امام جمعه موقت اهواز : تشکیل دبیرخانه‌ای برای حل مشکلات خوزستان / سیاست‌های کلی جمعیت، به شکل مطلوب اجرایی نشد

خوزستان نماینده مردم خوزستان در مجلس خبرگان رهبری گفت: خوشبختانه مسئولان خوزستانی در هفته گذشته به میزبانی نماینده ولی فقیه و امام جمعه و حضور همه ائمه جمعه استان، نمایندگان خبرگان و مجلس، گردهم آمدند و ۵ چالش اصلی خوزستان و راه حل عملی آن ها در دستور کار قرار گرفت و برای این کار […]

خوزستان نماینده مردم خوزستان در مجلس خبرگان رهبری گفت: خوشبختانه مسئولان خوزستانی در هفته گذشته به میزبانی نماینده ولی فقیه و امام جمعه و حضور همه ائمه جمعه استان، نمایندگان خبرگان و مجلس، گردهم آمدند و ۵ چالش اصلی خوزستان و راه حل عملی آن ها در دستور کار قرار گرفت و برای این کار نیز مقرر شد دبیرخانه ای تشکیل شود.آیت الله عباس کعبی امروز (۳۰ اردیبهشت) در خطبه نماز جمعه اهواز، اظهار کرد: امام علی (ع) می فرمایند که تقوای الهی کلید حل مشکلات و اصلاح و ذخیره آخرت است. نماز جمعه محل دعوت به ایمان، تقوا و عمل صالح و دعوت به وحدت و همدلی و برادری و بندگی خداوند، قرارگاه فرهنگی و مرکز خدمت برای حل مشکلات مردم است.

به گزارش ایسنا، وی در ادامه عنوان کرد: خوشبختانه مسئولان خوزستانی در هفته گذشته به میزبانی نماینده ولی فقیه و امام جمعه و حضور همه ائمه جمعه استان، نمایندگان خبرگان و مجلس، گردهم آمدند و ۵ چالش اصلی خوزستان و راه حل عملی آن ها در دستور کار قرار گرفت. برای این کار دبیرخانه ای تشکیل و قرار شد که هر ۴۵ روز یکبار این جلسه تشکیل شود.آیت الله کعبی ادامه داد: تا با وحدت، تقسیم کار و بررسی های کارشناسی، همت، عزم و حمایت رئیس جمهور، شاهد حل معضلات و مشکلات خوزستان باشیم. خوزستانی که مردم آن چهل سال است پای مکتب اهل بیت و امام و انقلاب ایستاده اند و شهدای زیادی تقدیم کرده اند.

نماینده خوزستان در مجلس خبرگان رهبری با اشاره به روز ملی جمعیت گفت: ۳۰ اردیبهشت ۹۳ سیاست های کلی جمعیت توسط رهبری ابلاغ شد.عمل به سیاست های جمعیت براساس اصل ۵۷ قانون اساسی از نظر شرعی و قانونی، الزام آور است و عمل به آن واجب شرعی است و تخلف از آن جایز نیست چه در سطح ملی و چه استانی. سیاست های کلی رهبری باید اجرایی شود و البته نظارن بر آن نیز برعهده رهبری است که به مجمع تشخیص مصلحت نظام سپرده شده است.

آیت الله کعبی ادامه داد: در سیاست های کلی نظام ما چند اصطلاح دین، شریعت، ملت و منهاج را داریم. دین یعنی مجموعه معارف اخلاقی و فقهی. بخشی از معارف اسلام شریعت است و بخشی از شریعت، فقه است. زیرمجموعه شریعت نیز ملت است و زیرمجموعه ملت، خط مشی ها و تدبیرها است که در قرآن به آن منهاج یعنی روش گفته می شود. یکی از این سیاست های بسیار مهمی که رهبری ابلاغ کرده اند، سیاست های کلی جمعیت است که البته در ۱۳ بند ابلاغ شده است.

وی در خصوص ۱۳ بند سیاست های کلی جمعیت گفت: سیاست های کلی جمعیت برای رشد اقتصادی و اجتماعی کشور و تقسیم کار بین دستگاه های زیربط است و پایش اجرای آن مطالبه رهبری برای جلوگیری از آینده ای هولناک است که نه تنها واجب است بلکه بالاتر از آن است. اجرای این سیاست ها مجاهده فی سبیل الله است.نماینده خوزستان در مجلس خبرگان با اشاره به جزئیات سیاست های افزایش جمعیت، عنوان کرد: با وجود گذشت ۸ سال از ابلاغ این سیاست ها انتظار همچنان پابرجاست و علی رغم اقدامات شایسته نخبگان حوزه و دانشگاه و نهادهای مردمی، متاسفانه بندهای سیزده گانه سیاست های جمعیت، تاکنون در حد مطلوب عملیاتی نشده است.

آیت الله کعبی گفت: نکته دوم رفع موانع ازدواج است. تسهیل و ترویج تشکیل خانواده، فرزندآوری، کاهش سن ازدواج، حمایت از زوجین، توانمندسازی انان در تامین هزینه زندگی و تربیت نسل کارآمد در بند دوم آمده است و نیاز به عزمی ملی دارد. نیاز به فعال سازی مساجد، مدارس، خانواده، رسانه ها و نخبگان و فرهنگسازی داریم. بند سوم این سیاست، ترویج فرزندآوری و تربیت نسلی تمدن ساز و انقلابی بوده و حمایت از زوجین جوان فریضه ای قطعی است.

وی ادامه داد: فرزندآوری به عنوان حکم اولی و در شرایط معمولی، مستحب موکد و مورد تاکید است و روایات زیادی در این خصوص وجود دارد. پیامبر (ص) فرموده اند به ملت زیادم در قیامت افتخار می کنم. فرزندآوری به مثابه یک سیاست عمومی، جهت تضمین اقتدار و جلوگیری از کاهش جمعیت، واجب شرعی است. لذا فرزندآوری برای کسانی که می توانند و مانعی ندارند واجب شرعی است.
آیت الله کعبی افزود: در خصوص مساله سوم شرعی عقیم کردن دائم چون مصداق اضرار به نفس است و از سویی ضربه ای مهلک به اقتدار جمعیتی است، حرام شرعی است و قابل جرم انگاری است. در این زمینه مجلس می تواند نسبت به مراکزی که این کار را می کنند جرم انگاری کند. براساس مساله چهارم، تشویق به فرزندآوری مصداق امر به معروف است.

وی اظهار کرد: مساله پنجم، ایجاد بستر لازم برای افزایش جمعیت از جمله توجه به اشتغال، مسکن، ازدواج و بهداشت به مثابه یک سیاست عمومی است. بر اساس مساله ششم نیز زنان و مردان بیمار نسبت به فرزندآوری مستثنی هستند .از این بابت غربالگری چه بسا باعث سلامت نسل باشد و لازم باشد، اما نباید به نام غربالگری و وسواس های بی جهت، مانع فرزندآوری شد.نماینده خوزستان در مجلس خبرگان بیان کرد: فرزندآوری در صورتی حق خانوادگی و اجتماعی است که باعث ضرر فاحش به زنان نباشد و مرد نمی تواند در شرایط اذیت روحی و جسمی زن، زن را مجبور به فرزندآوری کند.

به گزارش ایسنا، وی در خطبه دوم نماز جمعه ضمن گرامیداشت شهدای فتح خرمشهر گفت: فتح خرمشهر بر پایه عزم، اراده، روحیه جهادی، الهام از فرهنگ عاشورا و اطاعت از ولایت فقیه صورت گرفت. دولت و ملت با روحیه ای همانند فتح خرمشهر و مقاومت دزفول می توانند اصلاح اقتصادی و بهبود معیشت مردم را محقق کنند.آیت الله کعبی گفت: خرمشهر، آبادان، چوئبده، منیوحی، اروندکنار، شادگان، سوسنگرد، رفیع، بستان و… نیاز به توسعه دارند. رئیس جمهور سال ۱۴۰۱ را از خرمشهر آغاز کرد و انتظار می رود که با تخصیص اعتبار مربوط به مسئولیت های اجتماعی شرکت نفت وگاز اروندان، منطقه آزاد اروند و با اقتصاد دانش بنیان، اشتغال و کارآفرینی شاهد آبادانی این مناطق و البته رفع محرومیت و حل معضلات باشیم. دزفول قهرمان نشان داد که نتیجه پایداری و رشادت یک ملت امدادهای غیبی و نسل تمدن ساز است.

وی با اشاره به برگزاری کنگره شهدای روحانی یادآور شد: روحانیت در جهت حل مشکلات مردم و سیل و هشت سال دفاع مقدس و کرونا و خدمت به مردم همواره پیشگام بوده و هستند.آیت الله کعبی با بیان اینکه بهبود معیشت و تامین کالاهای اساسی بدون هیچ کمبودی در دستور کار قرار دارد، افزود: همه می دانیم که اقتصاد کشور دچار بیماری مزمنی به نام رکود تورمی است یعنی وقتی مشکل تورم حل شود رکود ایجاد می شود و برعکس. از دهه ۶۰ باید نسبت به جراحی اقتصادی تصمیم گفته می شد. پیامدهای منفی و بی عدالتی ناشی از وجود ارز ترجیحی ۴هزار و ۲۰۰ تومانی شامل افزایش فساد، کسری بودجه، تخریب تولید داخلی و تقاضای کاذب بود. در این زمینه توزیع یارانه ها در دستور کار قرار گرفت که البته ارز ترجیحی حذف نمی شود اما به جای اینکه به تولیدکننده و صادر کننده داده شود به مصرف کننده و دهک های پایین داده می شود که با هدف حمایت از محرومین و کاهش شکاف طبقاتی است.