کعب عمیر فریاد رسای خوزستان در صحن علنی مجلس در مخالفت با طرح های انتقال آب بود

بزرگترین آسیبی که استان خوزستان از رهگذر راهبرد ها و روش های غلط وفاجعه بار دولت های سازندگی، اصلاحات، مهرورزی و اعتدال دیده است، مربوط به مدیریت منابع آبی است. نماینده مردم شوش و کرخه بعنوان ناطق میان دستور نشست علنی امروز ( یکشنبه ۲ مردادماه ) مجلس شورای فریاد رسای خوزستان در اعتراض به […]

بزرگترین آسیبی که استان خوزستان از رهگذر راهبرد ها و روش های غلط وفاجعه بار دولت های سازندگی، اصلاحات، مهرورزی و اعتدال دیده است، مربوط به مدیریت منابع آبی است. نماینده مردم شوش و کرخه بعنوان ناطق میان دستور نشست علنی امروز ( یکشنبه ۲ مردادماه ) مجلس شورای فریاد رسای خوزستان در اعتراض به تداوم طرح های انتقال آب و مرگ اقتصاد کشاورزی استان بویژه مناطق پایین دست کرخه و دز بود

دکتر محمد کعب عمیر در سخنان مبسوطی گفت : خوزستان به عنوان دروازه تشیع و گهواره تمدن بزرگ ایرانی و اسلامی با ظرفیت های غنی فرهنگی و تاریخی، قربانی و زخم خورده نگاه تبعیض آمیز در سطوح مختلف است و تا کنون با وجود ظرفیت هی عظیمی که در حوزه های مختلف اقتصادی، فرهنگی و گردشگری، اجتماعی و سیاسی دارد تدبیری برای تبدیل این فرصت های طلایی و خدادادی به سرمایه و ایجاد ارزش افزوده برای مردم خوزستان اندیشیده نشده است.

نماینده مردم شوش در مجلس خطاب به رییس جمهور گفت: آیا وزیر میراث شما می داند که شهرستان شوش قطب گردشگری کشور از حداقل زیرساخت های حوزه گردشگری محروم است. استان خوزستان با تولید ۵/۱۷ میلیون تن محصولات راهبردی کشاورزی از جمله گندم، برنج، چغندر، نیشکر و ذرت و تامین کننده امنیت غذایی ۱۲ میلیون نفر رتبه اول کشور را از آن خود کرده است و در این میان شهرستان شوش وکرخه قطب اصلی تولید این محصولات کشاورزی را در استان خوزستان دارد آیا وزیر جهاد کشاورزی شما می داند که با وجود این ظرفیت های عظیم، کشاورزان استان خوزستان به دلیل فقدان صنایع تبدیلی که حلقه وصل کشاورزی با صنعت و تجارت است و در نبود حمایت های دولت تنها به خام فروشی روی آورده اند و ارزش افزوده و تولیدات نهایی آنها برای استان های دیگر رقم می خورد.

وی افزود: خوزستان تامین کننده ی ۴۰ درصد از منابع ارزی و درآمدی کشور است اما در همین استان، بخش غیزانیه در اهواز که در محاصره چاه ها و لوله های نفتی است، زبان مردمش خشک و تشنه است. آیا وزیر نفت شما صدای العطش کودکان روستاهای بخش فتح المبین شوش که در مجاورت میادین نفتی پایدار قرار دارند را برای جرعه ای آب شنیده که گوش فلک را کرده است.

کعب عمیر بیان کرد: سهم استان خوزستان از محل اعتبارات صندوق توسعه ملی چقدر است و در کجا هزینه شده است. آیا وزیر نیرو شما می داند که خوزستان با ۳۳ درصد تولید برق کشور که رقمی معادل ۳۸ هزار گیگاوات بر ساعت است، رتبه اول کشور در شاخص تامین انرژی برق در کشور را از آن خود کرده است اما در فصل تابستان با خاموشی و تعطیلی صنایع خود مواجه است، چگونه است که در مناطق سردسیر کشور بهای گاز تولیدی در خوزستان و جنوب با کمترین نرخ قیمتی در فصل سرد محاسبه می شود اما در خوزستانی که گرمترین نقطه جهان در خود جای داده است ، مردم مجبور هستند که هزینه های چندبرابری برای مصارف برق و انرژی بپردازند.

نماینده مردم شوش در مجلس بیان کرد: خوزستانی که مهد نفت، گاز و صنایع پتروشیمی و فولاد کشور است، چرا از این همه نعمت های خدادادی که منافع آن ملی است فقط عوارض زیست محیطی آن سهم مردم ولایتمدار و شریف این استان شده و شرکت های بزرگ حوزه انرژی در ایفای مسئولیت های اجتماعی خود در استان خوزستان کوتاهی کرده اند و متاسفاته بیشترین میزان اشتغال و حتی مدیریت این شرکت ها از میان افراد غیر بومی و پروازی است.

وی خطاب به رییس جمهور گفت: امروز می خواهم از نگاه ویژه حکیمانه و دلسوزانه رهبری معظم انقلاب در جریان سفر به استان خوزستان که منجر به ابلاغ طرح ۵۵۰ هزار هکتاری شد، سخن بگویم.آیا وزیر جهاد کشاورزی شما می داند که اگر این طرح به صورت صحیح و با تمام ظرفیت اجرا می شد، قطعا امروز کشور در بخش محصولات استراتژیکی همچون گندم و دانه های روغنی نه تنها خودکفا میشد بلکه به صادرکننده این محصولات در جهان تبدیل میشد.

این نماینده مجلس در دوره یازدهم در بحث انتقال آب افزود: بزرگترین آسیبی که استان خوزستان از رهگذر راهبرد ها و روش های غلط وفاجعه بار دولت های سازندگی، اصلاحات، مهرورزی و اعتدال دیده است، مربوط به مدیریت منابع آبی است که در سایه اجرای طرح های انتقال بین حوزه ای فاقد مجوز های زیست محیطی و همچنین تداوم سدسازی های بی رویه، ساکنان این خطه را گرفتار ریزگردها، تنش آبی، مرگ اقتصاد کشاورزی، نابودی تالاب ها و تغییر شرایط اقلیمی و همچنین مهاجرت، شیوع بیماری های پوستی و تنفسی و مرگ و میرهای ناشی از آلودگی هوا کرده درحالیکه مخاطره بزرگ این روزهای خوزستان ریزگردهاست.

وی گفت: امروز استان خوزستان تاوان تغییر در طرح آمایش سرزمین را با تمرکز صنایع آب و برق در استان های کویری و مرکزی را می دهد. وقتی که دولت اصلاحات طرح آمایش را به نفع دولتمردان کویرنشین تغییر داده است. نادیده انگاشتن سیاست های کلان مقام معظم رهبری و مسئله ۲۹ مشترکات تحریر الوسیله امام خمینی (ره) در خصوص حفاظت از محیط زیست و منابع آب از سوی دستگاه های متولی خسارات جبران ناپذیری به سلامت زندگی مردم خوزستان تحمیل کرده است که از دو حوزه داخلی و خارجی قابل پیگیری است.

کعب عمیر ادامه داد: در حوزه داخلی در سال های اخیر تخصیص اعتبارات مربوط به ریزگردها صفر بوده است اما در حوزه ریزگرده ها با منشا خارجی باید دیپلماسی محیط زیست کشور فعال شود و با مشارکت کشورهای منطقه گام های اساسی برای رفع این مشکل برداشته شود.

وی افزود: مردم شریف ایران وکلای شما در مجلس شورای اسلامی مخالف مذاکرات و گفتگوی عزت مندانه و در موضع اقتدار و حکمت در چهارچوب منافع ملی نیستند اما معتقدند که گره زدن رفع مشکلات مختلف کشور با مذاکره مخل امنیت ملی و اقتدار ایران است. موضع ما در مذاکرات و گفتگو با جهان مواضع حکیمانه رهبر معظم انقلاب است.

نماینده مردم شوش در مجلس خطاب به رییس جمهور افزود: بخشنامه های تبدیل وضعیت ایثارگران و تامین امنیت شغلی آنها در برخی از ادارات و سازمان ها به فراموشی سپرده شده و یا به کندی انجام می شود لذا از شما تقاضا دارم در این خصوص دستور قاطع و عاجل جهت حل مشکل این عزیزان صادر فرمایید.