حمایت آشکار قطر از احیای دیپلماسی میان ایران و آمریکا

یک پژوهشگر مسائل استراتژیک با تشریح دلایل و علت حمایت آشکار قطر از احیای دیپلماسی میان ایران و آمریکا گفت: قطر علیرغم اینکه رابطه خوبی با ایران دارد اما به خوبی می داند افزایش تنش‌ها در منطقه می‌تواند به امنیت این کشور در خلیج فارس مانند سایرین آسیب بزند و چشم اندازی را که قطر […]

یک پژوهشگر مسائل استراتژیک با تشریح دلایل و علت حمایت آشکار قطر از احیای دیپلماسی میان ایران و آمریکا گفت: قطر علیرغم اینکه رابطه خوبی با ایران دارد اما به خوبی می داند افزایش تنش‌ها در منطقه می‌تواند به امنیت این کشور در خلیج فارس مانند سایرین آسیب بزند و چشم اندازی را که قطر برای آینده توسعه خود ترسیم کرده مخدوش کند.

دیاکو حسینی در ارزیابی خود از این که وزیر خارجه قطر از گفت‌وگو درباره توافق هسته‌ای با همتای آمریکایی‌اش خبر داده گفت: تصور می‌کنم قطر بعد از ماجرای محاصره توسط عربستان سعودی و متحدانش و کمکی که ایران به این کشور کرد، از آن برهه زمانی به بعد رابطه خوبی با ایران داشته که تا به امروز هم ادامه دارد. در عین حال قطر به خوبی متوجه است که اگر مساله توافق میان ایران و غرب به نتیجه نرسد و یا تنش ها در منطقه افزایش داشته باشد می تواند به امنیت قطر در خلیج فارس مانند سایرین آسیب بزند و چشم اندازی را که قطر برای آینده توسعه خود ترسیم کرده مخدوش کند. وی تصریح کرد: هر چند قطر رابطه نزدیکی با ایران دارد و از سوی دیگر یکی از پایگاه های اصلی آمریکا در خلیج فارس می باشد، آسیب پذیر است و در صورتی که افزایش تنش و یا منازعه نظامی میان ایران و آمریکا رخ دهد، ترکش های آن کشورهای اطراف خلیج فارس را بی نصیب نمی گذارد.

این پژوهشگر ارشد مسائل استراتژیک خاطرنشان کرد: همین مساله سبب شده تا قطر به شکل آشکار از احیاء دیپلماسی میان آمریکا و ایران حمایت کند، در واقع قطر به زبان علنی می گوید که به خاطر رابطه خوبی که با ایران دارد ترجیح می‌دهد در غیاب هر گونه گزینه دیگری برجام احیا شود.

حسینی با بیان این که کانال های ارتباطی دیگر مانند عمان و اتحادیه اروپا، برای ایران و غرب هم وجود دارد، اظهار داشت: تصور می کنم مانع اصلی که وجود دارد نبودن کانال ارتباطی بین ایران و آمریکا نیست، در حال حاضر دو کشور به دنبال ارزیابی برای امکان سنجی احیای برجام هستند ضمن این که بعد از ناآرامی هایی که در ایران وجود دارد فعالیت های بیشتری از سوی لابی ضد ایرانی در آمریکا انجام می شود. این مساله با پیروزی نتانیاهو در اسرائیل هم به نوعی همراه شده است.

وی همچنین درباره ادعای غرب مبنی بر ارسال پهپادهای ایرانی به روسیه جهت استفاده در جنگ با اوکراین که وزیر خارجه قطر نیز در دیدار با همتای آمریکایی خود در این باره صحبت و ابراز نگرانی کرده اظهار داشت:جنگ اوکراین برای غرب در اولویت امنیتی بالایی قرار دارد و اکنون رقابت میان روسیه و کشورهای غربی شکل گرفته و این که ادعا می کنند ایران پهپادها را در اختیار روسیه قرار داده است تا در جنگ اوکراین استفاده شود، در واقع به نوعی تغییر استراتژی جدی در میدان جنگ است و خود به خود به این استنباط دامن زده می شود که ایران و روسیه متحدان نزدیکی هستند و اهداف مشترکی برای تحت آزار قرار دادن غرب دارند.

این کارشناس مسائل بین الملل تصریح کرد: این در حالی است که مقامات ایران تاکید کردند قصد ندارند وارد جنگ اوکراین شوند و آنچه در تبلیغات غربی ها مطرح می شود با منافع ملی مغایرت دارد و اخیرا مقامات ایرانی این پیام را علنی به طرف غربی داده اند که قاعدتا نباید چنین بحثی دامن زده شود مگر این که نیاتی غیر از کشف حقیقت باشد و تلاش کنند ایران و روسیه را در ارتباط با جنگ اوکراین در یک جبهه قرار دهند.