیری کند که تلاش برای کم‌رنگ کردن یا کتمان روزهایی مانند ۲۲ بهمن، ۲۹ بهمن، ۱۹ دی، ۹ دی، تشییع شهید سلیمانی و تشییع شهید حججی، نمونه‌های این تلاش است.

با روز اول نیست اما آن کارها به کشور ضربه زد و ما می‌توانستیم جلوتر از نقطه کنونی باشیم.

رهبر انقلاب، تمرکز توان کشور بر مقابله با جنگ تحمیلی هشت ساله و همچنین مقابله با فشارها و تحریم‌ها را موجب کُند شدن پیشرفت کشور دانستند و خاطرنشان کردند: آن توان می‌توانست به صورت کامل صَرف سازندگی، پیشرفت و ریشه‌کنی فقر شود.

ایشان جبران و برطرف کردن کُندی‌های ناشی از دشمنی‌ها را ممکن خواندند و افزودند: با کار بیشتر، ایمان و اعتقاد، و مجاهدت خستگی‌ناپذیر و شبانه‌روزی می‌توانیم در همه بخش‌ها ضعف‌ها را برطرف کنیم همچنانکه در حوزه‌های علمی، دفاعی و بخش‌هایی از تولید، کارها و جبران‌های خوبی انجام شده است.

حضرت آیت‌الله خامنه‌ای در بخش دیگری از سخنانشان به تحلیل هدف طراحان اغتشاشات اخیر پرداختند و گفتند: دست دشمن خارجی در این حوادث کاملاً عیان بود و اینکه تا گفته می‌شود دخالت دشمن خارجی، عده‌ای آن را انکار می‌کنند و می‌گویند این حوادث تقصیر شما است، صحیح نیست.

ایشان با اشاره به نقش‌آفرینی آشکار و غیرقابل اغماض آمریکایی‌ها و اروپایی‌ها در حوادث اخیر خاطرنشان کردند: مهمترین وسیله دشمن در این اغتشاشات کار تبلیغاتی و وسوسه از طریق فضای مجازی و رسانه‌های غربی، عربی و عبری بود.
رهبر انقلاب اسلامی افزودند: عده‌ای این‌طور وانمود می‌کردند که افراد حاضر در اغتشاشات مخالف ضعف‌های مدیریتی و اقتصادی کشور هستند، در حالی که بر عکس، هدف آنها برطرف کردن ضعف‌ها نبود بلکه هدفشان از بین بردن نقاط قوت کشور بود.
کردن وسوسه تبلیغاتیِ اثرگذار بر ذهن جوان و نوجوان باتوم نیست بلکه تبیین و روشنگری است.نکته پایانی رهبر انقلاب، تأکید بر انجام شدن کارهای بزرگ و تحولی بود.

حضرت آیت‌الله خامنه‌ای، اصل انقلاب اسلامی را تحولی بزرگ و عبور دهنده کشور از گردنه‌های سخت خواندند و افزودند: در ادامه راه نیز در زمینه‌های مختلف همچون اقتصاد، فرهنگ، امنیت و علم نیازمند کارهای بزرگ و تحولی هستیم و این تحول مبتکرانه با وجود مسئولان و جوانان پر تلاش در دانشگاهها و بخشهای دیگر، ممکن و شدنی است.

قیام ۱۹ دی تجمع و راهپیمایی مردم و طلاب شهر قم در سال ۱۳۵۶ در اعتراض به مقاله ای علیه امام خمینی(ره) به عنوان مرجع شیعیان در روزنامه اطلاعات بود. این اعتراض از ۱۸ دی آغاز و تا ۲۰ دی به طول انجامید و اوج آن در ۱۹ دی رخ داد. قیام ۱۹ دی سرآغاز سلسه حرکت‌های اعتراض‌آمیز مردم علیه نظام پادشاهی پهلوی است که منجر به انقلاب اسلامی ایران شد.